Koncert w ramach nagrody Konkursu Skrzypcowego im. Umińskiej w Filharmonii Krakowskiej

24.02.2020
fot. arch. org.

Kolejny raz w tym sezonie artystycznym Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wystąpi w niezwykłej przestrzeni Muzeum Lotnictwa Polskiego. Najbliższy koncert symfoniczny, jaki odbędzie się w piątek 28 lutego o godz. 19.30, poprowadzi francuski dyrygent i dyrektor artystyczny orkiestry w Hanoi – Olivier Ochanine, po raz pierwszy występujący z krakowskim zespołem. Gwiazdą koncertu będzie natomiast zwyciężczyni IV Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. E. Umińskiej w 2019 roku, laureatka wielu międzynarodowych konkursów wiolinistycznych, niespełna dziewiętnastoletnia skrzypaczka – Inés Issel Burzyńska.

Niezwykle utalentowana artystka urodziła się w Hiszpanii i początkowo kształciła się pod kierunkiem swojej mamy, Iwony Burzyńskiej. W wieku zaledwie 10 lat zdała egzaminy wstępne i została najmłodszą studentką  Wyższej Szkoły Muzycznej Królowej Zofii w Madrycie, gdzie rozwijała swoje umiejętności w klasie prof. Zakhara Brona. Do tej pory w krótkiej, ale niezwykle intensywnej karierze artystycznej, została laureatką siedemnastu pierwszych miejsc konkursów krajowych i międzynarodowych, w tym IV Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Eugenii Umińskiej w Krakowie (którego jedną z nagród jest występ z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej), konkursu Ernsta i Szymanowskiego we Wrocławiu, Telemanna w Poznaniu (Grand Prix), Młodego Paganiniego w Legnicy (Grand Prix) oraz XIII Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. Lipińskiego i Wieniawskiego w Lublinie. Koncertuje w Hiszpanii, Austrii, Polsce, Szwajcarii i Holandii, grając na użyczonym jej instrumencie Enrico Rocca (Genua, 1890). Spośród bogatego już repertuaru skrzypcowego, na występ przed krakowską publicznością Inés Issel Burzyńska wybrała I Koncert skrzypcowy g-moll Maxa Brucha, którego 100. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku.

Piątkowy koncert repertuarowo odnosi się do jeszcze dwóch rocznic. Program otwiera Uwertura Leonora III Ludwiga van Beethovena, którego 250. urodziny stały się koronnym wydarzeniem muzycznym 2020 roku, zamyka zaś dzieło obchodzącego w tym roku 125. urodziny Paula Hindemitha – Mathis der Maler.  Trzyczęściowa symfonia, która powstawała równolegle do opery o tym samym tytule, odnosi się do historycznej postaci Matthiasa Grünewalda, średniowiecznego artysty, autora słynnego ołtarza z kościoła w Issenheim. Przywołana historia jego życia stała się alegorią walki o wolność artystyczną i jednocześnie komentarzem do czasów współczesnych Hindemithowi, kiedy wzrastający w siłę narodowy socjalizm ograniczał wolność wypowiedzi niemieckich twórców oraz swobody obywatelskie przedstawicieli środowisk żydowskich. Hindemith, również za współpracę z artystami żydowskiego pochodzenia, wkrótce trafił na czarną listę kompozytorów  i wyemigrował do Stanów Zjednoczonych.

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.