Jego słowo ostre było jak nóż

10.01.2017
Jego słowo ostre było jak nóż

Publikacja stanowi trzeci tom serii wydawniczej prezentującej najważniejsze teksty Andrzeja Chłopeckiego – wybitnego muzykologa, teoretyka i krytyka muzycznego. Tym razem w formie krótkich, błyskotliwych i niezwykle esencjonalnych haseł Chłopecki rozprawia się z mitami narosłymi wokół muzyki XX wieku.

Czterdzieści dwie napisane przez niego definicje, wśród których znajdziemy opisy pojęć takich jak postęp, komercja, konserwatyzm, festiwalomania, piękno, eksperyment, dopełnione zostały do planowanych stu przez jego przyjaciół i uczniów. Książka zawiera również wspomnienia o zmarłym krytyku – próbę znalezienia tego, co było najbardziej unikatowe i cenne w jego aktywności. Jan Topolski we wstępie do książki pisze: „Zabobony gasnącego stulecia” to Chłopecki w pigułce, Chłopecki w najlepszej formie i najwyższym polocie, Chłopecki z Chłopeckim dialogujący, Chłopecki Chłopeckim upojony. W przeniesieniu konceptu ojca Józefa Bocheńskiego na grunt muzykografii XX wieku spotykają się kluczowe i najcenniejsze cechy pisarstwa Andrzeja: ostrość sądów, lapidarność wyrazu, syntetyczność spojrzenia, dialektyczna konstrukcja, dowcipna forma. 

Andrzej Chłopecki (1950–2012) był muzykologiem, znawcą muzyki współczesnej i jej żarliwym egzegetą. Ale przede wszystkim to pierwszoplanowa postać krytyki muzycznej ostatnich dekad. Nie przez wszystkich lubiany, przez niektórych w środowisku aż nazbyt mocno krytykowany, nikogo jednak nie pozostawiał obojętnym. Słowem ciął, jak nożem. Jako wieloletni redaktor Polskiego Radia, dyrektor artystyczny festiwali Aksamitna Kurtyna i Musica Polonica Nova oraz członek komisji programowej Warszawskiej Jesieni, „komponował komponowanie kompozytorów” poprzez zamówienia i inspiracje, współtworząc historię muzyki polskiej ostatnich dekad. Był nie tylko autorem fascynujących audycji o muzyce XX i XXI wieku w Programie 2 Polskiego Radia, kształtował także działalność Radia jako instytucji kultury. Autor setek tekstów, który w swych przenikliwych sądach i bezkompromisowych diagnozach stanowił wzór odwagi i niepowtarzalnego stylu. W niniejszym zbiorze, w charakterystyczny dla siebie sposób – celnymi spostrzeżeniami doprawionymi nutą ironii – rozprawia się z zabobonami, które wkradły się do świata muzyki nowej. Przyda się każdemu, kto do muzyki poważnej tworzonej tu i teraz podchodzi jak pies do jeża. Albo nie podchodzi wcale. Bo nie zna się, nie rozumie, bo to hałas, bo sam mógłby coś takiego napisać. 

„Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje” oraz wcześniejsze tomy pism Andrzeja Chłopeckiego – „Dziennik ucha. Słuchane na ostro” i „Muzyka wzwodzi. Diagnozy i portrety” są dostępne w stacjonarnej księgarni firmowej PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie, w księgarni internetowej PWM www.sklep.pwm.com.pl oraz w dobrych księgarniach na terenie całego kraju.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.