Mozart na bis [konkurs]

Elbląska Orkiestra Kameralna przygotowała dla publiczności Festiwalu Mozartowskiego wyjątkowe muzyczne spotkanie. Podczas jednego wieczoru będzie można usłyszeć dwa dzieła Mozarta oraz dwie kompozycje późniejsze będące reinterpretacją dzieł mistrza.

Symfonia koncertująca na skrzypce i altówkę to jeden z najpiękniejszych utworów instrumentalnych Mozarta. W dziele tym zawarł kompozytor nie tylko szlachetność i klasyczne proporcje ale wprowadził zupełnie nowy typ dyskursu muzycznego pomiędzy instrumentami. Utwór charakteryzuje się plastycznymi tematami, ich rozwinięcie zawsze postępuje naturalnie, a partie solowe choć wymagające, nie są przesadnie wirtuozowskie. Dzieło pozostaje symfonią, a więc zgodnym współbrzmieniem wielu warstw instrumentalnych. Divertimento F-dur jest znaną kompozycją i charakteryzuje się lekkością formy oraz włoską żywiołowością w układzie tematów muzycznych. Obie kompozycje uzupełniają pod względem charakteru: symfonia jest ważka i poważna, divertimento bliższe jakby klimatowi buffa.

Inny świat emocji dźwiękowych prezentuje kompozycja Mozart a’la Haydn Alfreda Schnitke z roku 1977. Dalekie echa klasyczno-romantycznych efektów dźwiękowych, niejako wyrwane z kontekstu historycznego frazy, pasaże przypominające obiegowe figury z muzyki klasycyzmu. Te wszystkie polistylistyczne elementy współtworzą nieco szalony świat muzyczny. Jest to poniekąd zabawa pewnymi konwencjami, przedstawianymi czasem w nieco przekrzywionej formie. Takie zabiegi znamionują całą twórczość estońskiego kompozytora.

Symfonia D-dur Felixa Mendessohna to dzieło dość wczesne bo pochodzące z roku 1821. Kompozycja jest rodzajem pastiszu w stylu późno-barokowym z elementami klasycyzmu. W całym dziele dominuje polifonia w stylu bachowsko-haendlowskim. A tematy kształtowane są na sposób klasyczny, choć nadal w polifonicznej aurze. Dzieło jest niewątpliwym efektem fascynacji jaką wykazywał młody Mendessohn muzyką dawną. Był on chyba po Mozarcie pierwszym, kolejnym muzykiem który uległ czarowi muzyki baroku, i przez całe życie pozostawał pod przemożnym wpływem dzieł Bacha i Haendla.

Elbląska Orkiestra Kameralna prowadzi słuchaczy w różne światy muzyczne, poczynając od Mozarta który jest głównym punktem odniesienia w programie koncertu. Schnitke i Mendelssohn to dwaj kompozytorzy którzy osiemnastowieczną muzykę przekształcają, i tworzą z niej nową, indywidualnie nakreśloną jakość brzmieniową.

***

Na ten właśnie koncert mamy dla Was dwa podwójne zaproszenia. Aby je wygrać wystarczy odpowiedzieć na zadanie konkursowe: Podaj tytuły trzech oper Wolfganga Amadeusza Mozarta. Odpowiedzi wraz z danymi potrzebnymi do wypisania zaproszenia (imię i nazwisko) prześlijcie na adres: redakcja@prostoomuzyce.pl . Biletami nagrodzimy autorów dwóch pierwszych poprawnych odpowiedzi.

***

27 czerwca 2019 19:00 ( czwartek )

Cykl: Festiwal Mozartowski

KONCERT  |  Kościół Ewangelicko-Reformowany

Wykonawcy:

Soliści: Karolina Nowotczyńska, Marcin Zdunik
Elbląska Orkiestra Kameralna
Dyrygent Marek Moś

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia koncertująca Es-dur KV 364

Wolfgang Amadeusz Mozart – Divertimento F-dur KV 138

Wolfgang Amadeusz Mozart – Adagio i fuga c-moll KV 546 (ar. na orkiestrę smyczkową)

F. Mendelssohn-Bartholdy – Symfonia na orkiestrę smyczkową D-dur nr 2
 

{red + mat. pras.}

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów