Pukiriew. Cień Czajkowskiego

Wasilij Władimirowicz Pukiriew był buntownikiem. Gdy w malarstwie XIX-wiecznej Rosji obowiązywał nurt akademicki (tematyka historyczna, mitologiczna i biblijna), wyłamał się poza konwencję, podążając ku realizmowi. Było to sprzeczne z doktryną Szkoły Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie, w której kształcił się w latach 1847–1858. Pochodził z ubogiej chłopskiej rodziny i przez całe życie walczył o byt, pozostając jednocześnie wiernym swojemu jedynemu prawdziwemu powołaniu – sztuce. Uczył rysunku, malował portrety, ikony, ilustracje do dramatów Mikołaja Gogola. I choć zmarł w nędzy i zapomnieniu, jeden obraz zapewnił jego nazwisku nieśmiertelność. Jest nim właśnie „Niedobrane małżeństwo” z 1862 r.

Beata Fischer

Cały artykuł z cyklu Galeria Presto | Spotkanie z obrazem przeczytasz w najnowszym Presto #26: KOSMOS

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Komentarze

... ale dlaczego cień

... ale dlaczego cień Czajkowskiego ? Żona Czajkowskiego nie była szokująco starsza, tylko kompozytor kierował się specyficznymi pobudkami, względnie narzeczona była nadmiernie zapatrzona i parła do małżeństwa. A to zupełnie coś odmiennego, niż na skądinąd bardzo interesującym obrazie.

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów