Paszport do Buenos Aires. Przypowieść o bliskości

29.10.2019
na zdj. Alicja Węgorzewska | fot. Mat. WOK, zdjęcia z próby generalnej

Kinga Wojciechowska: Na deskach Basenu Artystycznego, ciągle jeszcze nowej scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w budynku dawnej siedziby YMCA, zobaczymy niezwykły spektakl. Mimo słowa bliskość w tytule od razu sprostuję, że nie jest to historia miłosna.

Z leciwą (w zamyśle) artystką (w tej roli Alicja Węgorzewska) spotyka się młody dziennikarz (Marek Kaliszuk). W pierwszej scenie widzimy go ze smartfonem, którego odkłada dopiero, gdy pojawia się Lady Gladys. Ich rozmowa jest trudna dla obojga. Pochodzą z innych światów. Ona – wiele przeżyła. On – wiele przeczytał. Ona – ma w sercu i w głowie emocje. On – pojęcia i definicje. Ona – wspomina. On – porządkuje.

A jednak krok po kroku zbliżają się do siebie, choć to zbliżenie nie ma wymiaru erotycznego. Nie o to tutaj chodzi. Michał Znaniecki z wrodzoną wrażliwością pokazuje nam, co się dzieje, gdy odkładamy telefony, wychodzimy z wirtualnego świata i zamiast ekranu, dotykamy dłonią drugiego człowieka, gdy wsłuchujemy się w jego opowieść.

Ale nie ma tu ekstremów w relacji. Do artystki przychodzi normalny chłopak, taki, jak większość młodych ludzi dziś. Żyje normalnie i jest przekonany, że tak właśnie poznaje się świat – przez muśnięcie ekranu. Lady Gladys jest także zwykłą przedstawicielką przeszłości. Trochę egzaltowaną, jak to artystka, ale jednak – możemy sobie tak wyobrazić nasze babcie, ciocie.

I bardzo dobrze, że tę historię łatwo można przenieść na grunt codzienności. Bo może właśnie warto to zrobić i trochę sobie naszą rzeczywistość przemyśleć?

Nie wiem, jak kończy się ta opowieść. Musiałam za wcześnie wyjść z próby generalnej. Wrócę więc na jeden z kolejnych spektakli, aby się przekonać, co się wydarzyło. I Państwu też radzę to sprawdzić. Tym bardziej, że spektakl jest prześwietnie umuzyczniony, pojawia się w nim niejeden przebój i niejedna mało znana piosenka, niejedno zmysłowe tango, a wszystkie utwory są doskonale zinterpretowane przez dwójkę głównych bohaterów i gościnnie występującego z nimi Placida Dominga Juniora.

Premiera: 29 października 2019 o godz. 20:00

Miejsce: Basen Artystyczny WOK przy ul. Konopnickiej 6
występują: Alicja Węgorzewska, Placido Domingo Jr., Marek Kaliszuk
muzyka: Pablo Mainetti (bandoneon), zespół Tango Attack
dramaturgia i reżyseria: Michał Znaniecki
opracowanie muzyczne: Hadrian Tabęcki
scenografia: Luigi Scoglio
projekcje: Karolina Jacewicz
światła: Dariusz Albrycht
Artyści śpiewają m.in. piosenki z repertuaru Hanki Ordonówny (słowa: J. Tuwim, muzyka: H. Wars), Eugeniusza Bodo (słowa: Emanuel Schlechter, Ludwik Starski, muzyka: H. Wars), Maanamu (słowa: Olga Jackowska, muzyka: Marek Jackowski), Ewy Demarczyk (słowa: Andrzej Włast, muzyka: Zygmunt Białostocki) oraz: m.in. Volver, Los pajaros perdidos, Oblivion, Por una Cabeza (w wykonaniu Placida Dominga Jra)

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.