GALA OPEROWA – MARIUSZ KWIECIEŃ I JOANNA WOŚ

fot. mat. pras. filharmonia.lodz.pl

 

Wykonawcy: Mariusz Kwiecień – baryton, Joanna Woś – sopran, Agnieszka Nagórka – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Program: Gioachino Rossini – fragmenty opery „Cyrulik sewilski”, Vincenzo Bellini – fragmenty opery „Purytanie”, Gaetano Donizetti – fragmenty opery „Łucja z Lammermooru, Gaetano Donizetti – fragmenty opery „Don Pasquale”

Mariusz Kwiecień – baryton. Występował w najważniejszych teatrach operowych świata: Metropolitan Opera, Covent Garden, Operze Wiedeńskiej, Operze Paryskiej, Lyric Opera w Chicago, Operze Bawarskiej i wielu innych. Publiczność doceniła jego wspaniały głos, muzyczną wrażliwość i czarującą prezencję sceniczną. Odtwarzał tytułowe role w znanych operach: „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Król Roger” Karola Szymanowskiego, „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego. Występował jako Almaviva w „Weselu Figara” Mozarta, Malatesta w „Don Pasquale” Gaetana Donizettiego, Riccardo w „Purytanach” Vincenza Belliniego, Rodrigo di Posa w „Don Carlosie” Giuseppe Verdiego.
Mariusz Kwiecień zadebiutował na scenie Met w 1999 roku jako Kuligin w operze „Kátia Kabanová” Leoša Janáčka. Wystąpił tam jeszcze, poza rolami wymienionymi wyżej, m.in. jako Marcello w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Silvio w „Pajacach” Ruggera Leoncavallo, Guglielmo w „Cosi fan tutte” Mozarta, Ford w Verdiowskim „Falstaffie”, Escamillo w „Carmen” Georges’a Bizeta i Belcore w „Napoju miłosnym” Donizettiego. W Met śpiewa od kilkunastu sezonów. „...olśniewający, wspaniały głos i prezencja [...] na dodatek inteligentny. Pełen pakiet...” – napisał Michael White w „The New York Times”. A Melinda Bargreen („The Seattle Times”) wyznała czytelnikom: „Mariusz Kwiecień. Trudno wymówić, ale łatwo podziwiać. To jest baryton, który opanowuje całkowicie scenę, tak że, zdaje się, wysysa cały tlen...”
Joanna Woś – sopran. Primadonna łódzkiego Teatru Wielkiego, laureatka najważniejszych konkursów wokalnych w Polsce. Stale współpracuje z Operą Krakowską i Operą Narodową. Z tymi zespołami odbyła wiele podróży artystycznych po Europie. Samodzielnie zaś występowała m.in. w Alte Oper we Frankfurcie, Narodowej Operze w Zagrzebiu, Narodowej Operze w Wilnie, w teatrach i filharmoniach Tuluzy, Lyonu, Nancy i Strasburga. Wyjątkowe warunki jej głosu o ogromnej giętkości, w górze skali sięgającego aż do trzykreślnego „es” sprawiają, że chętnie powierzano jej popisowe partie koloraturowe, takie jak Królowa Nocy w Mozartowskim „Czarodziejskim flecie”, Olimpia w „Opowieściach Hoffmanna” Jacques’a Offenbacha, Rosina w „Cyruliku sewilskim” Gioachina Rossiniego, Gilda w „Rigoletcie”, czy Oskar w „Balu maskowym” Verdiego. Popisową w jej dorobku jest tytułowa partia Violetty w Verdiowskiej „Traviacie”. Znana jest także z ról Mozartowskich. Od pewnego czasu Joanna Woś specjalizuje się w operach belcantowych. Oprócz popularnych tytułów – „Łucja z Lammermooru”, „Don Pasquale” (obydwa dzieła autorstwa Donizettiego), „Cyrulik sewilski” Gioacchina Rossiniego, polskie teatry specjalnie dla niej wystawiają rzadko obecne na naszych scenach dzieła, takie jak „Purytanie” Belliniego (Elwira) czy „Lukrecja Borgia” i „Anna Bolena” Donizettiego (role tytułowe, obydwie nagrodzone Złotą Maską).

Mecenasem koncertu jest firma ATLAS.

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów