Niezwykły Actus Humanus

Wybitni interpretatorzy muzyki dawnej i ogromna dawka emocji – tak przebiegła trzecia już odsłona Festiwalu Actus Humanus.

 

Mistrzowskie trio na otwarcie

Kataloński mistrz violi da gamba Jordi Savall, klawesynista Pierre Hantaï i lutnista, który oczarowuje również grą na gitarze barokowej i teorbie – Xavier Díaz-Latorre, zainaugurowali 9 grudnia 3. Festiwal Actus Humanus. Podczas koncertu zabrzmiała muzyka czasów Króla Słońce Ludwika XIV. Jordi Savall wybrał na ten wieczór XVII-wieczną francuską muzykę dworską. Publiczność usłyszała m.in. wypełnioną echem starofrancuskich tańców 8-częściową Suite d’un Goût Étranger, Chaconne pióra Roberta de Visée skomponowaną na teorbę oraz Pièces de viole du troisième livre Marina Maraisa.

 

Wehikułem cofnąć czas…

Drugiego dnia Festiwalu sceną zawładnęli włoski skrzypek Fabio Biondi
wraz z zespołem Europa Galante. Biondi, dla którego muzyka jest „wehikułem czasu” cofnął słuchaczy do przełomu XVII i XVIII wieku, prezentując dzieła Francesca Geminianiego.
Nie zabrakło również concerti grossi klasyka baroku – Arcangela Corellego.
Utwory obu twórców zostały wplecione do programu nie przez przypadek – Geminiani pobierał bowiem u Corellego naukę kompozycji. Atrakcją wieczoru była z pewnością
suita orkiestrowa La foresta incantata Geminianiego, napisana na zamówienie Giovanniego Niccolò Servandoniego. Dzieło miało za zadanie ilustrować pantomimę wystawianą
w paryskim teatrze Tuileries i choć dziś nie wiemy jak mogła wyglądać ta sztuka,
to La forestę incantata zilustrowano tym razem animacjami autorstwa Davida Livermore’a.

 

Czekając na Boże Narodzenie

Trzeciego dnia muzyczną ucztę pod wodzą dyrygenta i historyka sztuki
– Paula Van Nevela kontynuowała flamandzka formacja Huelgas Ensemble.
Artyści wprowadzili publiczność w nastrój nadchodzącego Bożego Narodzenia, przedstawiając specjalnie ułożony program pod nazwą Mirabile Misterium (tytuł koncertu zaczerpnięto od XVI-wiecznego motetu Jacobusa Gallusa). Wieczór wypełniły kompozycje powstałe od 1300 roku aż po II połowę XIX wieku. Wśród nich m.in. utwory Jerónimo Luca, Adriana Willaerta, Giachesa de Werta czy Petera Corneliusa.

[gallery]416[/gallery]

 

Anielski sopran

Gwiazdą kolejnego wieczoru Actus Humanus stała się bez wątpienia argentyńska sopranistka, związana z wytwórnią Harmonia Mundi – María Cristina Kiehr.
Artystce towarzyszył z powodzeniem zespół Concerto Soave. W programie znalazły się arcydzieła włoskich, hiszpańskich i niemieckich kompozytorów ponownie nawiązujące
do Bożego Narodzenia. „Anielski” głos Marii Cristiny Kiehr był powodem jej dwukrotnego wywoływania na scenę.

 

Odkurzając manuskrypt…

Czwarty dzień Festiwalu Actus Humanus przyniósł kolejny niesamowity koncert. Marcel Pérès wystąpił z zespołem Ensemble Organum. Artyści zaprezentowali bożonarodzeniowe msze pochodzące ze szwajcarskiego manuskryptu z 1071 roku
– najstarszego znanego współcześnie. Podczas koncertu panowała cisza i skupienie,
co temu niezwykłemu wieczorowi nadało medytacyjny charakter.

 

Klasyka nieklasycznie

W przeddzień finału Festiwalu Actus Humanus w gdańskim Dworze Artusa wystąpiła słynąca z eksperymentatorskich wizji brytyjska formacja Fretwork. Tym razem publiczność usłyszała Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha w oryginalnej aranżacji na pięć barokowych viol da gamba. Osławiony utwór powstał na zamówienie hrabiego Hermanna Carla von Keyserlinga – ambasadora rosyjskiego w Saksonii i został poświęcony gdańskiemu klawesyniście – Johannowi Gottliebowi Goldbergowi.

 

Włoskie perły na finał

Trzecią edycję Festiwalu zamknął niezwykły wieczór, obfitujący w wiele wzruszeń, dostarczonych przez dwie diwy – Sonię Prinę (kontralt) i Robertę Invernizzi (sopran),
którym towarzyszył zespół Il Complesso Barocco i amerykański klawesynista Alan Curtis.
W programie –  wraz z innymi utworami – przepleciono arie i duety z oper „rudego księdza” – Antonio Vivaldiego. Zabrzmiały zatem fragmenty oper takich jak Il Giustino, Montezuma, Ottone in Villa czy Orlando furioso. Dwukrotne bisy potwierdziły, że finał Actus Humanus
do głębi poruszył gdańską publiczność.

Organizatorzy Festiwalu nie zwlekają i już zapowiedzieli obecność kolejnych niezwykłych artystów na czwartej edycji Actus Humanus, która już za rok.

 

MK

 

 

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Oceń zawartość: 

Brak głosów