Numer 6 - Motyw główny

Muzyka świata inspiruje artystów w Europie. Coś w niej jest takiego, że wolą sięgać po obce dźwięki, zamiast szukać pomysłów na swoim podwórku. Zanim wybierzemy się w podróż do bliższych i dalszych zakątków świata, spotykamy się z europejskimi kompozytorami, aby porozmawiać o ich poszukiwaniach muzycznych.

 Marcin Błażewicz: Siedzi żaba, wskoczyła do wody
O inspiracjach kulturą żydowską i tradycjami wschodu, z kompozytorem Marcinem Błażewiczem rozmawia Maja Baczyńska.
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 6)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
Powinniśmy tu zagrać "Okruchy światła" (dlaczego? przeczytasz w Presto), ale nie ma ich na YT, więc gramy to:

Egzotyczny instrument (o tym napiszemy w jednym z następnych numerów) inspiruje. Marimba w roli głównej:

 

Muzyka Wschodu inspiruje do bardzo oryginalnych poszukiwań. Kompozytor Michał Czachowski postanowił w Indiach odkryć korzenie jednego z hiszpańskich tańców. W jednym z Wschodnich krajów swoje inspiracje odnalazł natomiast Eugene Birman... (poczytasz o tym w Presto)

Te rozmowy rozbudziły naszą wyobraźnię. Fascynujące kraje, ich muzyczna tożsamość tak odmienna od europejskiej... Postanowione – pakujemy walizki i jedziemy! Podejmiemy próbę odkrycia choć niewielkiego kawałka muzycznego świata Azji, Afryki i Ameryki Południowej. Jednak na rozgrzewkę zatrzymamy się... na naszym starym kontynencie. Zobaczymy, czym u nas inspirowali się kompozytorzy.

 Przystanek: Europa
Mogłoby się wydawać, że w Europie nie ma już czego zwiedzać. Rzut ucha na jej muzyczne korzenie sprawia, że odkrywamy nasz kontynent na nowo. Podróżują: Maja Baczyńska Oskar Łapeta.
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 6)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
Podróż do świata rosyjskich baśni i folkloru w "Kikimorze" Anatolija Liadowa:

Stylizacja czeskiego tańca ludowego w operze "Sprzedana narzeczona" Bedricha Smetany:

Veljo Tormis buduje tożsamość narodową Estończyków takimi utworami:

A na południu w słonecznej Hiszpanii Juan Alfonso Garcia... :

 

W Polsce także nie brakowało kompozytorów sięgających do ludowych korzeni. Jednak nas zaintrygowało coś innego. Dowiedzieliśmy się, że...

 Polacy nie lubią śpiewać
O zanikaniu tradycyjnych śpiewów ludowych i sposobie ich utrwalania z Agatą Harz rozmawia Maja Baczyńska.
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 6)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
Za to ci Polacy, którzy śpiewać lubią, robią to na przykład tak:

Aby tracyjny śpiew nie zaginął, Agata Harz organizuje warsztaty:

 

Pewien kompozytor zwraca uwagę, że Polacy nawet “Sto lat” nie potrafią poprawnie razem zaśpiewać. Może w końcu się przyłożymy, gdy poznamy inne kultury muzyczne, ich bogactwo. Dowiemy się, że instrument może być członkiem rodziny, a śpiew – formą komunikacji. Wyruszamy więc w naszą muzyczną podróż...

 Przystanek: Afryka

Tu m.in.: Popołudnie spędzamy z Angelo Gobbato, dyrektorem teatru operowego w Kapsztadzie, dziś już na emeryturze. Z rozmowy dowiadujemy się co nieco o muzyce klasycznej Afryki Południowej. A następnie w Rwandzie spotykamy się z Beatą M. Shyaka, muzykologiem i muzykoterapeutką, która bada tutejsze praktyki muzyczne. Ucinamy sobie krótką pogawędkę o tańcach intore.

(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 6)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
O tańcach intore przeczytasz. Tu obejrzyj przedstawienie baletowe i... afrykańską publiczność:

I posłuchaj opery - muzyka Bongani Ndodana-Breen (RPA), główna bohaterka - Winnie Mandela: 

 

Wycieczkę do Ameryki Południowej planowaliśmy od chwili, w której poznaliśmy specjalistkę od tego regionu. Czekaliśmy jednak na moment, w którym będzie mogła oprowadzić nas po muzycznych niezwykłościach kontynentu. Jest osobą bardzo zajętą, nie było łatwo... Ale w końcu polecieliśmy w Andy!

 Przystanek: Andy
prof. Anna Gruszczyńska-Ziółkowska: Muzykę trzeba dobrze przyprawić

O tym, jak smakuje hałas i jak trafić na indiańską uroczystość, z prof. UW Anną Gruszczyńską-Ziółkowską, etnomuzykologiem i archeomuzykologiem, rozmawia Oskar Łapeta. 

(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 5)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
Południowo-amerykańska wersja gitary z harmonijką ustną (charango i zampona):

Gra na flecie quena - tradycyjnym andyjskim instrumencie to nie taka prosta sztuka:

 

Jedziemy dalej!
To dość mocne stwierdzenie na początek naszej podróży po Azji, ale...

 Europa nie jest już ważna - mówi dr Maria Pomianowska

Przez bezdroża Azji podróżuje z nią Ewa Chamczyk. 

(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 6)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
Swami Haridas - Maria Pomianowska odkrywa dla nas Mozarta Bliskiego Wschodu:

To jeden z instrumentów, o których mówi w wywiadzie dla Presto:

Maria Pomianowska ratuje od zapomnienia także polskie instrumenty - m.in. sukę biłgorajską i fidel płocką:

Nasza rozmówczyni realizuje ciekawe projekty. Gdyby Chopin urodził się w Arabii, komponowałby pewnie tak:

 

Zachęceni rozmową szukamy oryginalnej muzyki. Nie tej tworzonej pod gust europejski, ale autentycznej, która wykonywana jest po to, aby właśnie jej sprawiała przyjemność lub służyła określonym celom, zwykle obrzędom i uroczystościom. Następny przystanek to...

 Przystanek: Turkmenia

O kulturze muzycznej Azji Środkowej i występach bagszy, z prof. Sławomirą Żerańską-Kominek rozmawia Oskar Łapeta. 

(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 6)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
Muzyka transowa z samego środka Azji:

A tu instrument bagszy w roli głównej:

 

Muzyka bagszy robi na nas ogromne wrażenie. Więc szukamy dalej. Maria Pomianowska co roku organizuje festiwal Skrzyżowanie Kultur, na który zaprasza artystów poznanych podczas swoich muzycznych podróży. Dzięki temu mieliśmy okazję  poznać jednego z nich i porozmawiać o korzeniach muzyki europejskiej... i nie tylko o tym.

 Przystanek: Syria
Julien Weiss: Kazaliśmy im grać Beethovena

O tym, że matematyka w muzyce to nie wymysł XX-wiecznej awangardy i że w stosunku do innych kultur Europa jest parę wieków do tyłu, przekonuje Julien Jalal Eddine Weiss w rozmowie z Kingą Wojciechowską i Oskarem Łapetą.  

(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 6)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
Julien Weiss dba o to, aby występy jego zespołu nie były nudne. Monotonną muzykę urozmaica taniec derwiszy:

Al-Kindi, zespół Weissa występuje także z innymi syryjskimi artystami, którzy cenią jego działalność artystyczną:

 


Gramy także rubryki:

Solówka
W partyturze
Muzyczny know-how
Czułym uchem
Life-style muzyczne

Wróć do Spisu treści Numeru bieżącego
Sprawdź, o czym pisaliśmy w poprzednich numerach

Opublikuj:

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Oceń zawartość: 

Brak głosów