Co nas czeka podczas jubileuszowej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy
21 kwietnia rozpocznie się w Warszawie 10. jubileuszowa edycja FESTIWALU MUZYKI FILMOWEJ KRZYSZTOFA KOMEDY . Festiwal potrwa 3 dni. Koncerty odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej.
Festiwal jest miejscem konfrontacji twórczości „Chopina polskiego jazzu” oraz miejscem spotkań polskich i europejskich artystów, twórców, których inspiruje twórczość naszej „ikony muzycznej”. Specjalne koncerty i premiery z udziałem polskich i europejskich gwiazd jazzu i jazzowych odkryć , różnorodne wystawy, pokazy filmów z muzyką Komedy, to atrakcje festiwalu. W poprzednich edycjach festiwalu, w specjalnych i premierowych projektach wystąpiły gwiazdy polskiego jazzu i wybitni artyści między innymi : Tomasz Stańko, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Zbigniew Namysłowski,
Jerzy Milian, Leszek Możdżer, Andrzej Jagodziński, Kattorna, Milo Kurtis, Paweł Kaczmarczyk, Adam Bałdych, Marcin Wasilewski , Vladislav Adzik Sendecki, Krzesimir Dębski, Andrzej Olejniczak, Joachim Mencel, Motion Trio, Atom String Quartet, Oleś Brothers & Christopher Dell , Janusz Olejniczak.
Gośćmi festiwalu były gwiazdy prestiżowych wytwórni europejskich z ACT Music oraz ECM Records – Radio String Quartet Vienna , Bobo Stenson, Ketil Bjørnstad, Tore Brunborg, Tord Gustavsen, którzy specjalnie na festiwal grali autorskie wersje utworów Komedy.
Festiwal gościł wybitnych reżyserów, aktorów , krytyków filmowych jak: Jerzy Kawalerowicz, Janusz Morgenstern, Lucyna Winnicka, Leon Niemczyk, Andrzej Bukowiecki, Jerzy Płażewski.
10. jubileuszowa edycja festiwalu zapowiada się bardzo ciekawie.
PROGRAM
21 kwietnia 2018
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
godz. 19.00
Premiera. Koncert Piano Duo Project PIOTR ORZECHOWSKI & MARCIN MASECKI: Komeda Rewrite
Orzechowski & Masecki - dwie wielkie osobowości polskiej pianistyki jazzowej - bezkompromisowi, wierni swojej wizji. Kroczą odrębnymi ścieżkami, wyznaczają nowe kierunki. Po raz pierwszy wezmą się za "przepisanie" Komedy. Poprzez wspólną improwizację na żywo pochylą się nad wybranymi utworami z filmowych soundtracków, by odkryć czy obnażyć sposób tworzenia kompozytora. Posłuży im do tego cały aparat ich ulubionych instrumentów klawiszowych, z którymi występują na co dzień.
Pianohooligan.| Piotr Orzechowski. Pianista, improwizator, kompozytor. Absolwent Berklee College of Music. Laureat wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, okrzyknięty przez krytykę „najbardziej kreatywnym i bezkompromisowym artystą młodego polskiego jazzu”. Po głośnym zwycięstwie na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 występuje na całym świecie, a każda jego płyta staje się wydarzeniem. Jego twórczość, stanowiąca syntezę gatunków, wymyka się prostym klasyfikacjom i nie daje zaszufladkować. Artysta porusza się z powodzeniem na gruncie muzyki klasycznej i improwizowanej, zacierając granice muzyczne.
Oprócz działalności solowej jako pianista jazzowy, Piotr Orzechowski występuje jako solista w repertuarze klasycznym z wiodącymi polskimi orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, czy Orkiestrą Kameralną AUKSO. Współpracował z gigantami muzyki współczesnej, jak Philip Glass, Steve Reich, czy Krzysztof Penderecki. Występował z wybitnymi postaciami światowego jazzu, takimi jak Randy Brecker, Avishai Cohen, Victor Mendoza, Michał Urbaniak. Najnowszy 2-płytowy album pt. 24 Preludes & Improvisations, wydany w 2017 r. nakładem Decca/Universal jest próbą analizy idiomu improwizacji. Za ten album artysta otrzymał nagrodę O!lśnienia portalu Onet.pl w kategorii muzyka poważna.
Marcin Masecki. To jeden z najbardziej twórczych i oryginalnych osobowości naszej sceny muzycznej i jeden z najbardziej kreatywnych muzyków młodego pokolenia. Pianista, kompozytor, dyrygent.
Ukończył prestiżowe Berklee College of Music w Bostonie. Jest laureatem wielu nagród, w tym prestiżowego pierwszego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Pianstów Jazzowych w Moskwie oraz Grand Prix w Jazz Hoeilaart z zespołem Alchemik w Brukseli. Jest liderem i członkiem ogromnej ilość różnorodnych projektów. Wirtuozowska fuzja stylistycznie odmiennych gatunków, oraz przekraczanie granic między tzw. sztuką wysoką a rozrywkową, stały się jego znakami rozpoznawczymi. Wspólnym mianownikiem, jak zawsze, jest nietypowe spojrzenie na kanon muzyki klasycznej, często poprzez zapożyczanie narzędzi wykonawczych z innych gatunków. Komponuje także muzykę do filmu (“Zimna Wojna”, “Obce Niebo”, “Fuck For Forrest”) oraz do teatru (“Solaris”, “Pasażerka”). Jego ostatni projekt to „Noc w wielkim mieście", w którym - wspólnie z Janem Młynarskim, wzięli na warsztat przedwojenne piosenki kompozytorów polskich.
www.culture.pl/tworca/marcin-masecki
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
godz.20.30.
Koncert EABS Electro - Acoustic Beat Session
REPETITIONS (Letters To Krzysztof Komeda)
Gość specjalny – MICHAŁ URBANIAK
Wrocławski septet EABS przez krytykę i branżę muzyczna okrzyknięty nowym odkryciem polskiej sceny jazzowej i najlepszym elektrycznym zespołem w Polsce. Kontynuuje tradycję polskiej szkoły jazzu, wymyka się wielu brzmieniowym schematom i prezentuje zupełnie nowe podejście, przeciwstawiając się utartym muzycznym standardom. Ich debiutancki krążek EABS pt. “Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” w całości poświęcony twórczości legendzie polskiego jazzu. Oryginalnie łączą przeszłość z przyszłością, od konwencji obowiązującej w latach 50. i 60., przez fusion lat 70. , rap po elektronikę. Muzycy nazywają swój sposób podejścia do twórczości Krzysztofa Komedy rekonstrukcją dekonstrukcji.
Fascynujący jest powrót po na festiwal jednego z najsłynniejszych polskich jazzmanów, Michała Urbaniaka, muzyka sextetu Komedy. Obecność legendarnego muzyka ma znaczenie symboliczne, tu bowiem słynny jazzman występował w pierwszej edycji festiwalu.
Wystawa „Polski plakat jazzowy 1956 - 2016”
Na wystawie zostaną zaprezentowane plakaty z lat 1956 - 2016. Wśród nazwisk twórców którzy pojawią się na wystawie, znajdą się wielkie nazwiska artystów” polskiej szkoły plakatu” takich jak: Lech Majewski, Jan Młodożeniec, Piotr Młodożeniec, Rafał Olbiński, Andrzej Pągowski, Jan Sawka, Jerzy Skarżyński, Waldemar Świerzy, Rosław Szaybo, Henryk Tomaszewski.
Plakaty pochodzą z kolekcji Piotra Dąbrowskiego, eksperta w dziedzinie plakatu polskiego,współzałożyciela International Vintage Poster Dealers Association - międzynarodowej organizacji z siedzibą w Nowym Jorku zrzeszającej renomowanych dealerów plakatów.
22 kwietnia
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna, godz.19.00
Koncert ENRICO PIERANUNZI TRIO Plays Nino Rota / Ennio Morricone/ Krzysztof Komeda
Na jedynym koncercie w Polsce wystąpi gwiazda włoskiego fortepianu, jeden z najbardziej cenionych i znanych muzyków włoskich międzynarodowej sceny jazzowej. Pianista, kompozytor, aranżer, autor ponad 70 płyt. Wśród jego partnerów muzycznych: Chet Baker, Charlie Haden, Marc Johnson. W programie muzyka filmowa Nino Rota , Ennio Morricone oraz Krzysztofa Komedy.
„Zapamiętaj jego nazwisko , nie można go zagubić w muzyce”. J. Woodard, Jazz Times
Maestro Enrico Pieranunzi nagrał ponad 70 płyt pod własnym nazwiskiem, od nagrań solowych po kwintet. Jego twórczość obejmuje muzykę klasyczną i jazz.
Prestiżowy amerykański magazyn “Down Beat” włączył jego płytę “Live in Paris” jako jedną z najlepszych płyt dekady. Znakomitą płytą jest m.in. “Fellini Jazz” nagrana z gwiazdami jak: Kenny Wheeler, Chris Potter, Charlie Haden i Paul Motion.
W latach 80. z tuzami światowego jazzu - Marc Johnsonem i Joey Baronem założył trio, które było jedną z pierwszych wybitnych grup stworzonych przez europejskiego muzyka z amerykańskimi artystami. Kilkakrotnie otrzymał tytuł Muzyka Roku we Włoszech oraz tytuł Najlepszego Europejskiego Muzyka.
Występował na wszystkich najważniejszych festiwalach i salach koncertowych, od USA, Kanady, po Europę , Japonię i Chiny.
Partnerem koncertu jest Włoski Instytut Kultury.
{info. pras}