Numer 14 - Motyw Główny

Misterium Muzyki

Vanessa Rogowska, redaktor prowadząca: Drogi Czytelniku, oddaję Ci lekturę Presto jako wypadkową dróg wielu osób, na której byłam świadkiem. Zawarte treści to nie obowiązujący kanon, ale możliwość refleksji nad sobą i wzajemnego czerpania z bogactwa, jakie wszyscy w sobie nosimy, mimo że inni (czytaj: tworzący chaos i cierpienie współczesnego świata) próbują mówić inaczej. Ja zaś używam wzniosłego języka oddając sprawie szacunek i moc, aby każdy mógł z niej czerpać według potrzeb. Wierzę w zmianę. Wierzę w piękno.

Intelekt to za mało
O czym nie wie jury Konkursu Chopinowskiego, co możemy sobie przypomnieć pod wpływem dźwięków i co naprawdę pozwala nam zrozumieć muzyka – z psychologiem, dr Elżbietą Galińską rozmawia Vanessa Rogowska.
(cały wywiad przeczytasz w Presto #14)

Kąpiel w dźwięku
Vanessa Rogowska: Z Wojtkiem Blecharzem spotkałam się w październiku w Warszawie podczas Festiwalu „Instalakcje", którego jest kuratorem. Wspólnie z innymi uczestnikami wykonaliśmy utwór "Schischtung" Martina Hiendla – rodzaj dźwiękowej, intymnej medytacji skupionej na obecności i procesie słuchania. Utwór na tyle subtelny, że dźwięk padającego deszczu wyznaczył nam inne miejsce do wykonania niż pierwotnie. Po takim doświadczeniu rozmowa staje się naturalną koniecznością.
(cały wywiad przeczytasz w Presto #14)

Ilustracje do artykułu
Cisza i skupienie będą potrzebne do posłuchania, wtopienia się w ten utwór:

https://www.youtube.com/watch?v=CBgVTlWd5Bo

Próbka muzycznego misterium – opera „Transcryptum” Wojtka Blecharza:

https://www.youtube.com/watch?v=920FkctTSNA

Wylać serce przed Bogiem
Kto śpiewa, modli się dwa razy – pisał św. Augustyn. Zgodnie potwierdzają to rabin, pastor, ksiądz, pop i islamski sufi. Wysłuchały Sylwia Błażej, Vanessa Rogowska i Anna Świerzyńska

(wszystkie wypowiedzi przeczytasz w Presto #14)
Ilustracja do artykułu
Muzyka tak piękna, że aż mogłaby posłużyć za dowód istnienia Boga… Agni Parthene (Αγνή Παρθένε), znany też jako Hymn św. Nektariusza – hymn maryjny używany w liturgii bizantyjskiej:

https://www.youtube.com/watch?v=vcjHIboGArk

Miłość lubi ciszę
Anna Markiewicz: Trudno oprzeć się wrażeniu, że żyjemy w erze gadania. Cisza jest pełna niezręczności. Wszystko więc sobie opowiadamy, tłumaczymy, określamy, systematyzujemy i mówimy, mówimy, mówimy…

(cały artykuł przeczytasz w Presto #14
A poza tym dowiesz się, dlaczego jedni z nas stają się muzykami a inni nie – także pióra Ani)

Muzyczne przestrzenie kompozytorów
Anna Świerzyńska: Przyroda, wyobraźnia, śpiew Catalani, własny park, a nawet stajnia. To tylko niektóre źródła inspiracji kompozytorów. Z zapytaniem o mistyczny świat muzyki udajemy się do samych twórców. To w ich wewnętrznym świecie funkcjonuje to, co ponadzmysłowe.

(cały artykuł przeczytasz w Presto #14)

Ilustracja do artykułu
O swoich inspiracjach opowiada Wojciech Kilar w filmie Violetty Rotter-Kozery i Zdzisława Sowińskiego:

https://www.youtube.com/watch?v=tbCbDDZQ_a0

Jacek Kaspszyk: Nigdy nie wiem, czy mam rację
Kinga A. Wojciechowska: O misterium muzyki rozmawiam z Jackiem Kaspszykiem, dyrygentem i dyrektorem artystycznym Filharmonii Narodowej. Spotykamy się w jego biurze. Dzieli nas wszystko: on – artysta, ja – ekonomistka, on – komunikuje się muzyką, ja – słowem. Kiedy otrzymywał pierwsze nagrody, ja bardzo niechętnie przychodziłam właśnie na świat… Ja podziwiałam go już wielokrotnie, podczas koncertów, on widzi mnie pierwszy raz w życiu. Obcy sobie ludzie, a mamy rozmawiać o czymś tak osobistym jak muzyka. Trudna sprawa. Jeśli jednak misterium muzyki działa, to uda nam się tę przepaść zasypać – myślę sobie, zadając pierwsze pytanie.
– Czy jest Pan osobą wierzącą?
(cały wywiad przeczytasz w Presto #14)

Ilustracja do artykułu
Każde spotkanie z utworem to przygoda. Ale czy dyrygowanie kilka razy pod rząd tym samym koncertem Chopina nie jest nudne? Dowiesz się z Presto. Tymczasem posłuchaj:

https://www.youtube.com/watch?v=ZdjcX7wWJKg

Sztuka nie jest luksusem
Vanessa Rogowska: Nie będzie to tekst o codziennym zastosowaniu sztuki w miejscu szczególnie jej potrzebnym. Chciałabym taki napisać, ale nie mogę ze względu na peryferyjność zdarzenia i luksus, za jaki jest uznane w szczególności przez prawodawców. Zrobię coś innego. Podzielę się moim doświadczeniem zawodowym i udam się do praktyka. Danuta Kaniowska-Górniak, psychoterapeuta i arteterapeuta z dwudziestopięcioletnim doświadczeniem klinicznym, należąca do polskich prekursorów wdrażania muzyki w terapii pacjentów szpitala psychiatrycznego.

(cały artykuł przeczytasz w Presto #14)

Czarna ścieżka
Vanessa Rogowska: Autentyczność, zaangażowanie, przemiana są rozpisanymi w czasie kolejnymi etapami muzycznych podróży. Wyszliśmy z Afryki, ale to tam najdłużej mieszkaliśmy. W niektórych z nas odzywają się echa dawnych przodków muśnięte pierwotnym rytmem łączącym nas poza wymiarem kultury.

(cały artykuł przeczytasz w Presto #14)

Ilustracja do artykułu
Piotr Baron – spadkobierca muzyki Johna Coltrane’a, w której tak mocno słyszalny jest pierwiastek duchowy:

https://www.youtube.com/watch?v=X2eePqZLlEU

City Bum Bum pozwala wrócić do korzeni…

https://www.youtube.com/watch?v=ZQ8HKmhoCrc

Nasza tradycja: Niewysychające źródło natchnień
Z Adamem Strugiem rozmawia Sylwia Błażej: Pana obcowanie z muzyką wynikało z przypadku czy potrzeby?

(cały wywiad przeczytasz w Presto #14)

Ilustracja do artykułu
Tak brzmi polska tradycja muzyczna w interpretacji Adama Struga:

https://www.youtube.com/watch?v=GXT1yqdJ9sA

Smak malin
Martyna Kaźmierczak: Otwieram żółte od nowości wydanie sonaty fortepianowej A-dur D959 Schuberta. Po raz kolejny rozkładam na czynniki pierwsze, badam, analizuję. Przypominają mi się słowa: „Mnichom i uczonym nie wolno akceptować moich poglądów – z szacunku. Muszą je analizować tak, jak złotnik sprawdza jakość kruszca. Trąc, skrobiąc, pocierając, topiąc.” (Budda). A więc trę, skrobię, pocieram i topię – dźwięk po dźwięku.

(cały artykuł przeczytasz w Presto #14)

Ilustracja do artykułu
Pollini gra sonatę. Poszukaj smaku malin w tych dźwiękach:

https://www.youtube.com/watch?v=EClFYa3APA8

Salon Esencjonalny: Po co jest sztuka?
Zaprasza Eliza Szulińska: Nie jest żadną tajemnicą, że nowe połączenia w mózgu powstają wtedy, kiedy myśli podążają innymi niż zwykle ścieżkami. O sztuce zazwyczaj piszą teoretycy. Dlatego w Salonie Esencjonalnym będą spotykać się artyści, pasjonaci, znawcy sztuki i naukowcy. Nikt nie wie, co z tego wyniknie. Droga w nieznane rozpoczyna się od najbardziej elementarnego pytania – po co jest sztuka?

(Salon otwarty w Presto #14)

Gramy także rubryki:

Muzyczny coming-out
W partyturze
Muzyczny know-how
Life-style muzyczne
Presto filmowe

Wróć do Spisu treści Numeru bieżącego
Sprawdź, o czym pisaliśmy w poprzednich numerach

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Oceń zawartość: 

Brak głosów