DEPESZA ZAGRANICZNA: paryska wystawa Adama Adacha „Autodafé”

26.03.2020
Adam Adach, „Fiesta na koniec inkwizycji”/”Fiesta of the End of Inquisition”, olej na płótnie/the oil on the canvas 2018

Adam Adach to artysta polsko-francuski, związany z Paryżem, Warszawą i Lizboną. W swojej twórczości bada relacje na styku zbiorowej pamięci historycznej i indywidualnego doświadczenia, sięgając po prowokację i poezję zaangażowaną oraz łącząc odniesienia kulturowe z autobiograficznymi.

Jego nowa wystawa w Galerie Jean Brolly reinterpretuje temat prześladowań z ramienia inkwizycji, które tak tragicznie naznaczyły historię Europy Zachodniej i jej kolonii, pochłaniając ogromną liczbę ofiar w swoistym spektaklu terroru. Tytuł wystawy Adama Adacha wiąże się z cyklem rysunków, którego uszkodzenia spowodowane przez ogień i wodę zostały uchwycone na zdjęciach. Artysta prezentuje także serię nowych obrazów, które są jednocześnie urzekające i niepokojące. Są ukłonem w stronę Hieronima Boscha: dzięki mnogości szczegółów można je odczytać jako alegorię świata takiego, jaki jest lub jaki może się stać. Każde z tych dzieł można odczytać także jako uchronię – zgodnie z neologizmem stworzonym w 1876 r. przez francuskiego filozofa Charles'a Renouviera – to czas wyobrażony pozostający w kontrze do faktów historycznych.

Wystawa w związku z pandemią koronawirusa jest tymczasowo zamknięta, na stronie artysty są dostępne zdjęcia:

www.adamadach.com

Paris exhibition by Adam Adach „Autodafé”

Adam Adach is a Franco-Polish artist, living between Paris, Warsaw and Lisbon. His work explores the relationship between political memory and individual experience, mixing provocation and engaged poetry, cultural and autobiographical references. His new exhibition at the Galerie Jean Brolly updates the theme of the inquisitorial persecutions that so sadly mark the history of Western Europe (and its colonies), both in terms of the number of victims and the enduring imagination of terror-show.

A series of performative drawings, whose destruction by fire has been captured by photography, gives the title to the exhibition. Adam Adach also presents a series of new paintings that are at once enchanting and disturbing. While making a nod to Hieronymus Bosch through the profusion of details, they can be read as allegories of the world as it is or as it may become. The anachronistic, or rather timeless cohabitation of historical and contemporary images also makes it possible to read each of these works as a uchronia – according to the neologism created in 1876 by the French philosopher Charles Renouvier – an imagined time or a counterfactual history.

The exhibition is temporarily closed caused by coronavirus pandemic, photos are available on the artist's website:

www.adamadach.com

{red}

***

Zagraniczne depesze:

http://prostoomuzyce.pl/zagraniczna-depesza-andy-warhol-w-chicago

https://prostoomuzyce.pl/williams-w-wiedniu-depesza-zagraniczna

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.