Muzyka działa się w czasie [werbalno-malarska relacja z festiwalu Misteria Paschalia]

17.04.2019
Dorota Pietrzyk, Pasja_pusta

DOROTA PIETRZYK: Pierwszy dzień Wielkiego Tygodnia i pierwszy koncert festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Pasja wg św. Jana Gaetano Veneziano. Dla chrześcijan niezwykłe, głębokie przeżycie.

Dzięki otrzymanym przy wejściu do kościoła św. Katarzyny tłumaczonym tekstom łacińskim, mogliśmy jeszcze raz (po Niedzieli Palmowej) zastanowić się nad symbolem i głębią Męki Pańskiej. Muzyka bardzo w tym pomagała. Myślałam, że programowość Pasji oraz śledzenie tekstu Ewangelii osłabi działanie muzyki, ale stało się inaczej. Piękny alt Dalmy Krajnyak w roli Ewangelisty, powtarzalność tekstu, niezwykłe melizmaty, uzupełnienia fraz i repetycje instrumentów dawnych sprawiły że zniknęli ludzie, kamery, mikrofony… Pozostała muzyka.

Cappella Neapolitana Antonio Florio, znana wcześniej jako Cappella della Pietà de'Turchini, oraz pozostali soliści i chór uzupełniali dźwiękowy krajobraz siedemnastowiecznego Neapolu. Pasja Veneziano, niedawno odkryte arcydzieło, (polska premiera!) wykorzystuje obrzędowość popularnych nabożeństw Wielkiego Tygodnia, a przy tym jest dziełem, jak na swoją epokę, nowatorskim. Możemy zaobserwować tam pierwsze, nieśmiałe stosowanie kontrapunktu, połączone z nowością tamtych czasów - stylem concertato.

Muzyka działa się w czasie, słuchacze Pasji, otuleni czarnymi kocami (świetny pomysł KBF!) nie wiedzieli, że w Paryżu zaczęła płonąć Katedra Notre Dame, największy skarb średniowiecza, symbol chrześcijaństwa, z relikwią korony cierniowej Chrystusa!

Był to niezwykły dzień - urodziny Leonarda da Vinci, którego 500. rocznica śmierci oraz 100 -lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych polsko-włoskich spowodowały wybór muzyki Półwyspu Apenińskiego na temat przewodni Festiwalu Misteria Paschalia. Jeszcze jeden Leonardo Vinci, delikatnie jak dym z kadzidła przewinął się przez wczorajszy wieczór. To kompozytor szkoły neapolitańskiej, którego zapomniane utwory odnalazł i opracował Antonio Florio. Nie zostały zaprezentowane, lecz mówił o nich w wywiadzie dyrygent i twórca Cappella Neapolitana, Dyrektor Rezydent 16.edycji Festiwalu Misteria Paschalia.

Muzykom z bocznego ołtarza przyglądał się Złoty Anioł, który w miarę jak gasło słońce za witrażem materializował się coraz bardziej…

Bisów nie było… No bo jak bisować śmierć Chrystusa…

 

 

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.