Koncert na zakończenie Roku Stanisława Moniuszki w Filharmonii Krakowskiej

fot. GDAE.ART

Rok 2019 ogłoszony Rokiem Stanisława Moniuszki w związku z 200-leciem jego urodzin, stał się okazją do prezentacji twórczości „ojca polskiej opery narodowej”, zarówno tej znanej rzeszom mniej lub bardziej zaangażowanych melomanów, jak i nieuświadomionej lub nieczęsto prezentowanej.

Filharmonia Krakowska na zakończenie obchodów jubileuszu zaprasza na koncert będący całkiem tradycyjną prezentacją znanych i lubianych melodii Moniuszkowskich. Koncert Orkiestry i Chóru Filharmonii pod kierunkiem Rafała Janiaka, jaki odbędzie się w sobotę 30 listopada 2019 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej szkoły muzycznej im. Karłowicza – kolejnym gościnnym miejscu dla remontowanej instytucji, wypełnią bowiem przede wszystkim arie i chóry z oper Halka i Straszny dwór.

Twórczość jednego z najważniejszych polskich kompozytorów, która notabene nie doczekała się jeszcze pełnego wydania, dzięki obchodom jubileuszu odczytywana była również w nowych kontekstach i niejednokrotnie – w nowatorski sposób. Filharmonia Krakowska, stojąca bardziej po stronie tradycyjnych działań, prezentowała w roku 200-lecia przede wszystkim twórczość chóralną Moniuszki, szczególnie podczas majowych koncertów z udziałem studentów i pedagogów Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie, a także małopolskich chórów dziecięcych zrzeszonych w projekcie Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska. Najbliższy koncert otworzą natomiast Sonety krymskie do słów Adama Mickiewicza, mało znane i szczególne dzieło na tenor solo (Jacek Szponarski) oraz orkiestrę i chór mieszany. „Sonety ułożone w muzykę! — rzecz rzadka, prawie nie praktykowana” – napisał w swojej recenzji Oskar Kolberg. Moniuszko wybrał do swojej kantaty dziewięć spośród 18 sonetów Mickiewicza i ułożył je w muzyczną opowieść o fascynującej podróży po Półwyspie Krymskim.

Tuż po wspomnianym cyklu wokalno–instrumentalnym wybrzmi uwertura fantastyczna Bajka, będąca jedną z najbardziej znanych kompozycji Moniuszki, ale także zaliczającą się do najciekawszych dzieł symfonicznych, jakie w ogóle powstały w muzyce polskiej XIX wieku. W koncercie wieńczącym Rok Moniuszkowski nie może również zabraknąć operowych hitów – arii Jontka Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka, arii Stefana Cisza dokoła ze Strasznego dworu, słynnego Mazura z tej opery czy pięknych chórów z obu wspomnianych tytułów (w partiach solowych Bernarda Grembowiec – sopran, Elżbieta Król-Dryja – mezzosopran oraz Izabela Bartyzel – alt). Niejako w uzupełnieniu operowych cytatów wykonana zostanie aria Płyną tratwy po Wiśle z mniej znanej jednoaktówki Flis. 

{info. pras}

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów