Orkiestra Muzyki Nowej nominowana do nagrody Classical Next: Innovation 2018

21.02.2018
Orkiestra Muzyki Nowej nominowana do nagrody Classical Next: Innovation 2018

KRZYSZTOF BATOG: Orkiestra Muzyki Nowej została nominowana do nagrody "Classical Next: Innovation 2018", która w maju 2018 roku zostanie wręczona podczas światowych targów muzycznych w Rotterdamie.

Międzynarodowy komitet wybrał 28 najciekawszych przedsięwzięć z całego świata związanych z zespołami orkiestrowymi, instytucjami muzycznymi oraz wybitnymi osobowościami, które prowadzą wysokiej jakości projekty artystyczne. 

Oprócz OMN wsród nominowanych są zespoły, instytucje i artyści z Australii, Austrii, Brazylii, Chile, Francji, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Japonii, Kanady, Korei Płd, Niemiec, Południowej Afryki, Turcji, USA i Wielkiej Brytanii. 

Komitet składający się z 23 ekspertów z całego świata brał pod uwagę działalność kandydatów pod kątem jakości artystycznej, merytorycznej oraz innowacyjności projektów, które wnoszą istotną wartość do światowej kultury muzycznej.

OMN  - założona w 1996 roku przez prof. Aleksandra Lasonia - od ponad dwudziestu lat eksploruje trudny do ogarnięcia obszar muzyki współczesnej poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, prezentacji publicznej i rejestracji na płytach CD.

Od 2014 roku zespół realizuje własny cykl koncertowy w siedzibie NOSPR w Katowicach, gdzie co miesiąc prezentuje najwybitniejsze światowe dzieła powstałe w XX i XXI wieku, z udziałem wybitnych dyrygentów i solistów. Koncerty cieszą się wielkim zainteresowaniem publiczności i uznaniem krytyki muzycznej. Wiele z nich jest rejestrowanych przez Polskie Radio, retransmitowanych w II Programie PR oraz w rozgłośniach zrzeszonych w EBU (Unia Europejskich Rozgłośni Radiowych).

Od kilkunastu lat OMN jest stale obecna na najważniejszych polskich festiwalach muzycznych: "Warszawska Jesień", "Musica Polonica Nova", "Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich", "Festiwal Prawykonań w NOSPR", "Brand-New Festival", "Katowice Kultura-Natura" i wiele innych. 

Jest zapraszana na znaczące zagraniczne festiwale muzyki współczesnej m.in. "Beijing Modern" w Pekinie, "Klangfestival" w Kopenhadze, "Melos-Ethos" w Bratysławie, "Hindsgavl Castle Festival", "Anima Mundi" w Pizie, "New Music Marathon" w Pradze, "International Rostrum of Composers" w Tallinie i inne.

OMN prezentowała muzykę polską w "Europejskich Stolicach Kultury" we Wrocławiu, w Mons i w Tallinie. Promowała polską kulturę na koncertach w Paryżu, Oslo, Kopenhadze, Wiedniu, Lwowie, Freiburgu i mniejszych ośrodkach.

Zespół wykonał ponad 300 koncertów, prawykonując ponad 100 dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, zrealizował kilkadziesiąt nagrań studyjnych i koncertowych. Wiele z tych utworów ukazało się na płytach CD wydanych przez takie wytwórnie jak: DECCA, Aurora, DUX, CD-Accord, PWM, Polskie Radio i mniejsze wydawnictwa. Nagrania OMN otrzymały wiele wyróżnień międzynarodowego środowiska muzycznego: P2-Prize („duńskie Grammy”) – Nagroda Radia Duńskiego, Pizzicato Supersonic Award (Luxemburg), "5 Diapasons”, "Disco premiato con 5 stelle da Musica”, wyróżnienia Międzynarodowych Trybun Kompozytorów (Paryż, Amsterdam), nominacje: ICMA 2016 i Fryderyki.

OMN jest nie tylko wykonawcą koncertów ale również inicjatorem i organizatorem własnych projektów artystycznych i wydawniczych oraz partnerem przedsięwzięć realizowanych przez polskie i europejskie instytucje muzyczne. Przez ponad 10 lat OMN była gospodarzem corocznego "Festiwalu Muzyki Nowej" w Bytomiu, dzięki któremu powstało wiele znakomitych dzieł, obecnie znajdujących się w stałym obiegu koncertowym i nagraniowym (m.in. zamówiony i prawykonany przez OMN "Koncert skrzypcowy” Agaty Zubel został zgłoszony do amerykańskiej "Nagrody Grawemeyera" - nazywanej "muzycznym Noblem" dla kompozytorów oraz został zakwalifikowany do prezentacji na tegorocznych "Światowych Dniach Muzyki" w Pekinie). 

W latach 2013 - 2016 roku OMN była organizatorem projektu "Gorczycki antico e moderno" w ramach którego powstały utwory inspirowane twórczością rozbarskiego kompozytora, które po prawykonaniu w Bytomiu zostały zaprezentowane przez OMN w NOSPR w Katowicach, w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu oraz  w „Wiener-Konzerthaus” i w wiedeńskim kościele na Kahlenbergu. 

OMN stale wspólpracuje z wieloma zagranicznymi zespołami, instytucjami, kompozytorami i promotorami muzyki współczesnej w ramach europejskich projektów finansowanych z programów UE i Funduszu Wyszehradzkiego  ("Re:New Music", "New-Aud", współpraca krajów Grupy Wyszehradzkiej i inne).

Obecny sezon koncertowy jest równie bogaty w wydarzenia artystyczne. Oprócz swoich comiesięcznych cyklicznych koncertów w NOSPR w Katowicach, zespół wystąpił na koncertach podczas festiwali: Warszawska Jesień, Nostalgia Festival w Poznaniu, Melos-Ethos w Bratysławie, w Królewskiej Akademii Muzycznej w Oslo oraz na Zamku Królewskim w Warszawie, gdzie w obecności ambasadorów i gości z Czech, Słowacji i Węgier wykonał nowe utwory kompozytorów z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ponadto OMN zrealizowała bogaty program nagraniowy: zarejestrowała wraz z Joanną Freszel (laureatką tegorocznych "Paszportów" Polityki) i Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice - Camerata Silesia monumentalną meta-operę "Audycja V” - Andrzeja Krzanowskiego, której premiera sceniczna jest zaplanowana na wrzesień 2018 roku w Warszawie i Katowicach oraz nagrała cztery utwory polskich kompozytorów, które znajdą się w prestiżowym wydaniu płytowym „100 na 100 - Muzyczne Dekady Wolności" przygotowywanym przez PWM na zamówienie MKiDN w związku z  obchodami 100-lecia odzyskania niepodległości.

Równie interesująco zapowiada się druga część sezonu obecnego koncertowego podczas, którego OMN oprócz cyklicznych koncertów w NOSPR wystąpi m.in. na festiwalach muzycznych w Krakowie, Wrocławiu, Kopenhadze i Birkerod.

Szczególnie cieszy nas fakt, iż zostało zauważone to, że Orkiestra Muzyki Nowej mimo iż jest tylko stowarzyszeniem - nie posiadającym siedziby, obsługi administracyjnej i stałego budżetu - od kilku lat funkcjonuje jak profesjonalna instytucja muzyczna, realizująca swoją misję na poziomie artystycznym porównywalnym z tym co dzieje się w najlepszych ośrodkach na świecie.

Cała praca pozaartystyczna: organizacyjna, fundrisingowa, promocyjna, logistyczna i administracyjna - spoczywa na barkach zarządu stowarzyszenia: prezesa Szymona Bywalca (równocześnie dyrygenta zespołu) i wiceprezesów: Alicji Molitorys (flecistki) i Krzysztofa Batoga (altowiolisty), których wspierają pozostali muzycy zespołu: inspektor orkiestry Tomasz Soswa (trębacz), bibliotekarz Jacek Olesik (fagocista) i inni.

Większość prób odbywa się w salach wykładowych Akademii Muzycznej w Katowicach, a reszta częściowo w NOSPR oraz w okolicznych liceach muzycznych. 

Środki na funkcjonowanie i realizację projektów OMN pozyskuje z programów MKiDN, Instytutu Muzyki i Tańca, funduszy zagranicznych oraz dzięki wsparciu różnych instytucji i organizacji muzycznych.

Jak piszą organizatorzy na stronie Classical NEXT:  „Już sama nominacja do długiej listy (28 kandydatów) nagrody Classical: NEXT Innovation Award to wyróżnienie, z którego każdy kandydat może być bardzo dumny".

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.