Relacje

10 Grudzień 2018
Pola, lasy... i teatr. Istniejący od 1977 roku Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” to miejsce legendarne i magiczne. Spiritus movens wszystkich spektakli jest dyrektor Włodzimierz Staniewski, (twórca autorskiej metody treningu aktorskiego – „ekologii teatru” – opartej na wzajemności: relacji między partnerami na scenie, związku człowieka z jego naturalnym środowiskiem).
Czuje się to już od pierwszej minuty, gdy wita wszystkich przybyłych gości z imienia i nazwiska. Gardzienickie Maratony Teatralne – rozgrywające się na różnych scenach ośrodka (m. in. Szopa, Spichlerz) – to wydarzenie, którego choć raz w życiu należy doświadczyć. A jeśli ktoś pokocha szaleństwo „Wesela” czy „Ifigenii w A...”, już zawsze będzie chciał tu powrócić.
7 Grudzień 2018
KINGA WOJCIECHOWSKA: Księżyc powstał 4,5 mld lat temu w wyniku zderzenia Ziemi z ciałem niebieskim wielkości Marsa. To odłamek Ziemi. Być może jest życie na Europie, jednym z księżyców Jowisza. Prędkość wiatrów na Neptunie przekracza 2000 km/h...
To wbrew pozorom JEST relacja z koncertu.
W warszawskim biurowcu FOCUS odbył się spektakl muzyczno-naukowy. Bo nie był to tylko koncert, ani tylko prelekcja. Ale od początku.
3 Grudzień 2018
OSKAR ŁAPETA: Drugi koncert symfoniczny w ramach tegorocznej edycji Festiwalu Pendereckiego był o tyle interesujący, że zawierał bodajże pierwsze polskie wykonanie jego VI Symfonii Chinesische Lieder.
1 Grudzień 2018
JULIA DYKLA: Przeglądając zapowiedzi XVI Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej, często trafiałam na nagłówki, przypominające, że po raz pierwszy nie będzie z nami Tomasza Stańko. Jednak po tych kilku dniach widzimy, że był obecny. Był tam w każdej nucie, dmuchnięciu w trąbkę, uderzeniu w klawisz, szarpnięciu struny. Był w ciepłych słowach, wspomnieniach i na koszulkach swoich przyjaciół z Marcin Wasilewski Trio. Nieco figlarnymi oczyma spoglądał z czarno-białych fotografii.
29 Listopad 2018
VANESSA ROGOWSKA: Łódzka publiczność przybyła licznie świętować osiemdziesiąte piąte urodziny Krzysztofa Pendereckiego. Kompozytor ten, ciesząc się długim i owocnym życiem oraz światowym sukcesem, nie zwalnia tempa. Jest niczym muzyczna kapsuła, w której tkwi zapisana historia polskiej muzyki współczesnej.
Doceniając ten fakt łódzcy filharmonicy pod batutą gruzińskiego dyrygenta George Tchitchinadze – dyrektora artystycznego Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku oraz zaproszonego specjalnie na tę uroczystość francuskiego trębacza Romain Leleu wykonali starannie dobrany program.
24 Listopad 2018
MATEUSZ CIUPKA: Manru przeżywa swój prawdziwy renesans po długim czasie zapomnienia. 2018 rok wydaje się kulminacją kolejnych przedstawień, czemu sprzyjają niepodległościowe okoliczności, dla uczczenia których na jedyną operę Paderewskiego rzuciło się kilka teatrów w Polsce, w tym Opera Krakowska, na której deskach Manru zagościło po raz pierwszy.
23 Listopad 2018
VANESSA ROGOWSKA: Wielkie rocznice wymagają wyczucia. Prawdy o sobie oraz szczerości osób w nie zaangażowanych. Uroczystość obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości mogła wydawać się problematyczna, gdyż jesteśmy tak przywiązani jako naród do rozlicznych traum naszej historii, że nie przywykliśmy świętować zwycięstw.
„100 na 100. Muzyczne dekady wolności.” to największy projekt muzyczny w wyzwolonej Polsce. Aby opisać go w skrócie: na 11 estradach na świecie i w 11 najlepszych salach koncertowych Polski odbyło się 11 koncertów, które łącznie trwały 11 godzin, i podczas których wykonano 100 utworów polskich kompozytorów powstałych po 1918 roku. Wymiarem świętowania osiągalnym dla melomana, był udział w jednym z tych koncertów.
21 Listopad 2018
Nie od dziś jesteśmy fanami gitary. I nie od dziś jesteśmy fanami tyskiej orkiestry kameralnej AUKSO. A w ostatnią niedzielę w Gliwicach mieliśmy i jedno, i drugie: wirtuoza gitary i zespół Marka Mosia. To już trzeci koncert w ramach XX Gliwickiego Festiwalu Gitarowego i, jak można było się spodziewać – muzyczny sukces.
19 Listopad 2018
OSKAR ŁAPETA: Odbywające się co pięć lat festiwale poświęcone twórczości Krzysztofa Pendereckiego są już chyba stałym elementem życia kulturalnego Warszawy. Podczas tegorocznej edycji świętujemy 85. urodziny twórcy Anaklasis.
29 Październik 2018
KS ADRIAN NOWAK: Być może staję się już nudny pisząc o kolejnej premierze jako o sukcesie Opery Śląskiej, jednak nie ukrywam swojej dumy z faktu, iż mój ulubiony teatr trzyma wysoki poziom od ładnych paru lat i nie zwalnia tempa w przygotowaniu naprawdę dobrych przedstawień. A właśnie takim należy nazwać najnowsze dzieło bytomskiej sceny – „Don Desiderio” – Józefa, Michała, Ksawerego Poniatowskiego - krewnego skądinąd naszego ostatniego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Sam kompozytor należy do grona zaledwie trzech Polaków, których dzieła były wystawiane mediolańskiej La Scali i to z niemałym sukcesem.

Strony