Jak zamordować króla

DR JACEK KORNAK: Grange Park Opera to coroczny festiwal operowy, który powstał w 1998. Od tamtej pory Geange Park Opera wystawiła ponad pięćdziesiąt przedstawień operowych. W zeszłym roku festiwal ten przeniósł się do nowej siedziby w West Horsley Place w Surrey. Powstał tutaj specjalnie na potrzeby Grange Park Opera nowy teatr operowy Theatre in the Woods. W tym roku na deskach tego najmłodszego teatru operowego Wielkiej Brytanii możemy zobaczyć między innymi operę Giuseppe Verdiego “Un ballo in maschera”.

Opera Verdiego oparta jest na historycznym fakcie morderstwa króla szwedzkiego Gustawa III podczas balu maskowego. Miała ona swoją premierę w 1859 roku. Od tego momentu regularnie pojawia się na deskach operowych całego świata. Dla Grange Park Opera przedstawienie “Bal maskowy” wyreżyserował Stephen Medcalf. Medcalf przedstawił tę operę w sposób bardzo tradycyjny i dość prosty, ale zarazem z wyczuciem szczegółów oraz swoistą elegancją.

Muzycznie bardzo dobrze przygotował tę operę Gianluca Marciano. Poprowadził on orkiestrę English National Opera ekspresyjnie, ale też był w stanie z partytury Verdiego wyciągnąć subtelne szczegóły, które często umykają nawet doświadczonym dyrygentom.

Wokalnie największe wrażenie robiła Elizabetta Fiorillo, która wykonała partię Ulrici. Jej głos był brzmiał pewnie, miał charakterystyczną ciemną barwę, ale co najważniejsze Fiorillo była bardzo przekonującą i emocjonującą Ulricą. Jako Renato wystąpił Roland Wood. Śpiewał on w sposób bardzo aktorski i był również przekonujący scenicznie. Wykreował on pełnokrwistą, pasjonującą postać. Troche rozczarowywał Vincenzo Costanzo, który wcielił się w postać Riccarda. Jego głos brzmiał niepewnie, wysokie dzwięki miały matowy kolor, jednak pewne niedociągnięcia wokalne Costanzo nadrabiał dobrym aktorstwem. W roli Amelii wystąpiła Claire Rutter. Ta młoda angielska śpiewaczka ma na swoim koncie już wiele sukcesów. Występowała ona na wielu ważnych scenach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Jej Amelia udowadnia, że Rutter ma przed sobą wielką karierę operową. Jej głos był prawdziwie przejmujący. Momentami miał w sobie coś z dramatyzmu Callas. Był to bardzo poruszające wykonanie. Warto również zwrócić uwagę na Terezę Gevorgian, która wykonała rolę Oskara. Operowała ona głosem swobodnie i była w stanie oczarować publiczność pięknymi koloraturami.

W tym roku w Grange Park Opera można zobaczyć też “Oklahoma” Rodgersa i Hammersteina, “Romeo et Juliette” Gounoda oraz nową rosyjską operę “Pushkin”.

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów