Camille Thomas i jej "Don Kichot"
W obecnym sezonie artystycznym Filharmonia Krakowska stawia na współpracę z artystami, których nie miała dotąd okazji gościć, a których muzyczna kariera rozwija się w błyskawicznym tempie. Niedawno byliśmy świadkami krakowskiego debiutu Martiny Filjak, teraz zaś na filharmonicznej estradzie wystąpi artystka, która jako pierwsza wiolonczelistka w historii podpisała kontrakt z Deutsche Grammophon i odtąd reprezentowana jest przez słynną wytwórnię. Mowa o pochodzącej z Francji Camille Thomas, która wystąpi z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej w piątek 20 kwietnia o godz. 19.30 i w sobotę 21 kwietnia o godz. 18.00. Koncerty poprowadzi Charles Olivieri-Munroe.
Artystka wykona partię solową w poemacie Don Kichot Richarda Straussa, inspirowanym powieścią Miguela Cervantesa o błędnym rycerzu z La Manchy. Kompozytor na przestrzeni Introdukcji, Tematu i dziesięciu Wariacji za pomocą środków muzycznych w pomysłowy i nierzadko zaskakujący sposób przedstawia przygody Don Kichota (partia wiolonczeli) oraz jego giermka Sancho Pansy (reprezentowanego na przemian przez altówkę, tubę i klarnet basowy). Ten jeden z najoryginalniejszych poematów Straussa, jest odzwierciedleniem mistrzowskiej wyobraźni i nieprzebranej inwencji melodycznej kompozytora.
Zanim jednak usłyszymy wspomniane dzieło, zabrzmi Gloria RV 589 Antonia Vivaldiego, napisana dla zespołu sierocińca dziewczęcego Ospedale della Pieta w Wenecji. Niepokorny rudy ksiądz napisał kilka chóralnych Glorii, nie wszystkie jednak zachowały się do naszych czasów. Prezentowana Gloria w tonacji D-dur zyskała swą popularność za sprawą włoskiego kompozytora Alfreda Caselli, dzięki któremu doszło do jej wykonania w 1939 roku w Sienie. Odtąd utwór ten należy jednych z najczęściej wykonanych dzieł wielkiego kompozytora baroku. Podczas koncertów w Filharmonii Krakowskiej, wraz z zespołami instytucji – orkiestrą i chórem, wystąpią w partiach solowych – Marta Boberska (sopran) i Katarzyna Haras (mezzosopran).
{info. pras}