Między kontemplacją a ekspresją

W sobotę 5 kwietnia miałam okazję wysłuchać koncertu poświęconego twórczości kompozytorskiej Miłosza Bembinowa. Ponieważ wydarzenie to miało miejsce jeszcze w czasie Wielkiego Postu i odbyło się w warszawskim Kościele Akademickim Świętej Anny, kompozytor wybrał na ten wieczór repertuar religijny o tematyce pasyjnej. Toruński chór Astrolabium pod batutą Kingi Litowskiej wykonał trzy motety - Ludu, mój ludu, Ave maris stella, Veni Sancte Spiritus oraz rozbudowane, sześcioczęściowe Stabat Mater z gościnnym udziałem zaczynającej niegdyś swą karierę w tej formacji solistki Aleksandry Turalskiej - absolwentki bydgoskiej Akademii Muzycznej.

Sam kompozytor z Astrolabium współpracuje od 15 lat. Sobotni koncert potwierdził klasę tego zespołu - toruński chór poradził sobie bowiem doskonale z nie tak łatwą przecież pod względem wykonawczym muzyką współczesną. Brzmiał czysto intonacyjnie, ukazując równocześnie wiele barw i odcieni dynamicznych. Chórzyści śpiewali z ekspresją, a równocześnie z wielką atencją i szacunkiem do religijnych tekstów wykorzystanych w utworach. Taka też wydawała się przyświecać idea kompozytorowi - aby wyrazić sferę sacrum w sposób możliwie ekspresyjny, a równocześnie z nawiązaniem do tradycyjnych środków kształtowania materii muzycznej.

Już sam fakt, że kompozytor nazywa Ludu, mój ludu, Ave maris stella i Veni Sancte Spiritus motetami wskazuje na silne związki z dawną muzyką religijną. Ale nie tylko to jest wyznacznikiem takich źródeł inspiracji. We wspomnianych kompozycjach oraz w Stabat Mater słychać było nawiązania do chorału gregoriańskiego, figur retorycznych, a także świadome wykorzystanie konkretnych osi tonalnych czy wręcz dawnych skal kościelnych w celu oddania nastroju danego fragmentu tekstu. Wszystko to zostało połączone w sposób przemyślany i w efekcie wysłuchane podczas koncertu kompozycje chóralne cechowała spokojna, płynna narracja, spójność formalna, a także ekspresyjna kontemplacyjność.

W trakcie sobotniego wieczoru wykonane zostały również dwie kompozycje na saksofon i organy - otwierające koncert KOMEDitAtion napisane w hołdzie Krzysztofowi Komedzie oraz Mały szkic. Połączenie tych instrumentów zabrzmiało w Kościele Świętej Anny interesująco i świeżo, a bardzo dobrzy wykonawcy (Wojciech Psiuk - saksofon, Joanna Jaworowska - organy) dodatkowo wzmocnili to wrażenie. Mimo że same kompozycje były w pewien sposób dość tradycyjne i nieco zachowawcze, to w murach świątyni ani trochę mi to nie przeszkadzało. Muzyka ta sprawiała bowiem, że słuchacz mógł popaść w medytacyjny, refleksyjny nastrój i choć na chwilę zatrzymać się w biegu codzienności.

Koncert podobał się publiczności - owacje były na tyle długie, że chór Astrolabium zdecydował się wykonać na bis Ludu, mój ludu. Zarówno po zakończeniu, jak i przed rozpoczęciem tego muzycznego wieczoru była możliwość zakupu wydanej w maju 2013 płyty Astrolabium Sings Bembinow, na której znalazły się między innymi utwory chóralne wykonane podczas koncertu.

Kto nie miał możliwości uczestniczyć w tym wydarzeniu i posłuchać kompozycji Miłosza Bembinowa, będzie miał ku temu jeszcze niejedną okazję. Najbliższy koncert z muzyką kompozytora odbędzie się już w najbliższy wtorek (29 kwietnia) o godzinie 19:30 w Katedrze Polowej Wojska Polskiego, gdzie będzie można ponownie zetknąć się z jego religijną muzyką chóralną. Kolejne zaplanowane są na 14 i 17 maja i będą miały miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia oraz Pałacu Szustra. Tym razem poświęcone będą jednak muzyce instrumentalnej oraz twórczości pieśniowej Miłosza Bembinowa.

 

Monika Kuchta

 

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Oceń zawartość: 

Brak głosów