Neofonia – gdzie jesteśmy?

W Poznaniu już po raz drugi odbyła się Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa – Neofonia.

Konferencja została zorganizowana z inicjatywy Koła Artystyczno-Naukowego Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego. Podczas dwudniowego wydarzenia młodzi teoretycy muzyki z całego kraju wygłosili prezentacje, których motywem przewodnim była polska muzyka współczesna.

Neofonia została w tym roku podzielona na cztery panele. Pierwszy z nich stanowiły referaty poświęcone modernizmowi i postmodernizmowi. Druga część poruszała problematykę samego dzieła i jego kontekstów. Trzeci panel omawiał tematykę strategii kompozytorskiej, realizacji oraz recepcji, zaś czwarty trzon Konferencji stanowił panel dyskusyjny. Tu główną rolę odegrało najmłodsze pokolenie polskich kompozytorów. W ramach debaty poprowadzonej pod hasłem ”Polska muzyka współczesna – gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy?” próbowano rozstrzygnąć kwestię niedostatecznej recepcji muzyki najnowszej, często niezrozumiałej dla odbiorców. Twórcy z kilku ośrodków Polski wykazali potrzebę przeprowadzania wspólnych, regularnych spotkań w celu wymiany myśli i doświadczeń.

Organizatorzy Neofonii zadbali o to, by podczas Konferencji nie zabrakło najważniejszego – muzyki. Jeszcze pierwszego dnia odbył się zatem Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski. Podczas wieczoru zaprezentowano dziewiętnaście wyraźnie zróżnicowanych utworów młodych kompozytorów. Słuchacze próbowali m.in. odnaleźć pewien konkretny motyw pawiego ogona

(w utworze Anny Weber …pawiego ogona na pięć wiolonczeli i flet), zostali zaskoczeni karykaturalną Igraszką in A na klarnet i fortepian Pawła Tomasza Grajnerta (ukłony dla komicznego klarnecisty – Pawła Kroczka) i podziwiali intrygującą choreografię ad. dr K. Ceynowej w utworze Jakuba Królikowskiego Für Karlheinz.

W program II Ogólnopolskiej Studenckiej Konferencji Naukowej Neofonia wpleciono również projekcje filmowe. Dzięki temu zgromadzona publiczność miała np. okazję obejrzeć dokument Violetty Rotter-Kozery poświęcony zmarłemu przed trzema laty Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu – „Please find. Henryk Mikołaj Górecki” (takim oto opisem wielbiciele autora legendarnej III Symfonii op. 36 opatrywali koperty, nadawane do kompozytora. Nie posiadając dokładnego adresu Góreckiego, prosili, by Go odnaleźć i dostarczyć Mu przesyłkę). Zabawny i wzruszający zarazem film ukazuje różne oblicza polskiego twórcy, niejako poszkodowanego, bo postrzeganego głównie przez pryzmat Symfonii Pieśni Żałosnych.

Realizacja drugiej edycji Neofonii powiodła się – czekamy na więcej.

 

MK

 

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Oceń zawartość: 

Brak głosów