Poloneza czas wyemitować

John Williams (fot. wikimedia)

W połowie lat 80. decydenci stacji NBC postanowili odesłać do lamusa syntetyczne, elektroniczne brzmienia muzycznych tematów wiadomości i zdać się na talent Johna Williamsa.

- pisze Łukasz Jakubowski - 

przeczytaj lub wróć do rubryki Batutą po ekranie.

Kompozytora poproszono o napisanie orkiestrowego, porywającego motywu dla „Nightly News”. Williams już wówczas miał na koncie cztery statuetki Oscara („Skrzypek na dachu”, Szczęki”, „Gwiezdne wojny”, „E.T.”), kilkudziesięcioletnie doświadczenie w sztuce filmowej, a przede wszystkim wypracowany charakterystyczny, szlachetny styl. Przekładało się to oczywiście na ilość podpisanych kontraktów, a co za tym idzie - napięty kalendarz. Sesja nagraniowa dla NBC odbyła się dopiero dwa lata później. Zaoowocowała  czterema tematami otwarcia programu, czterema tematami zamknięcia oraz jedenastoma tzw. bumpers – ilustrują one kolejne wejścia prowadzących w studio po emisji materiałów filmowych. Całość nazwano „The Mission”, co miało dać telewidzom wyobrażenie o istocie pracy dziennikarzy, a zwłaszcza ma się rozumieć dziennikarzy NBC. Rzeczywiście, słuchając kompozycji Williamsa, odnosi się wrażenie, że doświadczają oni przygód godnych Indiany Jonesa czy Hana Solo, w weekendy latając na rowerze z E.T. Żadne wydanie wiadomości nie otrzymało dotąd tak porywającego tematu i żadna oprawa muzyczna nie przysłużyła się w takim stopniu do wykreowania marki kanału telewizyjnego. Zasługa w tym i talentu kompozytora, i jego perfekcjonizmu - sesja nagraniowa trwała dwa dni. A oto jej efekt:

http://www.youtube.com/watch?v=mJt5bc4E_Mo

„The Mission” stało się rozpoznawalne i lubiane na tyle, że dyrektorzy konkurencyjnych stacji rzucili się do telefonów i zaczęli wydzwaniać do pozostałych cenionych hollywoodzkich kompozytorów. ABC zatrudniło Hansa Zimmera, by ten napisał coś do „World News with Diane Sawyer”. Dla innego programu Diane „Primetime Live” muzykę skomponował Bill Conti – autor zagrzewającego do walki tematu Rocky’ego oraz eleganckiej czołówki serialu „Dynastia”. Z kolei znany z „Titanica”, „Avatara” i „Braveheart” James Horner napisał temat dla „CBS Evening News”. Muzyczny pakiet zaproponowany przez Hornera był na tyle bogaty i elastyczny, że z materiału skorzystano, tworząc później ilustracje zatytułowane: „Inauguracja Baracka Obamy”czy „Kampania 2006”. Do współpracy zapraszano nie tylko gwiazdy muzyki filmowej, ale także muzyki pop. Ścieżkę dźwiękową zamknięcia „NewsNation with Tamron Hall” przygotował dla stacji informacyjnej MSNBC… Prince.

A jakich kompozytorów mogą posłuchać miłośnicy polskich programów informacyjnych? Michał Lorenc jest autorem czołówki „Panoramy”. Piotr Rubik, klaskaniem mając już obrzękłe prawice, również pisze dla Telewizji Polskiej. Jego muzykę można usłyszeć  w wieczornych „Wiadomościach”, a także na kanałach TVP Info oraz TVP Sport. Natomiast słynnego poloneza, rozpoczynającego „Dziennik telewizyjny” napisał oczywiście Wojciech Kilar. Panie proszą panów.

http://www.youtube.com/watch?v=CelvRx-sCpw

Więcej artukułów z kategorii: 

Oceń zawartość: 

Brak głosów