Posłuchaj energii, słuchaj uważnie – Polska gra!

04.06.2020
fot. mat. pras.

Posłuchaj energii Miasta” to inicjatywa skierowana do dzieci, którą współtworzą PGE Energia Ciepła wraz z Grupą Kapitałową PGE oraz pięć renomowanych instytucji: Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu i Filharmonia Narodowa w Warszawie.

Projekt powstał w celu wzbogacenia domowej edukacji muzycznej w czasie kwarantanny i rozbudzenia dziecięcej ciekawości. W ten sposób PGE Energia Ciepła wraz z instytucjami muzycznymi zachęca do odwiedzenia polskich miast, kiedy tylko rozpocznie się sezon turystyczny.

– Z PGE Energia Ciepła i należącą do niej PGE Toruń współpracujemy już od kilku lat. Na początku były to pojedyncze projekty, takie jak II Międzynarodowy Festiwal Skrzypiec – Toruń 2016 czy Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura. Obecnie PGE Energia Ciepła SA zostanie przyznany tytuł głównego sponsora Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej – mecenasa kultury. PGE Energia Ciepła – lider ciepłownictwa w Polsce, do którego należy toruński dostawca ciepła, obejmuje mecenatem instytucje kultury – filharmonie i orkiestry w miastach, w których prowadzi swoją działalność, m.in. w Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Zielonej Górze i w Toruniu. Realizując wspólne projekty z PGE Energia Ciepła, popularyzujemy muzykę klasyczną wśród dorosłych i najmłodszych – opowiada Karolina Smolarek-Szynal, organizatorka pracy artystycznej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Co jest w tej współpracy najistotniejsze z perspektywy orkiestry? – Duży nacisk kładziemy na wspieranie działań związanych z edukacją dzieci i młodzieży, poczucie wspólnoty, więzi i relacji, przede wszystkim podczas koncertów dla dzieci i całych rodzin. Dlatego też bez wahania zdecydowaliśmy się wziąć udział w zaproponowanym przez PGE Energia Ciepła projekcie „Posłuchaj energii Miasta”. Udział w nim to przede wszystkim szansa na promocję na skalę ogólnopolską, nie tylko naszej orkiestry, lecz także przepięknego miasta Torunia. Chociaż tematów do przedstawienia mamy mnóstwo, to na początek zdecydowaliśmy się na przedstawienie postaci flisaka, który wypędził żaby za pomocą swojej uroczej gry na skrzypcach. Nie mogło również zabraknąć opowieści o najsłynniejszym i najpyszniejszym symbolu miasta, czyli toruńskim pieniku. W filmie podajemy także przepis na pierniki, które można zrobić wspólnie całą rodziną. Obecna sytuacja instytucji kultury niejako zmusiła nas do przeniesienia swoich działań do przestrzeni wirtualnej, dlatego taka propozycja tym bardziej nas zaciekawiła. Cieszy nas również to, że projekt jest realizowany przez orkiestry i filharmonie z innych miast, dla nas to szansa na przyjrzenie się pracy w innych instytucjach i inspirację do nowych działań... – tłumaczy Karolina Smolarek-Szynal.


Toruńska Orkiestra Symfoniczna, fot. Robert Berent

Podobne odczucia ma Dorota Sosna, koordynatorka Centrum Edukacyjnego Narodowego Forum Muzyki: – Niezwykle wymowna nazwa projektu „Posłuchaj energii Miasta” niesie ważne przesłanie, zawierając jednocześnie pewną wieloznaczność. Słuch to zmysł umożliwiający m.in. komunikację oraz rozpoznawanie otoczenia. Otoczenia, w którym żyjemy na co dzień, przeżywamy radości i smutki, dorastamy i tworzymy historię. Czas, w którym ostatnio przyszło nam żyć, a który nas wszystkich zaskoczył, zmusił nas do refleksji i wprowadzania zmian w wielu sferach życia. Nagle spora część naszych działań przeniosła się w domowe zacisze, troska o zdrowie i bezpieczeństwo pozbawiła nas wielu aktywności, nowych doświadczeń i kontaktów. Wtedy pomyśleliśmy o naszych maluchach, których śmiech, płacz, tupot nóżek słyszeliśmy w NFM każdego dnia od samego rana. I tak narodził się pomysł wykorzystania jednego ze środków masowego przekazu, internetu, do goszczenia w domach, bycia z maluchami i opowiadania im o muzyce, zapraszania do wspólnych rodzinnych zabaw, do twórczego i kreatywnego spędzania czasu – mówi. W przypadku Narodowego Forum Muzyki z początku działania koncentrowały się wokół cyklu muzycznych „Domówek Malucha”, który w konsekwencji zrodził właśnie projekt „Posłuchaj energii Miasta”. – Każde z pięciu miast, które wzięło udział w tym przedsięwzięciu, ma swoją symbolikę, historię, charakterystyczne miejsca, swoją energię, lecz również wiele nieodkrytych miejsc. Warto o nich opowiadać, śpiewać i warto zarażać nimi najmłodszych, pozwolić im odkrywać piękno naszej ojczyzny wszelkim zmysłami. Muszę przyznać, że dla nas, dorosłych, udział w projekcie był również sporą frajdą. Może to dowód na to, że w każdym z nas jest trochę z dziecka, że jesteśmy otwarci na nowe wyzwania, że każdego dnia czerpiemy tę energię z naszego ukochanego miasta, ale też dzielimy się nią i tym samym wzbogacamy siebie nawzajem – konkluduje Dorota Sosna.


Dorota Sosna

Projekt „Posłuchaj energii Miasta” wpisał się w zapotrzebowanie, które w sposób szczególny zaistniało w okresie pandemii w obszarze edukacji oraz całkowicie wygaszonych działań turystycznych. – Projekt, w którym uczestniczy krakowska elektrociepłownia PGE Energia Ciepła „Posłuchaj energii Miasta', doskonale wpisuje się też w misję naszej instytucji, którą jest m.in. edukacja, ale również zachęca najmłodszych do wakacyjnych podróży po Polsce, w tym do odwiedzenia Krakowa, zapraszając dzisiaj do wirtualnej wycieczki po naszym mieście, a w przyszłości do odwiedzenia nas na żywo – podkreśla z kolei Bogdan Tosza, dyrektor Filharmonii Krakowskiej. Lokalne kampanie sygnowane hasłami „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków” czy „Odkryj Małopolskę na nowo” odnalazły w tej inicjatywie realizację na szeroką skalę. W ramach akcji Filharmonia Krakowska przedstawiła historię najbardziej charakterystycznego muzycznego elementu Krakowa, czyli hejnału mariackiego, oraz znanej z legend postaci Pana Twardowskiego.


Cracovia Danza, Pan Twardowski, fot. Jan Gromko

– Jestem przekonany że zarówno w 50-letniej historii elektrociepłowni, jak również w 75-letnich dziejach filharmonii nie było dotąd takich projektów jak ten, który przyszło nam obecnie współtworzyć. Mam jednak nadzieję, że najmłodsi odbiorcy tej muzycznej inicjatywy uznają, że współgra on z duchem wiosennego czasu i z najbliższymi odkryją wkrótce historie polskich miast – komentuje Mariusz Michałek, dyrektor krakowskiej elektrociepłowni PGE Energia Ciepła. – Bardzo zależy nam na tym, by być postrzeganym nie tylko jako największy w Polsce producent energii elektrycznej i ciepła, wytwarzanych w procesie wysokosprawnej kogeneracji, lecz także jako podmiot angażujący się w działania na rzecz lokalnych społeczności, w tym w działania związane z kulturą i edukacją muzyczną najmłodszych – mówi natomiast Przemysław Kołodziejak, p.o. prezes Zarządu PGE Energia Ciepła SA. – PGE Energia Ciepła jako mecenas filharmonii wspiera kulturę wysoką, dlatego cieszę się, że w tym wymagającym czasie, który większość z nas musiała spędzić w domu, współpraca muzyczno-energetycznego duetu, który tworzymy wspólnie z instytucjami muzycznymi, przyniosła tak owocne efekty – dodaje.

Dzięki inicjatywie PGE Energii Ciepła przez dwa majowe tygodnie artyści pięciu instytucji muzycznych w pięciu miastach: Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Toruniu i w Warszawie opowiadali historie swoich miast, opatrzone lokalną symboliką, legendami i opowieściami, przeplatanymi muzyką oraz piosenkami. Poza wymienionymi akcentami toruńskimi czy krakowskimi nie zabrakło wrocławskich tramwajów i krasnali, Wyspy Spichrzów, młodego Frycka i wielu innych lokalnych atrakcji. Efekty tej współpracy można obejrzeć w internecie w postaci zrealizowanych filmów, zróżnicowanych tematycznie, zawsze ciekawych dla naszych pociech i dla każdego, kto pamięta, jak to jest być dzieckiem i odkrywać świat, marząc o dalekich i bliższych wyprawach. Projekt przypomina też, jakie skarby odnajdziemy we własnym kraju, jak pięknie można je interpretować muzycznie i o tym, że czasem wystarczy tylko uważnie słuchać energii miejsc, do których docieramy w podróży, aby działa się magia.

(MB)

WIĘCEJ:

https://pgeenergiaciepla.pl/o-spolce/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu/...

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.