Numer #16

Muzyka jest święta

Ks. Adrian Nowak,
redaktor prowadzący
i Kinga A. Wojciechowska
przygotowali numer nie tylko dla wierzących:

Kinga: Mówi się, że wiara jest łaską. Myślę, że wiara w sztukę jest łaską wyjątkową. Znam wielu ubogich duchowo ludzi, którzy w sztukę nie wierzą. Są na nią zamknięci, nie chodzą na koncerty, do teatru, nie czytają książek. Całe swoje życie i życie innych traktują bardzo, bardzo poważnie. Co więc mają z życia? No właśnie…Chcę wierzyć w sztukę i w to, że dzięki niej nasze życie jest lepsze, że dzięki niej nie zapominamy, że nasze człowieczeństwo to nie rozum, loty w kosmos i lekarstwo na raka, ale nasze emocje, współodczuwanie, pragnienie przeżywania piękna z drugim człowiekiem.

Adrian: Muzyka dla mnie od zawsze miała w sobie coś mistycznego. IX Symfonia Beethovena, koncert trzech tenorów w Termach Caracalli w Rzymie dały mi poczucie, że świat może być lepszy, póki są takie utwory i tacy artyści. Za naczelną powtórzę: ja też wierzę w dobro. To dzięki dobroci naczelnej właśnie, dane mi było kilka lat temu spróbować sił na łamach Presto, a dziś robimy ten numer razem. Warto wierzyć w Boga, ale i w ludzi. Trudno – na szczęście – nie wierzyć w nic.

Chcesz zamówić Szesnasty numer Presto? Napisz do nas: redakcja [at] prostoomuzyce.pl. A najlepiej zamów Prenumeratę 2017. Szczegóły tutaj.

W tym numerze, w wersji papierowej:

Motyw główny
Muzyka jest święta.
#Sacrum jest pomiędzy dźwiękami | Wstęp pisze nam Paweł Łukaszewski. Najbardziej rozpoznawalny na świecie polski kompozytor muzyki sakralnej. Dlaczego sacrum jest wartością nadrzędną nad warsztatem i akademickim podejściem do komponowania? Czy hierarchowie kościoła jeszcze zamawiają msze?
#To, co ważne mówi Kindze Wojciechowskiej malarz Marcin Mikołajczyk.
#Chorał mówi o całym człowieku | Na wycieczkę do opactwa tynieckiego zabiera nas redaktor prowadzący ks. Adrian Nowak. I przy tej okazji rozmawia z Ojcem Janem Pawłem.
#Jak czytać chorał gregoriański? podpowiada Martyna Kaźmierczak w krótkim samouczku.
#Być może najważniejsze jest trwanie przypuszcza Marcin Bornus-Szczyciński. Dlaczego w okresie gospodarczego boomu rzuca ekonomię i wybiera chorał i muzykę baroku? Opowiada Vanessie Rogowskiej.
#I obdarz nas pokojem / #Daj mu wieczne spoczywanie | Dwie odsłony mszy – uroczystej i żałobnej. Bach i Mozart. Pisze Martyna Kaźmierczak we współpracy z Marią Napieraj-Nowrot.
#Na początku było słowo | I jeszcze jedna spółka – Maria Napieraj-Nowrot i Anna Mielcarska wspólnie mierzą się z innymi gatunkami muzyki kościelnej. Pokrótce, bo nie sposób napisać o wszystkim.
#Opera zabrała nam sacrum | Kontrapunkt dr. Jacka Kornaka o tym, jak opera zajęła miejsce muzyki kościelnej. I dlaczego.
#Instrument godny Boga | Rzecz o organach według prof. Juliana Gembalskiego – w rozmowie z ks. Adrianem Nowakiem.
#Messiaena rozmowa z Bogiem | Sylwia Błażej zastanawia się, jak wyglądała taka rozmowa organisty – kompozytora.
#Organista jest jak jazzman | Andrzej Szadejko zdradza kulisy interpretacji muzyki barokowej i tłumaczy, jak ożywić kilkusetletnie organy.
Oddajemy też głos kompozytorom i wykonawcom muzyki sakralnej:
#Paweł Łukaszewski: staram się być prawdziwy
#Krzysztof Penderecki: moja muzyka przyciąga niewierzących
#Rafał Kłoczko: nie mam potrzeby zmieniania świata
#Henryk Wojnarowski: wykonawstwem da się wszystko wyrazić
#Miłosz Bembinow: nie mam przepisu na muzykę sakralną
Poznamy też #Festiwale pełne sacrum.
#W Kościele nie ma miejsca na kicz
– deklaruje ojciec Grzegorz Doniec z Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego w Krakowie, w rozmowie z Marią Napieraj-Nowrot.
A na koniec Anna Markiewicz pyta w Epilogu: #Świecka czy kościelna? Odróżnisz? I szuka odpowiedzi na pytanie, co tak naprawdę czyni muzykę sakralną.

W Kontrapunkcie – nowość czyli trzygłosowy spór redaktorów o to, czy muzyka i wiara mają ze sobą wspólnego?

Spis treści
 

Preludium, a w nim rozważania naszych felietonistów: Mai Baczyńskiej (Kredki, niedźwiadki i sam diabeł), Luizy Borowiec (Obsesja na punkcie ciszy), Anny Markiewicz (Podziwiaj świat bez końca) i Władysława Rokicińskiego (Wędrowcy nocnego miasta).

Niebagatelne Wydarzenia
Uznaliśmy, że przedsięwzięcia, które obserwujemy, w których uczestniczymy, są zbyt ważne, aby nazywać je – jak dotychczas – Bagatelami. Otwieramy więc cykl Niebagatelnych: Wydarzeń, Rozmów i Spraw. W tym numerze: Festiwale (Golbergowski, Bravo Maestro, Energa Sopot Classic), Ludzie (Dyczko, Baltic Neopolis Orchestra), Ciekawostki (aplikacja Orkiestrownik).

Niebagatelne rozmowy
#Nie czekam. Działam deklaruje Patrycja Piekutowska, skrzypaczka, pedagog i mówi o tym, dlaczego nie boi się powrotu do Polski i jak udaje jej się być aktywną, kreatywną artystką klasyczną bez państwowych dotacji;

#Dla przyjemności słucham sobie klasyki wyznaje kompozytor Dariusz Przybylski. Oraz podaje receptę na to, jak słuchać muzyki współczesnej i jak ją polubić.

Niebagatelne sprawy
#Facebooku, oddaj tantiemy twórcom | Internet zmienił naszą rzeczywistość. Czują to szczególnie twórcy. O ich prawo do wynagrodzenia z tytułu publikacji w serwisach społecznościowych i dostarczających treści graficzne, audio, wideo, walczą obecnie organizacje zbiorowego zarządzania na świecie. W kampanię Transfer of value włącza się także nasz polski ZAiKS. O co chodzi? Poznaj problem. Czytaj o ważnych sprawach!

Muzyczny Tygiel
Estera Prugar rozmawia z zespołem Kwartyrnik, który – choć debiutujący, w składzie ma prawie samych doświadczonych muzyków (m.in. Sidney Polak z T. Love). Poza tym słowo o Samych Sukach, Passengerze i rekomendacja Lukrecji Jaszewskiej z kanału JESTsztuka.

W partyturze
Tradycyjnie zachęcamy do wspólnego muzykowania i załączamy dodatek nutowy od Państwowego Wydawnictwa Muzycznego. Tym razem Polonez Elegijny Zygmunta Noskowskiego. Słowo wstępne – Maria Napieraj-Nowrot, wskazówki wykonawcze – Ilina Sawicka.

Life-style muzyczne
Otwieramy się na ciszę. Pomaga nam w tym duet – Andrei Baciu – fotograf-poeta i Maja Baczyńska, autorka artykułu #Brzmienie ciszy.
Z Markiem Niedźwieckim i Lukrecją Jaszewską wyruszamy w muzyczną podróż do Australii. Piotr Droński i Karolina Kaim – specjaliści od ekskluzywnych nieruchomości – opowiadają Kindze Wojciechowskiej, jak kultura staje się częścią ich biznesu. A na koniec Sylwia Błażej maluje dźwiękami opowieść o synestezji.

Presto filmowe
Maja Baczyńska zaprasza do świata muzyki filmowej. Gościem specjalnym jest Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, który opowiada, jak z naiwnych wizji powstał najważniejszy festiwal tego gatunku na świecie.
Kinga Wojciechowska relacjonuje 9. FMF z perspektywy warsztatów krytyki muzycznej, która prowadziła – z inspiracji Instytutu Muzyki i Tańca.
Paweł Stroiński wyjaśnia, dlaczego Jerry Goldsmith stał się niechcianym pasażerem Nostromo w „Obcym”, a Tomasz Goska podpowiada, jak kupować płyty z muzyką filmową. Anna Józefiak z portalu soundtracks.pl rekomenduje wybraną przez siebie ścieżkę dźwiękową.
Przegląd wydarzeń muzyczno-filmowych przygotowali Maja Baczyńska i Paweł Piasecki.
NOWOŚĆ! Lukrecja Jaszewska rozmawia. W tym numerze z Janem P. Matuszyńskim, reżyserem filmu „Ostatnia Rodzina”.
A na koniec jeszcze kilka słów z filmowego know-how – o muzyce z czerwonego dywanu pióra redaktor naczelnej PF.

Presto Junior
Bajka Baletowa – pierwszy raz na łamach Presto! Wejdź w świat baletu z Romeo i Julią. Presto dla najmłodszych przygotowała Klaudia Polak-Szewczyk / Studio Blok.

W numerze polecamy:
- Recenzje płyt z muzyką… Nowości klasyczne i płyty Muzycznego Tygla. Redaktorem działu jest ks. Adrian Nowak.
- Recenzje filmów muzycznych w Filmotece MUDO.
- I naszą Gorącą płytę / Recenzję , którą tym razem jest album Marcina Patrzałka, nastoletniego wirtuoza gitary, „HUSH”. I przy tej okazji kontynuujemy naszą nowość: Artyści rekomendują artystów: o Marcinie dobre słowo mówi Jakub Kościuszko, jedna z gwiazd tegorocznej edycji Śląskiej Jesieni Gitarowej.
Zapraszamy do lektury!

Oceń zawartość: 

Brak głosów

ZAMÓW PRENUMERATĘ