Nr 4

Przeczytaj czwarty numer Presto w wersji papierowej (zamów pdf: redakcja [at] prostoomuzyce.pl)
i posłuchaj ilustracji muzycznych do wybranych artykułów:

Motyw główny Alfabet zapomnianych "Jestem jak Indiana Jones" Wywabiamy białe plamy Solówka Astrom w filharmonii Nazwisko z encyklopedii... Krótki sen o karierze W partyturze Symfonia straconych szans "Inspiracji szukam w..." Diabeł ogonem nakrył operę
Muzyczny know-how Historia nie lubi kobiet Myślę, więc jestem (muzykiem) Cały świat dźwięków Czułym uchem Dźwięki utemperowane Grające osobliwości Audionewsy Life-style muzyczne Praca dla melomana Wszystko się kręci wokół... Uważajcie, bo bisów nie będzie

 
Przeczytasz tylko w wydaniu papierowym:

Cała Ziemia gra klasykę: Nie dość, że rozszerzyliśmy repertuar o wydarzenia zagraniczne, to jeszcze pokusiliśmy się - na prośby Czytelników - o jego wydłużenie. Kalendarz imprez aż do czerwca 2013! Jest z czego wybierać. Rekomendujemy najciekawsze naszym zdaniem festiwale i koncerty w Polsce i za granicą. Tego przegapić nie można!
Kontrapunkt: Redaktorzy Presto spierają się, o kogo dbać bardziej - o zapomnianych dziś czy tych, o których pamięć pokryła gruba warstwa kurzu.
Muzyczny coming-out: Tylko nam Elżbieta Grycan mówi, za co szanuje polskich artystów operowych, czego najchętniej słucha i jak przekonała męża do muzyki klasycznej.
Motyw główny: Zapomniani robią hałas! Jedyny w Polsce alfabet zapomnianych artystów. Przypominamy tylko część z nich, zachęcając do dalszych poszukiwań. Odpowiadamy także na pytanie, jak to możliwe, że Bach, Vivaldi i Chopin nie istnieli. Ponadto rozmawiamy z dyrygentem Łukaszem Borowiczem o jego muzycznych odkryciach i o tym, dlaczego właściwie panuje moda na poszukiwanie zapomnianych kompozytorów i dzieł. Na koniec - szukamy sposobów na zachowanie pamięci o dzisiejszych artystach.
Solówka: William Herschel, Eugeniusz Morawski i Stanisław Gruszczyński - trzy odmienne historie, jeden los - zapomnienie. Mamy tu dramat wojny, dramat utraty głosu i... dramat geniuszu.
W partyturze: Zapomniane utwory kompozytorów znanych i nieznanych. Symfonia "Dantejska" Liszta ciągle czeka na swój moment. A muzykę do "Fausta" Goethego po raz pierwszy napisał Polak. Rozmawiamy o poszukiwaniach zapomnianych utworów z Józefem Kolinkiem
Muzyczny know-how: Doradzamy i podglądamy klasykę od kuchni: Sięgamy po historie kobiet ważnych dla muzyki: Hildegardy z Bingen, Franceski Caccini, Maddaleny Casulany, Clary Wieck. Udowadniamy, że edukację muzyczną można zacząć w każdym wieku. Podpowiadamy, czym jest symfonia i wyjaśniamy kilka pojęć w Słowniczku muzykofila. Z encyklopedii po prababci znów przygotowaliśmy ciekawy termin.
Czułym uchem: Poznajemy instrumenty muzyczne, ciekawostki akustyczne i audio. Odkrywamy grające osobliwości i pokazujemy, jak rozwijał się system dźwięków, którym posługujemy się dzisiaj.
Life-style muzyczne: Muzyka to nie tylko pasja, to praca i sposób na życie – sprawdzamy, czy meloman może znaleźć pracę, którą połączy ze swoim hobby. Próbujemy w Mediolanie znaleźć filharmonię i odkrywamy, że to miasto pełne Verdiego. Przestrzegamy artystów przed muzycznym konserwatyzmem. A w rozmowie z prezesem Mazurkas Travel Andrzejem Bartkowskim wyjaśniamy, dlaczego warto łączyć sztukę i przedsiębiorczość.
Koda – niecodzienne felietony: Muzyk i meloman, Czytelnicy: czy świat muzyki klasycznej widzą tak samo? Tym razem o tym, dlaczego muzykowi nie zawsze w smak są odkrycia zapomnianych. I dlaczego meloman porównuje muzykę do dzikiego ogrodu. Nasi Czytelnicy piszą o swoim pierwszym razie w filharmonii i dzielą się refleksami na temat Presto. Poza tym nowość: Felieton z przymrużeniem oka o sprawach istotnych - tym razem - jak pisać nazwiska rosyjskich kompozytorów.
Bagatele: Wydarzenia z ostatnich miesięcy – co się działo w świecie muzyki klasycznej.

W numerze polecamy: - Recenzje płyt z muzyką klasyczną dla początkujących, średnio zaawansowanych i zaawansowanych miłośników muzyki - Recenzje książek o muzyce, nie tylko na poważnie.

Oceń zawartość: 

Brak głosów