Relacje

22 Kwiecień 2019
Gianni Schicchi | fot. M. Grotowski / Opera na Zamku
KINGA WOJCIECHOWSKA: Jacy oni niedopasowani – pomyślałam, patrząc na głównych bohaterów. Nedda zbyt obfita, Canio za niski, Silvio chudy jak patyk. A zaraz potem uświadomiłam sobie, że gdyby Michał Znaniecki chciał mieć w rolach głównych zjawiskową mimozę i osiłka, to miałby ich. Ale on potrzebował prawdziwych ludzi.
[czyli kilka zdań o premierze w Operze na Zamku w Szczecinie]
21 Kwiecień 2019
Misteria Paschalia | mat. KBF
Monika Partyk: Nie zakłóćmy snu bożego, bożej niemoty! (…) Stójmy zwartym kołem / I śnijmy się Bogu społem, / Póki czas jeszcze – nawołuje w swym niepojętym, niebotycznym wierszu W przeddzień swego zmartwychwstania Bolesław Leśmian. Póki czas jeszcze, póki znów nie będzie wieczny, dajmy mu śnić. - Ależ skąd, nic z tego!: od dawien dawna my, ludzie musieliśmy ową poprzedzoną męką śmierć Boga jakoś wykrzyczeć, wyśpiewać, wygrać, wytańczyć. Na pewno od średniowiecza, na pewno na południu Włoch, gdzie ludowe inscenizacje tyczące tych wydarzeń były w Wielkim Tygodniu niemal elementem krajobrazu.          
20 Kwiecień 2019
DOROTA PIETRZYK: Za nami kolejny wieczór Festiwalu Misteria Paschalia . Filippo Mineccia, kotratenor, który prawie rok przygotowywał się do tego koncertu, niestety z przyczyn zdrowotnych musiał zrezygnować z występu. Na szczęście znalazł on godną zastępczynię w osobie Soni Prina.
19 Kwiecień 2019
SPOTKANIE Z LEGENDĄ
Miłośnicy jazzu mieli wczoraj swoje małe święto. W warszawskim Studio U22 pojawił się sam Zbigniew Namysłowski, by uczestniczyć w spotkaniu odsłuchowym, w trakcie którego zaprezentowany został wyjątkowy różowy winyl z albumem „Astigmatic” Krzysztofa Komedy. Wydarzenie odbyło się w ramach inicjatywy ZPAV „Piątki z Nową Muzyką”.
 
19 Kwiecień 2019
 DR JACEK KORNAK: English National Opera ma reputację sceny która nie boi się wyzwań. Ostatnio w ENO odbyła się premiera Jack the Ripper: The Women of Whitechapel. Dzieło to napisał Iain Bell, Anglielski kompozytor młodego pokolenia. Bell już od kilku lat konsekwentnie buduje swoją pozycję w świecie opery. Jego utwory są wykonywane od Austrii po Stany Zjednoczone.
19 Kwiecień 2019
mat. pras. KBF | Misteria Paschalia
Monika Patryk: Od 35 lat Rinaldo Alessandrini wraz z założonym przez siebie zespołem Concerto Italiano przeciera szlaki i wyznacza standardy w historycznym wykonawstwie muzycznym. Domeną artystów jest włoski barok na czele z dwoma jego wybitnymi przedstawicielami: Claudiem Monteverdim (którego komplet oper zrealizowali w mediolańskiej La Scali i paryskiej Opéra Garnier w reżyserii Boba Wilsona) oraz Antoniem Vivaldim. I właśnie Credo e-moll RV 591 tego drugiego zaprezentowali – wraz z Chórem Polskiego Radia - melomanom zgromadzonym w Wielki Czwartek w Centrum Kongresowym ICE Kraków; na pozostałych czekają retransmisje w Programie 2 Polskiego Radia i francuskiej telewizji Mezzo.
19 Kwiecień 2019
rys. Dorota Pietrzyk
Dorota Pietrzyk: Kościół św. Krzyża w Krakowie. Noc. Deszcz. Ciemność. Przed ołtarzem trzech mężczyzn i kilka gitar. Nie takich, które wszyscy znamy, czyli kopii hiszpańskiego modelu Torrèsa, mających kształt ósemki lub, jak twierdzą niektórzy – kobiety. Jest malutka chitarra battende o metalowych strunach, z pękatym jak lutnia pudłem rezonansowym. Przybyłe ze Wschodu colascione, z długą szyjką i trzema strunami. Dziesięciostrunna teorba, z dodatkowymi strunami burdonowymi, które dostraja się do utworu, realizująca basso continuo – swoisty rodzaj głosu akompaniującego. Oraz pięknie zdobiona intarsjami gitara barokowa.
18 Kwiecień 2019
DR JACEK KORNAK: Początek wiosny w Southbank Centre obfitował w niezwykle ciekawe wydarzenia. Z pewnością jednym z nich było wykonanie Pasji według Świętego Jana Johanna Sebastiana Bacha.
17 Kwiecień 2019
DOROTA PIETRZYK: Pierwszy dzień Wielkiego Tygodnia i pierwszy koncert festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Pasja wg św. Jana Gaetano Veneziano. Dla chrześcijan niezwykłe, głębokie przeżycie.
8 Kwiecień 2019
Tegoroczna Script Fiesta zachwyciła doborem tematów oraz niezwykle profesjonalnym poziomem wykładów – to ostatnie zresztą od samego początku przyciąga na festiwalowe wykłady tłumy słuchaczy.
Presto filmowe szczególnie winszuje poruszenia tematów realizacji teledysku („Jak pokazać muzykę? O scenariuszach do teledysków fabularnych”, Dorota Piskor) oraz pracy nad scenariuszem filmu dokumentalnego („Fikcja a rzeczywistość. Jak napisać scenariusz filmu dokumentalnego”, Barbara Pawłowska), czyli istotnych, a niejednokrotnie bagatelizowanych dziedzin branży filmowej.

Strony