10. Festiwal Goldbergowski już jest!

28.08.2015
10. Festiwal Goldbergowski już jest!

Od dziś w Gdańsku święto Johanna Gotlieba Goldberga. Festiwal od dekady wpisuje się w nadmorski muzyczny krajobraz. W tym roku tradycyjnie wiele zaskoczeń, pięknych wykonań. Poniżej przybliżamy program na poszczególne dni. 

 

 

Na otwarciu, w piątek 28 sierpnia, usłyszeć będzie można wyjatkową, a dla wielu słuchaczy na pewno zaskakującą, wersję Schubertowskiego cyklu Die schöne Müllerin, w której w miejsce fortepianowego akompaniamentu pojawią się dwie gitary. Georg Poplutz wraz z towarzyszącymi mu muzykami Antje Asendorf i Stefanem Hladkiem przeniosą słuchaczy w świat romantycznych wizji i uniesień, które w nowej aranżacji ukazują inny wymiar instrumentalnej warstwy kompozycji.

 

Od wielu już lat na festiwalu obecne są Wariacje Goldbergowskie Bacha. W tym roku, do kręgu klawesynowych wykonawców tego dzieła, nieodzownie związanych z patronem Festiwalu Goldbergowskiego, dołączy pochodzący z Iranu Mahan Esfahani, profesor Guildhall School of Music and Drama w Londynie, prowadzący niezwykle ożywioną działalność koncertową. (sobota 29.08)

 

Kolejnym gdańskim akcentem będzie koncert Goldberg Baroque Ensemble & Goldberg Vocal Ensemble (niedziela 30.08), wraz ze znakomitymi solistami pod dyrekcją Andrzeja M. Szadejko. W trakcie koncertu będzie można usłyszeć prawykonania kantat ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej. Tym koncertem zespół anonsuje kolejną płytę z serii  Muzyczne dziedzictwo miasta Gdańska, na której zabrzmią nieznane, ale wymagające szerszej prezentacji kompozycje, wśród nich m.in. kantata innego gdańskiego ucznia Bacha - Friedricha Christiana Mohrheima. Koncert będzie transmitowany na falach PR 2 Polskiego Radia.

 

Drugi koncertowy weekend rozpocznie działający od  1984 roku zespół Alta Ripa (piątek 4.09) którego nagrania płytowe zdobyły wiele nagród fonograficznych. Wśród wyróżnionych płyt, znalazła się też i ta z kameralnymi utworami Goldberga, o którym mało kto wie, że komponował. Jedna z jego sonat triowych (C-dur) do niedawna była przypisywana J. S. Bachowi i dotąd można ją odnaleźć w katalogu twórczości lipskiego kantora pod numerem BWV 1037.

 

Dzień później (sobota 5.09) zaśpiewa praskie Collegium Vocale w towarzystwie Collegium 1704 pod dyrekcją  Václava Luksa. W ich wykonaniu oprócz motetów Bacha, usłyszeć będzie można kompozycje Jana Zelenki, które, między innymi dzięki działalności zespołu, zostają przywracane do koncertowego życia.

 

Na ostatnim koncercie (niedziela 6.09) kwartet Arte dei Suonatori, wraz z grającą na pianoforte Petrą Somlai przedstawią kompozycje epoki klasycyzmu zaaranżowane przez twórców tego okresu na mniejszy skład instrumentalny. Będzie to pierwsza na Festiwalu Goldbergowskim prezentacja historycznego pianoforte, na które przeznaczali swe utwory synowie Bacha, czy kompozytorzy epoki klasycyzmu.

 

Gdański Festiwal Goldbergowski  powstał w 2006 roku, w którym przypadała 250. rocznica śmierci Johanna Gottlieba Goldberga, urodzonego w Gdańsku klawesynisty i kompozytora, żyjącego w latach 1727-1756. Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których, jako jego uczeń, był pierwszym wykonawcą.
Więcej informacji na stronie www.goldbergfestival.pl

 

(mat. Pras.)

 

Magazyn muzyczny Presto i portal prostoomuzyce.pl patronują Festiwalowi.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.