GALA OPEROWA – MARIUSZ KWIECIEŃ I JOANNA WOŚ

fot. mat. pras. filharmonia.lodz.pl

 

Wykonawcy: Mariusz Kwiecień – baryton, Joanna Woś – sopran, Agnieszka Nagórka – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Program: Gioachino Rossini – fragmenty opery „Cyrulik sewilski”, Vincenzo Bellini – fragmenty opery „Purytanie”, Gaetano Donizetti – fragmenty opery „Łucja z Lammermooru, Gaetano Donizetti – fragmenty opery „Don Pasquale”

Mariusz Kwiecień – baryton. Występował w najważniejszych teatrach operowych świata: Metropolitan Opera, Covent Garden, Operze Wiedeńskiej, Operze Paryskiej, Lyric Opera w Chicago, Operze Bawarskiej i wielu innych. Publiczność doceniła jego wspaniały głos, muzyczną wrażliwość i czarującą prezencję sceniczną. Odtwarzał tytułowe role w znanych operach: „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Król Roger” Karola Szymanowskiego, „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego. Występował jako Almaviva w „Weselu Figara” Mozarta, Malatesta w „Don Pasquale” Gaetana Donizettiego, Riccardo w „Purytanach” Vincenza Belliniego, Rodrigo di Posa w „Don Carlosie” Giuseppe Verdiego.
Mariusz Kwiecień zadebiutował na scenie Met w 1999 roku jako Kuligin w operze „Kátia Kabanová” Leoša Janáčka. Wystąpił tam jeszcze, poza rolami wymienionymi wyżej, m.in. jako Marcello w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Silvio w „Pajacach” Ruggera Leoncavallo, Guglielmo w „Cosi fan tutte” Mozarta, Ford w Verdiowskim „Falstaffie”, Escamillo w „Carmen” Georges’a Bizeta i Belcore w „Napoju miłosnym” Donizettiego. W Met śpiewa od kilkunastu sezonów. „...olśniewający, wspaniały głos i prezencja [...] na dodatek inteligentny. Pełen pakiet...” – napisał Michael White w „The New York Times”. A Melinda Bargreen („The Seattle Times”) wyznała czytelnikom: „Mariusz Kwiecień. Trudno wymówić, ale łatwo podziwiać. To jest baryton, który opanowuje całkowicie scenę, tak że, zdaje się, wysysa cały tlen...”
Joanna Woś – sopran. Primadonna łódzkiego Teatru Wielkiego, laureatka najważniejszych konkursów wokalnych w Polsce. Stale współpracuje z Operą Krakowską i Operą Narodową. Z tymi zespołami odbyła wiele podróży artystycznych po Europie. Samodzielnie zaś występowała m.in. w Alte Oper we Frankfurcie, Narodowej Operze w Zagrzebiu, Narodowej Operze w Wilnie, w teatrach i filharmoniach Tuluzy, Lyonu, Nancy i Strasburga. Wyjątkowe warunki jej głosu o ogromnej giętkości, w górze skali sięgającego aż do trzykreślnego „es” sprawiają, że chętnie powierzano jej popisowe partie koloraturowe, takie jak Królowa Nocy w Mozartowskim „Czarodziejskim flecie”, Olimpia w „Opowieściach Hoffmanna” Jacques’a Offenbacha, Rosina w „Cyruliku sewilskim” Gioachina Rossiniego, Gilda w „Rigoletcie”, czy Oskar w „Balu maskowym” Verdiego. Popisową w jej dorobku jest tytułowa partia Violetty w Verdiowskiej „Traviacie”. Znana jest także z ról Mozartowskich. Od pewnego czasu Joanna Woś specjalizuje się w operach belcantowych. Oprócz popularnych tytułów – „Łucja z Lammermooru”, „Don Pasquale” (obydwa dzieła autorstwa Donizettiego), „Cyrulik sewilski” Gioacchina Rossiniego, polskie teatry specjalnie dla niej wystawiają rzadko obecne na naszych scenach dzieła, takie jak „Purytanie” Belliniego (Elwira) czy „Lukrecja Borgia” i „Anna Bolena” Donizettiego (role tytułowe, obydwie nagrodzone Złotą Maską).

Mecenasem koncertu jest firma ATLAS.

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów