Relacje

8 Grudzień 2017
MAJA BACZYŃSKA: Jeśli o jakimś utworze muzyki klasycznej można powiedzieć, że jest kultowy, to z pewnością o „Carminie Burana” Carla Orffa (1895-1982). On sam zresztą stwierdził, że to jego pierwsze dojrzałe dzieło i że wszystko, co napisał wcześniej, wydawca może spalić.
7 Grudzień 2017
DR JACEK KORNAK: Ostatnio w Londynie odbył się mini festiwal Eastern Seasons. Ten kilkudniowy cykl wydarzeń poświęcony był promocji kultury, ale też współpracy ekonomicznej w Europą Wschodnią.
Eastern Seasons otworzył koncert “Storytellers: Medtner and Stravinsky” Alexeia Volodina wykonał utwory fortepainowe Nikolaia Medtnera oraz wraz z Edith Peña Volodin zagrał “Święto Wiosny” w wersji na dwa fortepiany. Koncert zwieńczył Kwintet fortepianowy C-dur Medtnera. Była to rzadka okazja usłyszenia na żywo utworów Medtnera - wybitnego, a obecnie nieco zapomnianego kompozytora, który w połowie XX wieku uchodził za jednego z ostatnich romantyków.
5 Grudzień 2017
OSKAR ŁAPETA: Bernard Haitink rozpoczął nagrywanie symfonii Gustava Mahlera już pod koniec lat 60. Dziś, po niemal pięćdziesięciu latach, w wieku 88 lat holenderski dyrygent jest niekwestionowanym mistrzem w interpretowaniu dzieł tego kompozytora. Niewielu dyrygentów może się z nim równać.
26 Listopad 2017
DR JACEK KORNAK: “Semiramide” (1823) to ostania włoska opera Gioachino Rossiniego. Dla wielu muzykologów to zarazem ostatnie wielkie dzieło, w którym pobrzmiewa jeszcze tradycja włoskiego baroku. Inni uważają, że opera ta otwiera nową tradycję romantycznej opery.
Zapewne można by się tutaj spierać, jednak to, co jest bezsprzeczne to fakt, że jest to opera niezwykle piękna. “Semiramide” udowadnia jak pełnym wyobraźni, a zarazem niezwykle skrupulatnym kompozytorem był Rossini. “Semiramide” to katedra bel canta: wielka z swoich rozmiarach, niezwykle wymagająca wokalnie, a zarazem jest to dzieło skończone, z wyrazistą strukturą, wartką akcją i poruszającą muzyką.
25 Listopad 2017
KS. ADRIAN NOWAK: Cokolwiek by nie mówić o karierze Andrei Bocelliego, jak bardzo nie wahać się pomiędzy sztuką a komercją, jedno jest pewne - człowiek ten przyciąga tłumy, bo jego śpiew jest ukojeniem. Głos Bocelliego towarzyszy mi dokładnie już 20 lat, kiedy to po raz pierwszy – jeszcze z kasety magnetofonowej zakupionej za niemałe oszczędności – usłyszałem go na płycie „ROMANSA”. Moją sympatię do muzyka wzmacnia świadomość tego, iż od 12 roku życia Andrea żyje w świecie ciemności i dźwięków z powodu utraty wzroku. Jednak osobiście mam wrażenie, że on barwy maluje dźwiękami.
24 Listopad 2017
DR JACEK KORNAK: Nico Muhly to jedno z najczęściej wymienianych w ostatnich latach nazwisk w muzyce klasycznej. Nowojorski twórca dał się poznać jako aranżer oraz pianista współpracując między innymi z Bjork oraz Anthony and the Johnsons. Zanim trafił on na deski największych teatrów operowych napisał również muzykę do kilku filmów. Jest on najmłodszym twórcą, od którego prestiżowa Metropolitan Opera w Nowym Jorku zamówiła operę. Obecnie jego najnowsze dzieło “Marnie” miało swoją światową premierę w English National Opera.
23 Listopad 2017
JUSTYNA NAPIERAJ: Zapełniony do ostatniego miejsca Torwar przez półtorej godziny wybrzmiewał filmowo-rockowo-popowo-metalowymi hitami. A Luka i Stjepan trzykrotnie bisowali! Ich koncert był jakby z innej planety. Niestandardowy, pełen zaskakujących wykonań i zwrotów akcji. 2Cellos stworzyli własne, niepowtarzalne show. Polscy fani dosłownie oszaleli na ich punkcie…
21 Listopad 2017
VANESSA ROGOWSKA: Łódź. Miasto, którego czas powstania i pierwsze lata historii mogą przypominać Nowy Jork czy Chicago. Industrialne przestrzenie przeplatają się z pięknem fabrykanckich pałaców oraz nowoczesną tkanką architektury. Miasto nie dla szukających blichtru i wygody turystów, a dla drążących materię.
20 Listopad 2017
Przez trzy dni sceną Warszawskiej Opery Kameralnej władała muzyka Jeana – Philippe’a Rameau. „Dardanus” i „Pigmalion”, dwa arcydzieła francuskiego mistrza, zabrzmiały w ramach IX Festiwalu Oper Barokowych. Reżyserem i choreografem była Romana Agnel, na co dzień szef skupiającego się na dawnym tańcu zespołu Cracovia Danca, który brał udział w wystawieniu tych oper na warszawskiej scenie.  
31 Październik 2017
EDYTA NOWAK: Utrata sensu życia, dyskryminacja, wykluczenie – lubimy myśleć, że te problemy nigdy nie będą nas dotyczyć. W dniu, którego tematem przewodnim było „upokorzenie”, festiwalowi goście przekonywali, jak błędne jest to przekonanie.

Strony