Ciekawostki

10 Grudzień 2017

MARTYNA KAŹMIERCZAK: Dla pokolenia Carla Philipa Emanuela Bacha profesjonalistą uznawany był ten, kto komponował, wykonywał swoje kompozycje i improwizował przed publicznością - innymi słowy, był pełnowymiarowym muzycznym oratorem.
Widząc znak powtórki w klasycznej sonacie, profesjonalista z czasów Carla Philipa wiedział, że powtórzenie całej sekcji utworu ma sens tylko wtedy, gdy ów "drugi raz" wzbogacony jest ornamentami, zmianami faktur, dodanymi biegnikami etc. Amator zaś... ponownie grałby całą sekcję dokładnie tak samo, jak to zrobił za pierwszym razem. Tym samym - amator złamałby złotą zasadę oracji: nie należy mówić tego samego zdania dwa razy w ten sam sposób.
26 Listopad 2017
MARTYNA KAŹMIERCZAK: Dawno, dawno temu; w czasach, gdy na drogach nie było ograniczeń prędkości, w czasach, gdy punktualność była odruchem; w czasach, gdy długość dnia pracy wyznaczało słońce, a nie dedlajny...
...słowem: bardzo dawno, dawno temu, Mozart zastanawiał się, jak opisać tempo swojego nowego kwartetu. W końcu, po niełatwej walce o precyzję, KV 298 otrzymało takie oto „oznaczenie”:
„Allegretto grazioso, ale nie za szybko i nie zbyt wolno; tak w sam raz”

I nastała jasność: ale tylko w kwestii tego, że ktoś musi w końcu wynaleźć metronom.
14 Listopad 2017
JUSTYNA NAPIERAJ: Sarah Brightman jest znaną na całym świecie divą musicalową. Uwielbiana przez wielu prekursorka gatunku classical crossover, przetarła szlaki dla wielu nowych artystów, sama zdobywając miano najlepiej sprzedającego się sopranu wszechczasów. Czy kryje się coś więcej pod tym nazwiskiem? Poniżej przedstawiamy 10 ciekawostek na temat ikony classical crossover, która już 17 grudnia pojawi się w łódzkiej Atlas Arenie na widowisku świątecznym Royal Christmas Gala. Sarah wystąpi w doborowym towarzystwie, gdyż gwiazda pokazuje się jedynie z najlepszymi! U jej boku wystąpią m.in. Gregorianie, Mario Frangoulis, Fernando Varela, Narcis, a także inni!
1. Skazana na sławę
5 Listopad 2017
MARTYNA KAŹMIERCZAK: Improwizacja nie była obca ani Bachowi, ani Mozartowi, ani Chopinowi… i nawet Dinu Lipati w połowie ubiegłego wieku improwizował krótkie preludia pomiędzy utworami swojego recitalu. Gdzie dzisiaj podziewają się śmiałkowie, którzy muzycznym językiem władają na tyle swobodnie, by improwizować przed publicznością?
Carl Philip Emanuel Bach pisał w II połowie XVIII wieku, że ten, kto umie improwizować fantazje, ten najprawdopodobniej będzie też dobrym kompozytorem; ten jednak, kto trudni się tylko ćwiczeniem kompozycji, niekoniecznie będzie umiał swobodnie improwizować.
4 Listopad 2017
Nie, nie, orzeszki Felix nie mają nazwy od jego imienia. Tak nam się skojarzyło - bo z Mendelssohnem trochę jak z orzeszkami - niby często się z nim stykamy, choćby na ślubach, a tak mało o nim wiemy. Dziś jest okazja, bo 4 listopada mija 170 lat od jego śmierci.
Wyszukaliśmy dla Was kilka informacji. Wy poszukajcie pozostałych [zostawcie w komentarzu <3 ]
2 Listopad 2017
Gościł na demonicznej okładce Presto #4. Powoli zaczyna gościć w filharmoniach i na płytach. 2 listopada obchodzimy 141. rocznicę jego urodzin. Przedstawiciel modernizmu w muzyce, który z powodzeniem mógłby konkurować z Karolem Szymanowskim. Do czego Szymanowski starał się nie dopuścić. Niestety, dopomogła mu w tym wojna, bo podczas Powstania Warszawskiego większość rękopisów Eugeniusza Morawskiego uległa zniszczeniu. Dobrym duchem zapomnianego kompozytora jest w Polsce Monika Wolińska (dawniej np. w Filharmonii Gorzowskiej, na Woodstocku, obecnie na stypendium w Operze w Dallas). Odkrywał go też muzykologicznie nasz redakcyjny kolega Oskar Łapeta. Jego artykuł o Morawskim możecie przeczytać w Presto #4: 
27 Październik 2017
MARIA NOWROT: Tematy z muzyki klasycznej można spotkać w zaskakujących kontekstach. Habanera z opery „Carmen” G. Bizeta jako tło do mycia podłóg pachnącym płynem? Cwał Walkirii Wagnera reklamujący samochody? A może utwory Chopina podkreślające lekkość nadzienia kokosowych łakoci? Albo „Marsz turecki” Mozarta towarzyszący rozwijającej się w nieskończoność… rolce papieru toaletowego? Kreatywność specjalistów od marketingu nie zna granic. Jest jednak utwór, który nie ma sobie równych jeśli chodzi o częstotliwość, z jaką się pojawia w reklamach i w filmach, a także jako zapożyczenie w muzyce popularnej.
„Carmina Burana” Carla Orffa, a w szczególności „O Fortuna” – potężne, imponujące otwarcie, które brzmi tak:
27 Październik 2017
Jeszcze niespełna 30 lat temu żaden fan Queen nie wyobrażał sobie swojego zespołu bez jego charyzmatycznego frontmana. Wielu „wyznawców” tej formacji nadal uważa, że bez Freddiego Mercurego nie ma prawdziwego Queen.
20 Październik 2017
LUIZA BOROWIEC: Obój. Ten instrument to podłużna rura, lekko stożkowa, zakończona lejkowatym rozszerzeniem. Ma otwory nawiercone na prawie całej długości. Przykryte są ruchomymi klapami, które otwiera się i zamyka podczas grania.
15 Październik 2017
ALEKSANDRA ŁYCZYWEK - Jak mógłby wyglądać instrument, na którym przygrywała sobie do śpiewu Sienkiewiczowska Danusia? Może nam odpowiedzieć na to pytanie… średniowieczna elbląska latryna.
Lutnia, luteńka… Jednak pisać będę o gitternie, bo tak właśnie w literaturze przedmiotu nazywany jest strunowy instrument z połowy XV wieku odkryty podczas badań archeologicznych na Starym Mieście w Elblągu. Gitterna to właśnie rodzaj niewielkiej lutni, czyli chordofonu o migdałowatym, wypukłym pudle rezonansowym, przypominającym – może lepiej dziś nam znane – mandoliny neapolitańskie.

Strony