11. FMF przechodzi do historii

06.06.2018
fot. Wojciech Wandzel

MARTA SZKUDLAREK: Koncertem FMF Youth Orchestra w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zakończyła się kolejna edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Ponad 600 wykonawców z całego świata, 110 gości z branży filmowej, 23 kompozytorów i 30 reżyserów na scenie i za kulisami, 21 koncertów i dwie premiery amerykańskich megahitów z muzyką i solistami na żywo: Pięknej i Bestii Billa Condona i Casino Royale Martina Campbella – oto bilans 11. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W koncertach udział wzięło prawie 30 tysięcy osób.

Nową dekadę w historii FMF rozpoczęła muzyka polska i hołd złożony twórczości jednego z jej najwybitniejszych twórców – Krzysztofa Pendereckiego. „Jego utwory wspaniale korespondują z filmem, chociaż w większości nie zostały stworzone pod obraz. To absolutny fenomen” – uważa Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF. Uroczysty koncert Penderecki2Cinema odbył się w podwójnej odsłonie – w katowickiej NOSPR oraz w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Tuż przed krakowską galą bohater wieczoru wspólnie z Prezydentem Krakowa Jackiem Majchrowskim odsłonili tablicę upamiętniającą nadanie Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE imienia Krzysztofa Pendereckiego. Uroczystość ta odbyła się w ramach krakowskich obchodów 85. urodzin mistrza.

Podczas 21 festiwalowych koncertów zabrzmiały najpiękniejsze tematy muzyczne polskiego oraz światowego kina. Gala Scoring4Polish Directors należała do Agnieszki Holland – usłyszeliśmy fragmenty ścieżek dźwiękowych skomponowanych do takich arcydzieł, jak Całkowite zaćmienie, Plac Waszyngtona, Trzeci cud, Tajemniczy ogród, Europa, Europa, W ciemności, Pokot czy House of Cards. Z kolei podczas spektakularnej Video Games Music Gala w krakowskiej TAURON Arenie słuchacze mieli okazję odbyć niezwykłą podróż w świat najpopularniejszych gier. 11. Festiwal Muzyki Filmowej odwiedziły gwiazdy kina i światowej muzyki filmowej. Zaproszenie organizatorów przyjęło dwudziestu trzech kompozytorów (w tym laureaci Oscara Elliot Goldenthal i Jan A.P. Kaczmarek, ale także autorzy najsłynniejszych ścieżek dźwiękowych do gier, m.in. Eímear Noone, Richard Jacques, Jesper Kyd, Christopher Drake, Austin Wintory) i trzydziestu reżyserów (m.in. Agnieszka Holland, Bodo Kox, Paweł Maślona, Dorota Kobiela). Ponad 100 ekspertów z branży ekranowej podzieliło się swoim doświadczeniem z fanami muzyki filmowej, podczas dwudziestu ośmiu paneli, warsztatów i spotkań zorganizowanych w ramach szóstego Forum Audiowizualnego FMF. Na pytania publiczności odpowiadali m.in. Agnieszka Holland, Elliot Goldenthal, Jan A.P. Kaczmarek, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Atli Ӧrvarsson, Esther Ovejero, Sandro di Stefano, Hauschka, Dustin O’Halloran, Robert Townson, Dorota Kobiela oraz Bodo Kox

Na jednym z największych ekranów Europy – w TAURON Arenie Kraków – widzowie obejrzeli dwie amerykańskie superprodukcje z muzyką na żywo: Piękną i Bestię Billa Condona z 2017 roku (ze ścieżką dźwiękową Alana Menkena) i Casino Royale Martina Campbella z 2006 (z muzyką Davida Arnolda, który wystąpił wraz z muzykami na scenie). W każdym z tych pokazów wzięło udział około ośmiu tysięcy osób. Z oferowanej przez organizatorów audiodeskrypcji (techniki umożliwiającej odbiór filmów osobom niewidomym i niedowidzącym) skorzystało aż 70 odbiorców.

Tygodniowe święto muzyki pisanej na potrzeby kina to każdego roku czas ogromnej pracy. Na estradach FMF wystąpiło ponad 600 artystów grających na przeszło 700 instrumentach. W ciągu kilku dni muzycy uczestniczyli w 40 próbach. Mogliśmy zobaczyć i usłyszeć najznamienitsze zespoły orkiestrowe i chóralne, w tym Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, Sinfoniettę Cracovię, Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Chór Polskiego Radia, chór Pro Musica Mundi oraz zespół Cracow Singers. Muzyków poprowadzili mistrzowie dyrygentury filmowej – Dirk Brossé, Ludwig Wicki, Erik Oschner, Gavin Greenaway, Éimear Noone, Marek Moś i Radzimir Dębski (znany pod pseudonimem JIMEK). Festiwalowe wydarzenia relacjonowały media z całego świata – obok korespondentów z Europy odwiedzili nas także reporterzy prestiżowych amerykańskich redakcji, takich jak Daily Telegraph, The Washington Post czy Los Angeles Times.

I jeszcze festiwalowe nagrody, w tym roku przyznane podczas uroczystych koncertów Penderecki2Cinema i Video Games Music Gala. Statuetkę Wojciecha Kilara, ufundowaną przez prezydentów Krakowa i Katowic dla twórcy muzyki filmowej stojącego na straży etosu sztuki kompozytorskiej, otrzymał Michael Nyman (autor minimalistycznych ścieżek dźwiękowych do takich arcydzieł, jak Fortepian Jane Campion czy Kontrakt rysownika Petera Greenaway’a). Ambasadorem FMF zostało studio CD Projekt RED – polski producent gier komputerowych, w tym trzech części legendarnego Wiedźmina (Wiedźmin, Wiedźmin 2 Zabójcy królów, Wiedźmin 3 Dziki gon). Tegoroczny konkurs FMF Young Talent Award wygrał z kolei włoski kompozytor Marco Valerio Antonini – który stworzył suitę napisaną do fragmentów gry James Bond 007: Blood Stone. Jury pod przewodnictwem Agnieszki Holland doceniło Włocha za „wyczucie filmowego napięcia oraz nie tylko ilustrowanie, ale także kreowanie ekranowej narracji”. Oprócz statuetki i prestiżowego tytułu zwycięzca otrzymał także nagrody specjalne: ufundowaną przez West One Music Group i obejmującą udział w sesji nagraniowej w najlepiej wyposażonym studiu londyńskiej wytwórni oraz konsultacje PR-owe z Costa Communications. Nagrodzona suita zabrzmiała w minioną sobotę w TAURON Arenie Kraków, podczas Video Games Music Gala.

11. Festiwal Muzyki Filmowej przechodzi do historii. Do słuchacze mogą jeszcze zakupić płytę z wybranymi utworami wykonanymi w ciągu minionego tygodnia – krążek wydała słynna Universal Music Group; producentem nagrania jest ubiegłoroczny Ambasador FMF, Robert Townson.

Kolejne święto muzyki i filmu już za kilkanaście miesięcy – na 12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie odbędzie się w dniach 15-19 maja 2019 roku.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.