Magazyn online

1 Kwiecień 2018
Joanna Freszel*: Jeśli mamy możliwość wypływu na repertuar, formę koncertu, należy się zastanowić, do kogo będzie skierowany i jaki chcemy osiągnąć efekt: czysto edukacyjny, rozrywkowy, zachęcający do muzykowania. Nie zgodzę się, że każdy „produkt” będzie pasował do wszystkich odbiorców. Sukienka uszyta na gruszkowatą figurę nie będzie pasowała do sportowego typu. Można przeprowadzić próbę mierzenia, ale efekt nie będzie dobry. Nieco podobnie jest z muzyką. Twórczość Aperghisa, Pendereckiego można zagrać każdemu, ale nie w taki sam sposób, nie w takim samym wymiarze czasu, raczej nie „z tej samej odległości”.
31 Marzec 2018
Tomasz Goska*: Optymalizacja środowiska odsłuchowego to bardzo rozległe zagadnienie. Nie sposób wyczerpać go w tekście ograniczonym do kilku akapitów. Dlatego też przenosimy cały temat do nieograniczonej przestrzeni, jaką jest Internet.
30 Marzec 2018
Mateusz Smoczyński foto Zosia Zija & Jacek Pióro
Dwa lata temu wygrał II Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Skrzypcowy im. Z. Seiferta i zrobiło się o nim głośno. Miał nagrać płytę, ale to niełatwe, gdy się daje sto koncertów rocznie. W studiu pojawił się dopiero w październiku zeszłego roku. Powstały „Metamorfozy”. O nich, o zabawie muzyką, o tym, dlaczego odszedł z zespołu swoich marzeń – z Mateuszem Smoczyńskim rozmawia Kinga A. Wojciechowska.
Tytuł Twojej nowej płyty to „Metamorfozy”. A jakie metamorfozy przechodził Mateusz Smoczyński – prywatnie i zawodowo?
13 Marzec 2018
Kinga A. Wojciechowska: Lubię się bawić. Lubię dorosłość, odpowiedzialność. Lubię wiedzieć, czego chcę i jak to osiągnąć; jak coś zrobić, żeby było dobrze. Lubię zabawę taką na serio. Nie dla adrenaliny, łyku endorfin, ani dla pustego śmiechu, który mija i zostaje tylko poczucie winy.
Niestety, dorastamy i coś sprawia, że stajemy się śmiertelnie poważni, a powietrze spuszczamy tylko w ściśle określonych okolicznościach: na imprezie czy na wakacjach. I – podczas zabaw z dziećmi. To one legitymizują naszą chęć bawienia się. Z nimi nie wyglądamy głupio, budując tor dla maleńkich samochodzików czy uroczych aksamitnych chomiczków.
7 Grudzień 2017
KINGA A. WOJCIECHOWSKA: Dlaczego to robimy?
Stanęłam kiedyś oko w oko z jeleniem. Długo patrzyliśmy na siebie. A może był to ułamek sekundy, który wydał mi się wiecznością. Nigdy tego nie zapomnę. Środek rezerwatu przyrody i absolutna leśna cisza. W zieleni rogaty stwór przyglądał mi się bacznie. Zamieniłam się w kamień i trwałam w bezruchu, dopóki nie odszedł. Zdałam sobie sprawę, że czuję się jak intruz. Nie powinnam się tu znaleźć, miejska dziewczyna.
A przecież nie zawsze tak było. Ludzie żyli w zgodzie z naturą, która podpowiadała im, jak postępować. Ale im ciągle było mało i dlatego wszystko zmienili. – Pisze redaktor naczelna w Uwerturze Presto #19. Nie jest jednak wcale pesymistycznie.
21 Listopad 2017
W redakcji często spieramy się, dyskutujemy. Jedna z takich gorących rozmów przeniosła nam się na łamy portalu. Maja Baczyńska, redaktor naczelna Presto Filmowego, kontra Paweł Stroiński, w słownej bitwie o Dunkierkę.
MB: Po seansie wciąż myślami wracam do najnowszego filmu Christophera Nolana. Co jest siłą "Dunkierki"? Co słabością? Dla kogo jest to film?
19 Listopad 2017
„Budujemy sztukę, rzeczy piękne, budujemy życie z materiału, z substancji, która jest w pobliżu. Te substancje akceptujemy, przekształcamy i myślę, że podobnie jest z tradycją i z muzyką. I ze światem, który z tego powstaje.”
Rozmawia Katarzyna Goszcz
Dłuższą część rozmowy znajdziesz w Presto #19
Czy Janusz Prusinowski ma więcej z Janka muzykanta, czy z Kusego Janka?
5 Listopad 2017
Miałyśmy porozmawiać o nowej płycie „Amulet”, którą Ola zrobiła prawie sama. Napisała teksty, muzykę, wyprodukowała album. A w międzyczasie urodziła dziecko i przeżyła kilka trudnych chwil w życiu prywatnym. I wyszła nam rozmowa o czymś zupełnie innym.
Rozmawia Kinga A. Wojciechowska
[Dokończenie wywiadu w Presto #19]
Teraz już nie robi się płyt artystycznych?
9 Październik 2017
Mikołaj Stroiński, fot. arch. prywatne
 
Jest kompozytorem pełnokrwistym, żadnego gatunku filmowego się nie boi. Ani serialu. Nosi brzemię, całkiem pewnie przyjemne, kompozytora muzyki do gry „Wiedźmin”. Możliwe, że już niebawem obejrzymy ekranizację tego dzieła w odcinkach z jego muzyką. Zanim to nastąpi, rozmawiamy z Mikołajem Stroińskim* o rodzinie, samotności, wytrwałości. I o muzyce oczywiście.
rozmawiają Kinga A. Wojciechowska i Maja Baczyńska
współpraca: Adrian Nowak
Część I – RODZINA
21 Wrzesień 2017
RODZINA to temat wiodący Presto #18. Kiedy zobaczyłem zdjęcie rodziny Justiny Auskelyte, wiedziałem, że będę musiał z nią porozmawiać. I zrobiłem to.
Justina Auskelyte jest litewską skrzypaczką młodego pokolenia. Już dobrze znana u siebie w kraju, zaczyna podbijać sale koncertowe także za granicą. W zeszłym roku, razem z Cesare Pezzi, włoskim pianistą, Justina nagrała dla Naxos swój pierwszy album. Album ukazał się w maju 2017 r. Mianowana na stanowisko asystenta profesora, Justina uczy także gry na skrzypcach w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie.
Władysław Rokiciński: Czy pamięta Pani, jak to się zaczęło? Kiedy zrodził się pomysł naszej rozmowy?

Strony