Huczne urodziny Ogrodów Muzycznych

7 koncertów, 17 projekcji, większy namiot, aby pomieścić nie tylko liczną publiczność ale i – Zgromadzenie Narodowe. 18. Festiwal Ogrody Muzyczne startuje 30 czerwca i potrwa do końca lipca.

Nowa formuła zakłada udział trzech gości honorowych, w tym roku będą to Austria, Bułgaria i Estonia. Dzięki temu mamy bogatszą propozycję dla naszej publiczności – mówi Ryszard Kubiak, dyrektor Festiwalu – Chcemy, żeby festiwal stał się jeszcze bardziej europejski.

Trochę statystyk: 18. Festiwal Ogrody Muzyczne to prawie 1000 miejsc w nowym powiększonym namiocie na dziedzińcu Zamku Królewskiego. W programie siedem koncertów, w tym trzy symfoniczne, 17 projekcji – filmów muzycznych, dokumentalnych, retransmisji z Metropolitan Opera, Teatru Bolszoj, Wiednia, Salzburga, Bregencji. To prawie cały miesiąc wydarzeń – od 30 czerwca do 31 lipca z przerwą od 10 do 15 lipca, podczas której w namiocie festiwalowym odbędzie się posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego i reprezentantów parlamentów państw europejskich.

Organizatorom udało się stworzyć niepowtarzalną atmosferę – mówi dyrektor Zamku Królewskiego, który od 18 lat gości Festiwal Ogrody Muzyczne na swoim dziedzińcu, zapewniając jedyną taką oprawę architektoniczną. – Zamek jest bardzo zadowolony z tej współpracy. Rozmowy z dyrektorem Rotermundem sprzed wielu lat zobowiązują – deklarował dyrektor. – Ciągłość jest ważnym elementem funkcjonowania takiej instytucji jak Zamek Królewski, więc nasza współpraca będzie kontynuowana i rozwijana.


Mariusz Kwiecień i Diana Damrau w "Poławiaczach pereł" G. Bizeta

W przerwie kilkudniowej miedzy 10 a 15 lipca na dziedzińcu zamkowym odbędzie się posiedzenie zgromadzenia narodowego z zaproszonymi delegacjami parlamentów krajów europejskich. To szczęśliwy dla Ogrodów traf, z tej przyczyny w tym roku namiot będzie większy niż w latach ubiegłych, a tym samym publiczność będzie liczniejsza i będzie miała większą swobodę, więcej przestrzeni. Dla Zamku jest to pewne wyzwanie, dlatego że trzeba namiot ustawiać tak, żeby nie naruszyć tynków budynku, sprawnie zbudować i potem sprawnie zwinąć. Logistycznie będzie to zadanie trudne i karkołomne, ale wszystko jest już sprawdzone, firma wybrana, liczmy ze wszystko przebiegnie sprawnie.

Poza tym nic się nie zmieni – jak zapewnia Ryszard Kubiak – będzie kawiarenka, choć tym razem w środku, w namiocie, będzie zieleń – bez nie ma Ogrodów! No i będą wyjątkowe wydarzenia, a jednym z nich jest występ I, CULTURE Orchestra.

Dla dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza to zaszczyt, że po ośmiu latach ma znów styczność z Festiwalem. – I, CULTURE Orchestra została stworzona przez IAM, Instytut jest jej właścicielem i dysponentem zespołu – wyjaśnił Krzysztof Olendzki, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza – To orkiestra specjalna, złożona z muzyków z sześciu krajów, w tym roku jest ich nawet więcej, bo dodatkowo gościmy artystów z Węgier. Zapraszamy ich na dwa tygodnie na kursy mistrzowskie, w tym roku do Katowic. To młodzi, starannie wyselekcjonowani muzycy, a szkolą ich wirtuozi z najlepszych światowych i polskich orkiestr: z LPO, z Chicago, z Orkiestry Sinfonia Varsovia czy Filharmonii Narodowej. Bo gra w orkiestrze, proszę Państwa, jest takim samym wyzwaniem i wymaga takiej samej wirtuozerii, jak gra solisty.

Po dwóch tygodniach warsztatów I, CULTURE Orchestra po raz siódmy ruszy w trasę po Polsce i Europie. A trasę inauguruje właśnie na Festiwalu Ogrody Muzyczne 22 lipca. Następnie jedzie do Francji, później – do Holandii, gdzie da koncert w Concertgebouw. Potem muzycy wystąpią w Brukselii a na finał – w Elbphilharmonie w Hamburgu. Dyrygentem jest Kiril Karabits, artysta ukraińskiego pochodzenia, a solistą – niesamowicie zdolny (i zabójczo przystojny – informacja dla Pań) serbski skrzypek Nemanja Radulović. W programie orkiestry będą polskie kompozycje – Moniuszki czy Pendereckiego (poza Warszawą) oraz m.in. Strawińskiego, Chaczaturiana, Czajkowskiego, co ma pokazać nie tylko kunszt muzyków ale i dorobek poszczególnych krajów Europy Wschodniej. – Ten koncert organizujemy wspólnie przy wsparciu IAM, Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Przedstawicielstwa Unii Europejskiej w Polsce – podkreślał relacje Ryszard Kubiak, jednocześnie zwracając uwagę na zaangażowanie partnerów, jak chociażby firma No Limit. – Dziękuję im za wierność, bo jesteśmy razem już czternaście lat i z małego partnera są dziś głównym sponsorem Festiwalu – mówił Kubiak.

Mówiąc o tych latach i współpracy, chciałem przypomnieć, że jesteśmy z Festiwalem od 2005 roku i czujemy się w obowiązku wspierać tak prestiżowe i ważne wydarzenie, przyciągające dużą publiczność – wtórował dyrektorowi festiwalu Andrzej Matusiak, dyrektor Stołecznej Estrady, współorganizatora Fesitwalu. – Wiele będzie na naszej głowie, ale i tak dobrze się złożyło, że namiot jest tak duży. Może będzie można go zostawić i w przyszłych latach?

Stołeczna Estrada obsługuje najważniejsze wydarzenia kulturalne w stolicy, m.in. 59. sezon koncertów Chopinowskich w Warszawskich Łazienkach czy Skrzyżowanie Kultur, a więc imprezy trafiające do szerokiej publiczności. Przed instytucją i przed firmą No Limit wielkie wyzwanie. – Nazywam to trzecią wojną światową – mówił Ryszard Kubiak – 23 kursy tirów z Katowic do Warszawy, zajęcie placu zamkowego nocą, co jest prawie niemożliwe, zmiana wnętrz namiotu, ale mamy już doświadczenie. Przecież rok temu był tu prezydent USA Donald Trump. Chwała namiotowi, który był na ustach całego świata.

Co najbardziej interesuje publiczność? Oczywiście program. Mimo sporych trudności, bo ambitne plany oczywiście rozbiły się o, delikatnie mówiąc, problemy budżetowe, udało się przygotować bardzo ciekawy, różnorodny i ambitny plan wydarzeń. – W sumie mamy siedem koncertów – mówi Zygmunt Krauze, dyrektor programowy Festiwalu. – Wszyscy wracają do przeszłości i każdy tradycyjnie rozumie naszą historię. Ja chciałem spojrzeć inaczej, bardziej nowocześnie, może kontrowersyjnie. Chciałem, żeby programy były niebanalne, nie były powtórką z bogoojczyźnianych akademii. Mamy rodzynki w postaci zespołu z Tallina z Estonii Hortus Musicus. Uprawiają muzykę renesansu, barokową. To 10-osobowy zespół wokalny, który gra na unikalnych instrumentach dawnych. Mamy recital fortepianowy lubianego w Polsce laureata Konkursu Chopinowskiego z 2010 r., Ingolfa Wundera, który tego dnia przyleci z Paryża i od razu usiądzie do fortepianu. Da recital złożony z klasycznych utworów. Będzie też muzyka XX wieku – wylicza Krauze, który w tym roku kończy 80 lat. Aby podkreślić jubileusz, Ryszard Kubiak poprosił kompozytora o wykonanie jednego z własnych utworów. Krauze zgodził się, łamiąc niejako własną zasadę, że na programowanych przez siebie festiwalach nie prezentuje własnej muzyki. Ale urodziny to urodziny!

Perełką będzie już koncert inauguracyjny z udziałem bułgarskiego mistrza i wirtuoza kavalu, bałkańsko-tureckiego rodzaju fletu. – Dźwięk tego instrumentu jest przejmujący – mówi Krauze. – Program złożony będzie z utworów częściowo etnicznych, z Bałkanów, ale i z aranżacji utworów bardziej współczesnych.

Ważną częścią festiwalu są projekcje, o których Robert Kamyk, programujący tę część festiwalu mówi – to to, co publiczność kocha najbardziej. Zaczynamy od wysokiego C – Carmen w reżyserii Kaspera Holtena, produkcja z Bregencji, potem napięcie będzie rosło, bo przed nami trzy projekcje z Metropolitan Opera – Norma z DiDonato, Poławiacze pereł z Mariuszem Kwietniem i Napój Miłosny. A jeśli chodzi o Teatr Bolszoj – to w tym roku balet Korsarz. Nasza publiczność lubi operetki, więc będzie „Zemsta nietoperza” z Wiednia i Kraina Uśmiechu z Zurichu z udziałem Piotra Beczały – wylicza Kamyk.


"Korsarz", fot. Damir Yusupov

Jak zawsze ważną częścią programu to filmy dokumentalne. Będzie więc słynny dokument o Marii Callas i biografia Ohada Naharina, założyciela ruchu Gaga i genialnego choreografa. Zobaczymy, czym zaskoczy nas Bohdan Kezik, bo stało się to już tradycją, że reżyser przygotowuje na festiwal specjalny film. Tym razem będzie to „Austriackie gadanie”, o relacjach polsko-austriackich. Muzyka w czasach I wojny światowej to zaś film o tym, jak wojna wpłynęła na twórczość kompozytorów tamtych czasów.

Ukłonem w kierunku Austrii jest także film z Johnem Malkovichem o Gustavie Klimcie. Na finał pokażemy zaś spektakl, który okazał się hitem ubiegłego roku – IX Symfonię Beethovena w choreografii Bejarta, nagrodzoną głosami publiczności i statuetką Złota Konewka 2017.

Do tego plejada gości wieczoru z Jackiem Cyganem, Piotrem Nardellim, Krystyną Szostek-Radkową i Stanisławem Janickim dopełnia i tak bogaty program 18. edycji Festiwalu Ogrody Muzyczne. Będzie w czym wybierać!

PROGRAM:

30 VI SOBOTA / SATURDAY 18:00
INAUGURACJA FESTIWALU
KONCERT  ● zakończenie przewodnictwa Bułgarii w Radzie UE
Theodosii Spassov – kaval (instrument dęty drewniany)
Zespół muzyków bułgarskich
Program
Od Dunaju do Wisły  –  europejskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym zabrzmią utwory napisane przez członków zespołu oraz jazzowe interpretacje muzyki bałkańskiej.
Muzycy pochodzą z 3 krajów: Bułgarii, Rumunii i Serbii.
Gość wieczoru: JE Emil Savov Yalnazov, ambasador Bułgarii w Polsce
1 VII NIEDZIELA / SUNDAY 18:00
OPERA* G. Bizet Carmen ● Bregenzer Festspiele 2017  2 godz. 4 min.
W rolach głównych: Gaëlle Arquez, Daniel Johansson, Scott Hendricks, Elena Tsallagova
Chóry: Festiwalu w Bregencji, Filharmonii w Pradze, Dziecięcy Miasta Bregencji; orkiestra Wiener Symphoniker
Paolo Carignani  –  dyrygent, Kasper Holten – reżyser
Produkcja: ORF, SRF, TPC, UNITEL, ZDF, 3sat we współpracy z Festiwalem w Bregencji
2 VII PONIEDZIAŁEK / MONDAY 19:00
KONCERT ●  inauguracja przewodnictwa Austrii w Radzie UE
Trombone Attraction  –  austriacki kwartet puzonistów
Program
Pictures of Life
Leonhard Paul (ur. 1967) – Wirklich ungut
Harold Arlen (1905–1986) – Somewhere Over The Rainbow
Johann Strauss (1825– 1899) – Leichtes Blut
Leonard Bernstein (1918– 1990) – On the Town
Antônio Carlos Jobim (1927-1994) – Garota De Ipanema
Aranżacja Trombone Attraction – All About That Chameleon
Nat McIntosh (ur. 1978) – Brooklyn
Gość wieczoru: JE Dr. Werner Almhofer, ambasador Austrii w Polsce
3 VII WTOREK / TUESDAY 19:00
FILM Paryż 1919 – traktat dla pokoju (2008) 1 godz. 34 min.
Dokument fabularyzowany, reż. Paul Cowan
W rolach głównych: David Love, Yan Brian, Paul Bandey
Produkcja: Gerry Flahive, Paul Saadoun
Pokaz dzięki uprzejmości Instytutu Francuskiego
Gość wieczoru: Maciej Górny, historyk, profesor w Instytucie Historii PAN                                 
4 VII ŚRODA / WEDNESDAY 19:00
FILM Maria Callas (2017) 1 godz. 53 min.
Dokument,  reż. Tom Volf
Produkcja: Elephant Doc, France 3 Cinéma, France Télévisions, Ciné+ , CNC, M2 Films
Gość wieczoru: Krystyna Szostek-Radkowa, śpiewaczka operowa, mezzosopran  
6 VII PIĄTEK / FRIDAY 19:00
OPERETKA* J. Strauss syn Zemsta nietoperza  ● Wiener Staatsoper (2011) 2 godz. 47 min.
W rolach głównych: Kurt Streit, Michaela Kaune, Daniela Fally, Markus Eiche
Orkiestra, chór i balet Opery Wiedeńskiej
Franz Welser-Möst – dyrygent, Otto Schenk – reżyser
© Wiener Staatsoper, François Roussillon et Associés, ARTE France 2011  
Gość wieczoru: Daniel Cichy, muzykolog, publicysta muzyczny, szef PWM
7 VII SOBOTA / SATURDAY 18:00
OPERA* V. Bellini Norma ● The Metropolitan Opera (2017) 3 godz. 30 min. z przerwą
W rolach głównych: Sondra Radvanovsky, Joyce DiDonato, Joseph Calleja
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera
Carlo Rizzi – dyrygent, Sir David McVicar – reżyser
8 VII NIEDZIELA / SUNDAY 18:00
BALET* A. Ch. Adam Korsarz ● Teatr Bolszoj (2017) 3 godz. z przerwą
W rolach głównych: Jekaterina Krysanowa, Igor Cwirko, Aleksiej Łoparewicz
Aleksiej Ratmański, Jurij Burłaka – choreografia (wg Mariusa Petipy), Paweł Kliniczew – dyrygent
9  VII PONIEDZIAŁEK / MONDAY 19:00
KONCERT NADZWYCZAJNY
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Aleksandra  Gajecka-Antosiewicz – klawesyn
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Program
Aleksander Tansman  –  Cztery tańce polskie
Maurice Ravel – La Valse
Zoltán Kodály  – Tańce z Galanty  
    Przerwa                                                
Zygmunt Krauze –  Suite de dances et de chansons  na klawesyn i orkiestrę (1977)
Manuel da Falla – 1. Suita z baletu Trójkątny kapelusz       
10  – 15 lipca  p r z e r w a  w festiwalu
16 VII PONIEDZIAŁEK / MONDAY 19:00
KONCERT ESTOŃSKI
Hortus Musicus  –  estoński zespół muzyki dawnej, specjalizujący się w chorale gregoriańskim i średniowiecznej muzyce liturgicznej
Wykonawcy
Hortus Musicus w składzie:
Andres Mustonen – skrzypce, dyrektor artystyczny
Anto Õnnis – tenor, instrumenty perkusyjne
Tõnis Kaumann – baryton, instrumenty perkusyjne
Riho Ridbeck – bas, instrumenty perkusyjne
Olev Ainomäe – oboje, szałamaje, flety proste
Tõnis Kuurme – fagoty, gwizdawka, flety proste
Valter Jürgenson – puzon
Imre Eenma – viola da gamba
Taavo Remmel – kontrabas
Ivo Sillamaa – klawesyn
Program
Arvo Pärt (ur. 1935) –  Da pacem Domine (2004)
Anonim (XIV w. Polska) – Benedicamus Domino
Anonim(XIV w. Hiszpania, Llibre Vermell / Czerwona księga z Montserrat) – Polorum Regina
Anonim (XIV w. Hiszpania, Cantigas de Santa Maria) – Como poden per sas culpas
Anonim (XIV w. Francja) –  Danse Royale
Neidhart von Reuenthal (ca 1190 – ca 1240)
Winder wie ist nu dein Kraft
Owê dirre sumerzīt
Anonim (XIV w. Francja) – La quinte estampie Real
Anonim – pieśni z manuskryptu  Carmina Burana XII w.
Ecce torpet probitas
In taberna quando sumus
Celum non animum mutat stabilitas
Bache Bene venies gratus et optatus
Anonymous (XIV w. Włochy) –  Saltarello
Anonim –  pieśni z manuskryptu  Carmina Burana XII w.
Vite Perdite me legi
Clauso Chronos et serato
O Varium Fortune lubricum
Przerwa
Giorgio Mainerio (1530?/40?–1582) – tańce ze zbioru  Il primo libro de balli (1578)
Claudio Monteverdi (1567–1643) –  Zefiro torna e di soavi (Scherzi musicali, 1632)
Giorgio Mainerio  (ca. 1530-1540–1582) – tańce ze zbioru Il primo libro de balli (1578)
Claudio Monteverdi
Non vedro mai le stelle (Libro VII, 1619)
Dell usate mie corde (Libro XIII, 1638)
Arcangelo Corelli (1653–1713) – La Folia op. 5 nr. 12 (aranż. Tõnis Kaumann)
Anonimowy  kompozytor kataloński  XVI w.  (śpiewnik pałacowy) – Dindiridin
17 VII WTOREK / TUESDAY 19:00
FILM Towarzysze broni (1937) 1 godz. 57 min.
Dramat wojenny, reż. Jean Renoir
W rolach głównych: Jean Gabin, Erich Oswald Stroheim, Pierre Fresnay
Produkcja: Réalisation d’art cinématographique (RAC) / StudioCanal
Gość wieczoru: Stanisław Janicki, filmowiec, dziennikarz, autor programu tv W starym kinie
18.VII ŚRODA  / WEDNESDAY 19:00
WIECZÓR AUSTRIACKI
FILM Austriackie gadanie  (2018) 53 min.
Dokument; kamera, montaż, reżyseria Bohdan Kezik
FILM Muzyka w czasach I wojny światowej (2016) 55 min.
Dokument, reż. Andreas Morell
Produkcja: Lars Reimer, Paul Smaczny (executive producer)
Gość wieczoru: Emil Brix, austriacki historyk i dyplomata
20 VII PIĄTEK / FRIDAY 19:00
FILM Kabaret  (1972) 2 godz. 4 min.
Dramat/musical, reż. Bob Fosse
W rolach głównych: Liza Minnelli, Michael York, Joel Grey
Produkcja: ABC Pictures, Allied Artists Pictures, Bavaria Film, Feuer and Martin Production
Gość wieczoru: Piotr Nardelli, pedagog tańca klasycznego i baletmistrz
Wręczenie Złotej Konewki 2017
21VII SOBOTA / SATURDAY 18:00
OPERA* G. Bizet Poławiacze pereł ● The Metropolitan Opera (2016) 2 godz. 15 min. z przerwą
W rolach głównych: Diana Damrau, Matthew Polenzani, Mariusz Kwiecień
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera
Gianandrea Noseda – dyrygent, Penny Woolcock – reżyseria
22 VII NIEDZIELA / SUNDAY 18:00
KONCERT NADZWYCZAJNY
I, CULTURE Orchestra
Nemanja Radulović  –  skrzypce
Kirill Karabits  – dyrygent
Program
Aram Chaczaturian – suita z baletu Spartakus op. 82b nr 1
Aram Chaczaturian – adagio ze suity nr 2
Piotr Czajkowski – Koncert skrzypcowy D-dur, op. 35
Igor Strawiński – Święto wiosny
23 VII PONIEDZIAŁEK / MONDAY 19:00
WIECZÓR AUSTRIACKI  
KONCERT ● recital fortepianowy
Ingolf Wunder, laureat II nagrody Konkursu Chopinowskiego w 2010 r.
Program
Wolfgang  Amadeusz Mozart – sonata F-dur, KV 332
Ludwig van Beethoven –  sonata  f-moll,  op. 57, nr 23  Appassionata
Przerwa
Fryderyk Chopin  
Nokturny z op. 9; nr 1, 2, 3
Polonez-Fantazja As-dur op. 61
Polonez As-dur op. 53
24 VII WTOREK / TUESDAY 19:00
FILM Klimt  (2006) 1 godz. 37 min.
Dramat biograficzny, reż. Raoúl Ruiz
W rolach głównych: John Malkovich, Veronica Ferres, Saffron Burrows
Produkcja: EPO-FILM Wien, FILM-LINE München, LUNAR FILMS London, Gemini FILMS Paris, Andreas Schmid München
Gość wieczoru: prof. Wojciech Falkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum
25 VII ŚRODA / WEDNESDAY 19:00
OPERETKA* F. Lehár Kraina uśmiechu ●  Opernhaus Zürich (2017) 1 godz. 43 min.
W rolach głównych: Piotr Beczała, Julia Kleiter, Rebeca Olvera
Chór Opery w Zurychu, Orkiestra Filharmonii w Zurychu
Fabio Luisi – dyrygent, Andreas Homoki – reżyser
Produkcja: Günter Atteln, Paul Smaczny (executive producer)

Informacje dodatkowe i szczegóły programu:

www.ogrodymuzycze.pl

Wydarzenie jest objęte patronatem Presto

{info. pras}

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów