Król Lear i wykluczeni spotkają się w operze

Jerzy Artysz, Wojciech Malajkat, fot. Teresa Grotowska

Ideą cyklu Głos Wykluczonych jest łączenie grup odrzucanych przez społeczeństwo z artystami profesjonalnymi i tworzenie wspólnych spektakli teatralno- muzycznych.

Na przestrzeni lat 2013-2016 w polskich miastach zrealizowane zostaną tytuły Szukając Leara: Verdi, Sen nocy letniej oraz Piotruś i wilk. Do każdego z nich zaproszona jest inna grupa nieuprzywilejowana społecznie – mieszkańcy domów spokojnej starości, więźniowie, chorzy psychicznie, sieroty, mniejszości narodowe. Hasłem wywoławczym jest „wykluczenie”, które na przestrzeni ostatnich lat stało się już pewnego rodzaju metaforą i polem do dyskusji o teatrze. Z osobami wykluczonymi pracują i występują na scenie gwiazdy opery i teatru.

Na pierwszy spektakl z cyklu: Szukając Leara: Verdi w reżyserii Michała Znanieckiego Opera Krakowska zaprasza już 5 i 6 października 2017 r. (godz. 18.00; Sala Kameralna). W krakowskiej realizacji wystąpią podopieczni krakowskich Domów Pomocy Społecznej, a także aktorzy - Jerzy Artysz, Wojciech Malajkat (5.10) / Kamil Baron (6.10), soliści - Ewa Biegas, Marta Mika i Karin Wiktor-Kałucka oraz Studio Baletowe i Chór Opery Krakowskiej, a akompaniować im będą Jacek Kita, sprawujący kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem (5.10) i Joachim Kołpanowicz (6.10). Spektakl był prezentowany m.in. we Wrocławiu, Szczecinie, Lwowie czy Buenos Aires. Kolejnym miastem na mapie Głosu wykluczonych jest Kraków.

- „Przy każdej realizacji jest inna energia. Osoby, które biorą udział w krakowskim spektaklu są bardzo zaangażowane, skupione, przygotowane, wiedzą po co są na scenie” - mówi Michał Znaniecki. - „To jest bardzo ważne, bo pracujemy w kameralnej przestrzeni, jesteśmy blisko siebie, nie ma tego dystansu, jaki był podczas przedstawień we Wrocławiu czy w Szczecinie. Myślę, że ze względu na poruszane tematy, będzie to ważne przedstawienie dla publiczności. Spektakl jest o nas - dzisiaj - córkach, synach - bo o tym mówi Król Lear, a z drugiej strony jest to pokazanie naszej sytuacji w przyszłości - osób starszych, opuszczonych bądź nie, w DPS-ach czy
w swoich domach” - dodaje reżyser.

Przedstawienie opowiada historię Króla Leara i jego córek, jest połączeniem dramatu Szekspira i wybranych fragmentów muzycznych z utworów Giuseppe Verdiego, tworzonych z myślą o operze „Król Lear”, którą Verdi całe życie chciał skomponować, ale ostatecznie nigdy tego nie zrobił...  Szekspirowski Król Lear, kompozytor Giuseppe Verdi oraz temat przemijania i starości stały się kluczem do wyboru grupy społecznej. Dzięki udziałowi osób starszych w projekcie, zyskuje on dodatkową wartość i jest pogłębiony o autentyczne doświadczenia życiowe i emocje każdego uczestnika, które stają się częścią spektaklu.


Ewa Biegas i podopieczni DPS, fot. Teresa Grotowska
Realizatorzy:
Michał Znaniecki: reżyseria, scenografia, scenariusz
Kierownictwo muzyczne: Jacek Kita
Kostiumy: Joanna Medyńska
Choreografia: Diana Theocharidis
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
Przygotowanie Chóru Opery Krakowskiej: Joanna Wójtowicz
Obsada:
KRÓL LEAR | Jerzy Artysz (5, 6.10)
FOOL | Wojciech Malajkat (5.10), Kamil Baron (6.10)
KORDELIA | Ewa Biegas (5, 6.10)
GONERIL | Marta Mika (5, 6.10)
REGANA | Karin Wiktor-Kałucka (5, 6.10)
Fortepian: Jacek Kita (5.10), Joachim Kołpanowicz (6.10)
Podopieczni krakowskich Domów Pomocy Społecznej, Studio Baletowe i Chór Opery Krakowskiej
Bilety w cenie 25 zł do kupienia w Kasie Opery oraz online - na stronie internetowej teatru.
www.opera.krakow.pl

{info. pras}

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów