Marka Jonas Kaufmann

JACEK KORNAK: Jonasa Kaufmanna nie trzeba porównywać do Pavarottiego, Dominga, czy kogokolwiek innego. To po prostu Kaufmann. Śpiewak konsekwentnie krok po kroku budował swoją karierę przez umiejętny dobór ról i nagrania, które podbijały światowe rynki. W tym roku Kaufmann wraca do swoich popisowych ról: Don Jose w „Carmen”, Florestan w „Fideliu”, artysta wydał również dwa albumy płytowe i DVD.

 

Albumem, który ostatnio jest na szczytach sprzedaży muzyki klasycznej, jest niewątpliwie “Nessum Dorma: The Puccini Album” nagrany z towarzyszeniem Orkiestry Santa Cecilia pod batutą Antonio Pappano, a wydany przez Sony. Tutaj najbardziej znane szlagiery Pucciniego z oper takich jak “Tosca”, “Turandot”, “Madama Buterfly” czy “La Boheme” przeplatają się z nieco zapomnianymi perełkami Pucciniego z oper “Le Villi”, “Edgar”, “Il Tabarro” oraz “La Rondine”. Verismo to styl operowy z końca XIX i początku XX wieku charakteryzujący się muzyczną bezpośredniością, intensywnością i wyrazistą dramaturgią. Sama nazwa veriso pochodzi od włoskiego słowa „prawda”. Puccini był najwybitniejszym reprezentantem tego stylu. Jego arie są melodyjne i ewokują pewną atmosferę emocjonalnej szczerości. Kaufmann rewelacyjnie wykonuje ten repertuar. Jest on w stanie w muzyce Pucciniego ukazać pokłady dramatyzmu. Kaufmann operuje głosem wyraziście i mocno. Jego głos jest pełen kolorów i emocji. Mogę zapewnić nawet zawodowych malkontentów, tego albumu nie da się nie lubić.

 

Operowy dream team

Kolejnym albumem, który właśnie ukazał się na rynku, jest “Aida” Giuseppe Verdiego, wydany przez Warner Classics. Na albumie tym również usłyszymy orkiestrę Santa Cecilia pod batutą Pappano. Jonas Kaufmann wcielił się tutaj w rolę Radamesa, w roli tytułowej występuje Anja Harteros, jako Amneris śpiewa Ekaterina Semenchuk, Ludovic Tezier jest Amonasrem, natomiast Ramfisem jest Erwin Schrott. Taki skład solistów to prawdziwy operowy dream team. Nagrania studyjne oper ze względu na znaczące koszty w naszym stuleciu stały się rzadkością. Tym bardziej cieszy album Warnera. Wspaniała jest tutaj jakość dźwięku, ale najważniejsza jest oczywiście muzyka. To nagranie “Aidy” jest wyjątkowo teatralne. Orkiestra pod batutą Pappano gra dynamicznie. Słychać tutaj włoską energię i pasję. Anja Harteros ma głos o urzekająco lirycznej barwie, którym potrafi wykreować unikalnie ekspresyjną i poruszającą postać Aidy. Kaufmann jako Radames powala na kolana wyrazistością swojego głosu, mocą i dramaturgią. Jego śpiew jest pełen kolorów i emocji. Ten wyjątkowy album z pewnością przejdzie do klasyki nagrań operowych.

 

Duet idealny

Ostatnio Sony wydało również DVD z Jonasem Kaufmannem z przedstawienia „Manon Lescaut” z Royal Opera House. Również tutaj dyryguje Antonio Pappano. W tytułowej roli usłyszymy Kristine Opolais. Natomiast od strony reżyserskiej za przedstawienie to odpowiada Jonathan Kent. Głosy Kaufmanna i Opolais świetnie do siebie pasują. Szczególnie w przypadku opery w stylu verisma Kaufmann i Opolais tworzą idealny duet dwóch wyrazistych, dramatycznych głosów, pełnych pasji i energii.

 

Wytrawnym fanom tego śpiewaka polecam podróż do Paryża na przedstawienie “Potępienia Fausta” Berlioza. Od 5 do 20 grudnia Kaufmann będzie wykonywał tytułową rolę w tej operze na deskach Opera de Paris.

 

Jacek Kornak

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Oceń zawartość: 

Brak głosów