O poezji i władzy [relacja z pierwszego dnia Festiwalu Miłosza]

Spotkanie z Salehem Diab, fot. Edyta Dufaj

Kim jest poeta? Dlaczego świat potrzebuje poezji? Pierwszy dzień 8. Edycji Festiwalu Miłosza upłynął na dyskusjach o roli poezji w kontekście władzy i społeczeństwa.

Stawka spotkania z pierwszym zagranicznym gościem była bardzo wysoka. Saleh Diab – poeta syryjski wraz z Isabelle Macor i Agatą Kozak rozmawiali o trudnej roli poezji w kontekście władzy. Dyskusja była próbą odpowiedzi na pytania: czy poeta w społeczeństwie pozostaje kimś wycofanym wobec władzy i żyje na marginesie? Czy wręcz odwrotnie - poeta może lub powinien mieć wpływ na władze?

Tego dnia miała miejsce premiera tomu wierszy „Spotkanie innego rodzaju” Hansa Magnusa Enzensbergera. Spotkanie autorskie z udziałem Ryszarda Krynickiego, autora wyboru i przekładu wierszy niemieckiego poety toczyło się wokół dyskusji o samym artyście oraz tłumaczeniu poezji na inne języki. - Dla wiersza dobrze jest gdy istnieje w różnych tłumaczeniach. Idealnym rozwiązaniem jest wydanie wierszy w oryginale z innymi przekładami. Dzięki temu nie zastępujemy tłumaczeń, lecz budujemy między nimi dialog.

W duchu Czesława Miłosza

Nie do przegapienia był przede wszystkim wykład mistrzowski „Rozpacz i łaska” przyjaciela Czesława Miłosza Tomasa Venclovy. Najwybitniejszy dziś żyjący poeta z Litwy oprócz dostarczenia solidnej dawki informacji na temat życia Miłosza objaśnił, co jest najważniejsze w twórczości polskiego poety. – Jego dzieła są przepojone wiedzą o człowieku, pozbawione egzaltacji, czasem zdają się być krzykiem szalonej rozpaczy okiełznanej przez rozum. To właśnie poezja jest od tego, aby człowiek mógł poradzić sobie z rozpaczą.

Spotkania autorskie uzupełniła debata „Vita Activa ’19”. Tadeusz Sławek i Karolina Wigura w ponad godzinnej rozmowie z Krzysztofem Czyżewskim wspólnie zastanawiali się nad kondycją społeczeństwa w upolitycznionym świecie. Pretekstem do dyskusji była powieść Czesława Miłosza „Zdobycie władzy”, której tytuł stał się hasłem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu. W trakcie wielowątkowej rozmowy uczestnicy zgodzili się, że dzisiejsze społeczeństwo zamieniło strach przed totalitaryzmem na strach przed przyszłością, a ratunkiem jest stworzenie gramatyki międzypokoleniowego dialogu.

Wielokulturowy wieczór poetycki

Festiwal Miłosza to też muzyka. Pierwszy dzień festiwalu zakończyło wspólne czytanie poezji przez tegorocznych gości w towarzystwie muzyki Huberta Zemlera, warszawskiego perkusisty, kompozytora i improwizatora.

{info. pras}

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów