Podróż po muzycznych wyspach [nowa płyta Macieja Zielińskiego]

31.01.2020
Podróż po muzycznych wyspach [nowa płyta Macieja Zielińskiego]

„Archipelag” – najnowsza płyta Macieja Zielińskiego to 60 minut muzyki w stylu postmodernizmu emocjonalnego. Została nagrana przez wytwórnię Anaklasis (założoną w 2019 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne), której celem jest poszukiwanie i promowanie nowego brzmienia klasyki.

Cztery utwory, pięciu solistów i Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO z Markiem Mosiem na czele to swego rodzaju mikro-archipelag w różnorodnej twórczości Macieja Zielińskiego (obejmującej, przypomnijmy, muzykę klasyczną, rozrywkową i filmową). Tytuł płyty odnosi się przede wszystkim do samego instrumentarium. „Archi” to po łacinie „smyczki”. Soliści – oprócz akordeonisty, Klaudiusza Barana – grają na instrumentach smyczkowych (Katarzyna Duda – skrzypce, Katarzyna Budnik – altówka, Tomasz Strahl – wiolonczela, Gemma Rosefield – wiolonczela). Wszystkie cztery kompozycje bazują na akompaniamencie orkiestry smyczkowej. Jak mówi kompozytor: „Poszczególne utwory to takie wysepki z sobie właściwą «fauną» i «florą», ale z tego samego archipelagu”. To utwory współczesne, a jednocześnie czerpiące z tradycji – chodzi o nawiązania do muzyki barokowej w „Barocode I” na skrzypce, altówkę i orkiestrę oraz stylistyki tanga w „Accelo Tanguero” na akordeon, wiolonczelę, perkusję i orkiestrę. Kompozytor poddaje przekształceniom na przykład materiał melodyczny charakterystyczny dla muzyki barokowej (wyraźna jest inspiracja Vivaldim), nadając w ten sposób nowy kontekst muzyce poprzednich epok. Ważnym aspektem jest ekspresja utworów. „Shining II” na orkiestrę smyczkową to utwór sonorystyczny, w którym struktury brzmieniowe inspirowane są obserwowanymi w przyrodzie zjawiskami świetlnymi. Utwór obfituje w klastery, glissanda, flażolety i inne środki muzycznego wyrazu, które mają za zadanie nadać fakturze „świetlistą barwę” a dodatkowo wzmagają ekspresję. Natomiast „Concello” na wiolonczelę i orkiestrę to utwór najbardziej emocjonalny nie tylko ze względu na zastosowane w nim środki artystycznego wyrazu, ale i przekonanie kompozytora o tym, że wiolonczela jest instrumentem brzmieniowo najbardziej zbliżonym do ludzkiego głosu i jako taka ustępuje w pewnym momencie głosowi samej instrumentalistki.

Magdalena Burek

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.