Operowa igraszka [Fantasio na Buckinghamshire Garsington Festival]

fot. John Snelling

Odbywający się wśród zielonych wzgórz Buckinghamshire Garsington Festival słynie z przywracania do życia zapomnianych oper. Obecnie możemy je obejrzeć w tym wyjątkowym miejscu już po raz trzydziesty.

Jedną z perełek tegorocznego festiwalu jest „Fantasio”, opera komiczna Jacques'a Offenbacha. Miała ona swoją premierę w 1872 r. Właściwie nigdy nie była specjalnie popularna. Dziś Offenbach jest podziwiany przede wszystkim jako kompozytor jednego dzieła: „Opowieści Hoffmanna”. Jednak „Fantasio”, mimo że wydaje się komedią klasy C, pod względem muzycznym ma sporo do zaoferowania.

Jest to nieco groteskowa historia niedoszłego małżeństwa księżniczki bawarskiej Elżbiety z księciem Mantui, oparta na komedii Alfreda de Musseta. Akcja tej opery rozgrywa się w nieokreślonej przeszłości w Monachium. Fantasio jest błaznem, który niweczy małżeńskie plany nieszczęśliwego związku.

Martin Duncan nawet z tej błahej opowieści wydobywa barwy i ekspresję, które sprawiają, że jego przedstawienie ogląda się z prawdziwą przyjemnością. „Fantasio” Duncana jest przerysowany, groteskowy i utrzymany we francuskim klimacie. Reżyser stworzył spektakl zabawny i bezpretensjonalny, który zarazem przykuwa uwagę publiczności swoją energią.


fot. Clive Barda

Garsington Opera Orchestra oraz Chorus poprowadził Justin Doyle. Dyrygował uważnie, umiejętnie wydobywając bogactwo muzyki Offenbacha. Orkiestra nie miała idealnie czystego brzmienia, ale muzycy nadrabiali to pasją i zaangażowaniem. Doyle natomiast potrafił wykrzesać z orkiestry francuskie, rytmiczne i eleganckie brzmienie.

W tytułowej roli wystąpiła Hanna Hipp. Polska śpiewaczka stopniowo podbija Wielką Brytanię. Wystąpiła już w Garsington w zeszłym roku, poza tym kilkakrotnie występowała w Royal Opera House. Jej Fantasio brzmiał pewnie i naturalnie. Hipp ma piękny głos i wyśmienitą technikę, co w połączeniu z doborowym aktorstwem tworzy niezapomnianą kreację sceniczną. Jako księżniczka Elizbeth wystąpiła Jennifer France. Jej wokalna wirtuozeria była imponująca. Jest to partia niezwykle wymagająca, pełna wokalnych pułapek. France ma bardzo elastyczny głos i wszystkie koloratury brzmiały w jej wykonaniu lekko oraz naturalnie. W rolę księcia Mantui wcielił się Huw Montague Rendall. Jego głos brzmiał lirycznie i delikatnie.

Wprawdzie „Fantasio” może się wydawać błahą operą, ale Garsington Festival udowodnił, że to dzieło, jeśli jest dobrze wykonane, imponuje piękną muzyką i wirtuozerią wokalną.

Dr Jacek Kornak

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Średnio: 10 (2 głosów)