Prestiż we własnych czterech ścianach

JACEK KORNAK: Niestety nie każdy meloman jest w stanie osobiście wybrać się przedstawienie operowe podczas prestiżowego Festiwalu w Salzburgu, ale dzięki nagraniom DVD można obejrzeć najciekawsze produkcje zeszłorocznego festiwalu we własnym domu.

 

Ostatnio ukazały się dwa nagrania pochodzące z zeszłorocznego Festiwalu w Salzburgu. Pierwszym z nich jest niezwykle żadko wystawiana opera Fraza Schuberta “Fierrabras”. Ta gotycka opera oparta na motywach z “Pieśni o Rolandzie” pochodzi z 1823 roku. Niestety za życia Schuberta opera to nigdy nie doczekała się inscenizacji, a i współcześnie żadko pojawia się ona na deskach operowych. Zapewne problemem jest samo libretto, dość schematyczne i co tu dużo mówić nieco banalne. Jednak warto zwrócić uwagę na obecne nagranie tej opery przede wszystkim ze względu na uroczą muzykę Schuberta, ale również ze względu na wyśmienitą pod względem wokalnym oraz reżyserskim produkcję. Peter Stein to doświadczony reżyser operowy, który prezentuje “Fierrabrasa” jako starą baśń. Sceny tej opery to jakby karty księgi, które prezentują nam tę wczesnośredniowieczną opowieść. Stein prezentuje dzieło Schuberta w sposób elegancki i zarazem niebanalny. Orkiestrę Wiedeńskich Filharmoników poprowadził Ingo Metzmacher, a w rolach głównych występili Georg Zeppenfeld, Julia Kleiter, Markus Werba, Peter Kalman, Michael Schade oraz Dorothea Roschmann. Wokalnie wszyscy wykonawcy byli bez zarzutu, ale Roschmann zrobiła na mnie największe wrażenie. Nie tylko jej głos miał zmysłowy charakter, ale jej interpretacja była porywająca.

Kolejnym nagraniem z ubiegłorocznego Festiwalu w Salzburgu jest “Der Rosenkavalier” Richarda Straussa. Opera ta była niezwykle popularna i tylko szczęściażom udało się na nią zdobyć bilety. Zapewne w znacznej mierze za popularność tej produkcji odpowiada Krassimira Stoyanowa, która wcieliła się w rolę Marszałkowej. Stoyanowa jest imponująca w tej produkcji. Śpiewa ona pewnie, z autorytetem i charyzmą. Duże wrażenie robi również Sophie Koch w roli Octaviana. Koch posiada lekki, ale dość dramatyczny głos o urzekającym brzmieniu. Muzyczne rewelacyjnie muzykę Straussa rozpracował Franz Welser-Most, który poprowadził orkiestrę Wiedeńskich Filharmoników. Od strony reżyserskiej przedstawienie to przygotował Harry Kupfer. Jego “Kawaler Róży” to dekadencka i nostaligiczna podróż do świata fin de siècle. Kupfer z rozmachem kreśli sceny z minionej epoki nadając im niezwykły, nieco oniryczny charakter.

 

Jacek Kornak

Oceń zawartość: 

Średnio: 10 (3 głosów)