Muzyka i film: jak zaczął się ten romans? I dokąd doprowadzi?
Romans wszech czasów |
Kinga Anna Wojciechowska z zespołem: Na początku lat 90. XIX w. francuscy bracia Auguste i Louis Lumiére wynaleźli projektor, który rozwinęli i opatentowali 13 II 1895 r. Pierwsza publiczna projekcja filmu odbyła się 10 miesięcy później w Salon Indien na Boulevard des Capucines 14. „Przyjazd pociągu” składał się z kilku tytułowych scen. Dosłownie chwilę później rozpoczął się romans wszech czasów: ruchomy obraz i muzyka stworzyli burzliwy związek, w którym nie brakowało nieoczekiwanych zwrotów akcji, nieporozumień, okresów rozstań i powrotów. |
(cały artykuł przeczytasz w Presto) |
Muzyczne ilustracje do artykułu: |
Scena 1: Początki romansu. Fragment ścieżki dźwiękowej z “King Konga” z 1933 r., autorstwa Maxa Steinera, jednego z ojców muzyki filmowej:
|
Scena 2: Kompozytorzy klasyczni wkraczają do kina. Fragment ścieżki dźwiękowej do “Hamleta” Grigorija Kozincewa z 1964 r., autorstwa Dymitra Szostakowicza:
|
Scena 3: Muzyka staje się filmowa, klasyka czasem pojawia się w filmie. Scena z "Jazdą walkirii" Wagnera z filmu Francisa Forda Coppoli “Czas apokalipsy”:
|
Scena 4: Stałe związki: kompozytor i reżyser. Jeden z najtrwalszych duetów stanowili John Williams i Steven Spielberg. Razem stworzyli m.in. "Bliskie spotkania trzeciego stopnia":
|
Przerwa na reklamy. Co sprzedają klasyczni kompozytorzy? |
Verdi i "Rigoletto" (aria Księcia Mantui z III aktu "La donna e mobile") w restauracji:
|
S. Prokofiew, Romeo i Julia cz. Montecchi i Capuletti i kawa:
|
W.A. Mozart i aria Królowej Nocy z opery "Czarodziejski flet" sprawdza się w łóżku:
|
Klasyka z powodzeniem reklamuje też... sama siebie (Idol Haendel i jego Allelujah z oratorium "Mesjasz"):
|
Po reklamach |
Scena 5: Muzyka filmowa korzysta z klasycznych technik. Jeden z ciekawszych motywów przewodnich: – "człowiek z harmonijką" Ennio Morricone z filmu "Pewnego razu na dzikim zachodzie" - na wiolonczelę:
|
Scena 6: Ważnym bohaterem jest widz - obserwator romansu budzącego emocje. Muzyka nawet w filmie animowanym potrafi obudzić w nas prawdziwe emocje:
|
Scena 7: Nowa muzyka do starych filmów. Soundtrack do "Generała" Bustera Keatona – muzykę napisała Kathy Corecig:
|
Finał: Muzyka weszła na zawsze do biznesu filmowego. Jest rok 1934. Pierwszy raz ścieżka dźwiękowa dostaje Oscara:
|
Maciej Zieliński: Czekam na film artystyczny
|
O tajnikach powstawania ścieżki dźwiękowej i o tym, dlaczego lubi tworzyć muzykę do reklam, ale tęskni za filmem artystycznym, z kompozytorem Maciejem Zielińskim rozmawia Ewa Chamczyk. |
(cały artykuł przeczytasz w Presto) |
Muzyczne ilustracje do artykułu: |
Znacie? To posłuchajcie: Muzyka filmowa jest ważna: Temat Judyty z filmu "Nigdy w życiu!":
|
Maciej Zieliński komponuje nie tylko do obrazu. Film o powstawaniu płyty "Muzyka z przełomu tysiącleci":
|
Powrót do przyszłości
|
Maja Baczyńska, Kinga Anna Wojciechowska: Wszystko zaczęło się od Johna Williamsa i jego ścieżki dźwiękowej do „Gwiezdnych Wojen”. Gdyby nie jego sukces, pewnie dziś aż tylu młodych ludzi nie chciałoby tworzyć muzyki do filmu. |
(cały artykuł przeczytasz w Presto) |
Muzyczne ilustracje do artykułu: |
Młodzi kompozytorzy nie dają za wygraną i odnoszą sukcesy. Przykładem jest Bartosz Chajdecki:
|
Szansę zaprezentowania swoich umiejętności i talentu podczas konkursów kompozytorskich daje Festiwal Transatlantyk:
|
Gramy także rubryki:
Solówka
W partyturze
Muzyczny know-how
Czułym uchem
Life-style muzyczne
Wróć do Spisu treści Numeru bieżącego
Opublikuj: