Królowe kina – Nr 4: Aneta Kopacz

08.06.2020
Królowe kina – Nr 4: Aneta Kopacz

Czas na czwarty kobiecy portret w ramach cyklu „Królowe kina”. Przez 13 miesięcy, od 8 marca 2020 r. do 8 marca 2021 r., zamieszczamy krótkie biogramy kobiet istotnych dla polskiego kina, których artystyczną drogę warto śledzić lub sobie przypomnieć.

W marcu, w Dzień Kobiet, zaczęliśmy od Doroty Kędzierzawskiej, której młodzieńcze filmy były wówczas prezentowane w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym. W kwietniu, z inspiracji Script Fiestą 2020, przybliżyliśmy Wam sylwetkę reżyserki i operatorki zdjęć Jolanty Dylewskiej, zaś w maju „diwę” polskiego i światowego kina Agnieszkę Holland („Europa, Europa”, „W ciemności”, „Pokot”, „Obywatel Jones”, „Tajemniczy ogród” i wiele innych). Teraz czas na Anetę Kopacz, która kilka lat temu wstrząsnęła polską i światową dokumentalistyką filmem „Joanna” (2013). Lubimy kierować się subiektywnym punktem widzenia, ale jesteśmy otwarci na Wasze komentarze. Może kogoś ważnego jeszcze przeoczyliśmy...? Piszcie!

Aneta Kopacz (ur. 1975 r.) — obdarzona wyrazistą osobowością reżyserka i scenarzystka, z wykształcenia psycholog. Świadomie nie zdawała do łódzkiej szkoły filmowej, choć od dziecka marzyła o realizacji filmów. Już jako mała dziewczynka lubiła przyglądać się życiu innych ludzi i wyobrażać sobie, co się kryje za zamkniętymi drzwiami ich domów. Poza „Joanną” ma na swoim koncie m.in. dokumenty: „Galeria” (2014), „Europa i okolice” (2015), „Ja” (2016) oraz seriale dokumentalne. Jednak osiągnięcia na skalę światową przyniosła jej tak naprawdę wspomniana „Joanna”, która została nominowana do Oscara i nagrodzona na wielu festiwalach, a także wyróżniona Orłem, czyli nagrodą Polskiej Akademii Filmowej. Jest to poruszająca opowieść o pięknej i inteligentnej kobiecie śmiertelnie chorej na raka, której lekarze dali jedynie trzy miesiące życia. Joanna Sałyga podjęła walkę dla swojego pięcioletniego synka, założyła też dla niego blog, który zyskał tak dużą popularność, że ukazał się nawet w formie książki pt. „Chustka”. Film Kopacz w kameralny sposób podpatruje ostatnie szczęśliwe dni Joanny, jej męża Piotra i synka Jasia, przekazując to, co najważniejsze i w kontekście całej historii niemal paradoksalne – radość życia, umiłowanie szczęśliwych w swojej prostocie chwil.

Co jest tajemnicą sukcesu i warsztatu filmowego Anety Kopacz? W wywiadach podkreśla, jak ważny w przypadku filmu dokumentalnego jest dobry kontakt z bohaterem, znalezienie punktów stycznych, dzięki którym dana relacja może zaistnieć. Czasem jest to wspólne miasto pochodzenia, innym razem zbieżne pasje lub podobna energia, wartości czy dylematy. Wśród innych bohaterów Kopacz znajdziemy przecież kompozytora Piotra Krygiera oraz tancerkę Katarzynę Soczyńską („Tu i tam”), tymczasem reżyserka w młodości interesowała się właśnie tańcem. Istotne jest też, aby uświadomić sobie własny stosunek do filmowanej postaci. Być może to, co nas w kimś denerwuje, wiele mówi o nas samych.

„Chcę robić filmy o ludziach” – powiedziała Aneta Kopacz w rozmowie z Iwoną Kutyną, jednocześnie podkreślając, że choć wykształcenie psychologiczne pomaga jej swoich bohaterów rozumieć pod kątem ich motywacji, to jednak odczuwanie ich wiąże się z indywidualną wrażliwością każdego reżysera. Kopacz zwraca też uwagę na autentyzm, który odgrywa znaczącą rolę zarówno w kinie dokumentalnym, jak i fabularnym. Ostatnio reżyserka pracuje nad własnym filmem fabularnym, doświadczenie dokumentalne z pewnością zaowocuje na planie.

Zapytana przez nas o to, jakie cechy powinien mieć reżyser, odpowiada: „Dobrze, gdy reżyser ma wizję i pokorę wobec własnej twórczości. Takie cechy, jak: odpowiedzialność, wrażliwość, odwaga w wyrażaniu siebie i ogromna cierpliwość niewątpliwie także się przydają. Dobry reżyser nie zapomina, że film jest dziełem wspólnym i docenia swoich współtwórców. Sam zawód reżysera natomiast jest jak małe dziecko: wyjątkowy, wspaniały, jedyny w swoim rodzaju, a jednocześnie nieprzewidywalny i piekielnie potrafi dać w kość!”.

Zobacz zwiastun „Joanny” w reżyserii Anety Kopacz na kanale YouTube Wajda School and Studio:

Maja Baczyńska

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.