Relacje

22 Październik 2018
Budzisz się rano w hotelu. Za ścianą już ktoś ćwiczy. Subtelne dźwięki gitary docierają prawie ze wszystkich stron. Dzień dobry, witamy w Tychach, w gitarowym raju. [uwaga, tekst długi, zaparz sobie kawę, cały kubek]
Siła idei
22 Październik 2018
DR JACEK KORNAK: “Médée” to najbardziej znane dzieło Luigiego Cherubiniego. Swoją sławę w XX wieku opera ta zawdzięcza zapewne kilku nagraniom z Marią Callas. Wystawiona po raz pierwszy w Paryżu w 1797 “Medea” była dość chłodno przyjęta, jednak już wkrótce jej sława nie miała granic. Beethoven mówił o Cherubinim jako o największym kompozytorze swoich czasów, a Brahms uważał “Medeę” za ikonę dramatycznej muzyki. Kilka lat temu naukowcom udało się zrekonstruować finałową arię z tej opery. Pomimo, że o “Medei” sporo się mówi, to rzadko kiedy można zobaczyć tę operę na żywo.
20 Październik 2018
MATEUSZ CIUPKA: Niemal od chwili powstania w 1998 roku orkiestra AUKSO miała swój festiwal – Letnią filharmonię AUKSO, ale auksodrone w siedzibie zespołu, tyskiej Mediatece, to skok w nadświetlną, a zarazem najbardziej ryzykowny pomysł na festiwal, jaki dotychczas widziałem.
SMAK RYZYKA
Autorem programu i koncepcji auksodrone jest, wraz Polskim Wydawnictwem Muzycznym i Radiową Dwójką, Filip Berkowicz, wieloletni kurator festiwali takich jak Misteria Paschalia czy Sacrum Profanum, jeden z twórców światowej muzycznej sławy Krakowa, a obecnie dyrektor artystyczny gdańskiego festiwalu muzyki dawnej Actus Humanus, który pod jego rządami otrzymał w 2015 roku prestiżowe wyróżnienie EFFE („Europe for Festivals, Festivals for Europe”).
15 Październik 2018
Piwnica pod Harendą kocha koncerty „Tribute to...” Ale żaden z nich nie byłby nawet w połowie tak niezwykły, gdyby nie wybitne osobowości artystów i artystek, którzy przypominają nam ukochane piosenki.
10 Październik 2018
Erwin Thomczyk (klarnet) i Dagny Baczyńska-Kissas (fortepian) to artyści nie tylko obdarzeni rzadko spotykanymi imionami, ale również wyjątkowymi osobowościami.
8 Październik 2018
DR JACEK KORNAK: “Bérénice” to najnowsza francuska opera napisana specjalnie dla Opera National de Paris przez Michael Jarrella. Przy takich okazjach nasuwa się pytanie, czy jest wciąż miejsce na nowe opery, czy nowe dzieło jest w stanie poruszyć widza tak jak klasyczna “Traviata”?
Kilka dni temu Opera de Paris zaprezentowała światową premierę “Bérénice” opery opartej na barokowym dramacie Jean Racine. Muzykę i libretto napisał Michael Jarrell. Philippe Jordan poprowadził Orchestre de l’Opéra national de Paris, natomiast reżyserii podjął się Claus Guth. W tytułowej roli wystąpiła Barbara Hannigan, w rolę Tytusa wcielił się Bo Skovhus, natomiast rolę Antiochusa wykonał Ivan Ludlow.
6 Październik 2018
Giacomo Meyerbeer należał do najpopularniejszych kompozytorów XIX wieku. Jego opery były najczęściej wykonywanymi utworami we Francji. “Les Huguenots” od swojej premiery w 1836 w Opera de Paris przez kolejne sto lat zostało wykonywane 1118 razy, by potem zniknąć aż do dzisiejszego dnia.
3 Październik 2018
Jak wymienić żarówki w ogromnym żyrandolu, który wisi pod sufitem widowni Opery Śląskiej? Kierownica od jakiego auta znajduje się przy pulpicie dyrygenckim? Dlaczego w środy scena bytomskiego teatru jest zawsze pusta i nie ma tu prób? Odpowiedzi na te i inne pytania poznali ci, którzy wyjątkową noc, 29 września, spędzili w Operze Śląskiej w Bytomiu.
Około 2 tys.150 osób wzięło udział w wydarzeniach zaproponowanych przez bytomski teatr operowy w ramach 9.Nocy Teatrów Metropolii. Przyjechali goście m.in. z Tychów, Gliwic, Zabrza, Chorzowa a nawet z Wrocławia. Widzowie z Wrocławia podkreślali, że są pod wielkim wrażeniem bytomskiego teatru operowego i żałują, że podobnej akcji, jaką jest Noc Teatrów Metropolii, nie ma w ich mieście.
30 Wrzesień 2018
JACEK KORNAK: Coraz częściej reżyserzy operowi tworzą przedstawienia, które wnoszą do opery nowe elementy, ukazują nowe możliwości interpretacyjne oraz szukają sposobów na nowe wyrażenie treści zawartych w operze. Zmieniają oni często sposób w jaki opera jest wystawiana od strony technicznej, ale także jej percepcje jako gatunku sztuki. Wielu widzów uważa, że nowe sposoby wystawiania oper uwspółcześniają ją i dostosowują do obecnych realiów. Są jednak i tacy, którzy radykalne pomysły reżyserskie postrzegają jako zagrożenie dla opery.
28 Wrzesień 2018
DR JACEK KORNAK: Festival w Salzburgu to najbardziej prestiżowe na świecie wydarzenie muzyczne. To tutaj wyznaczane są nowe trendy, najciekawsi reżyserzy przedstawiają swoje nowe projekty, a wielkie gwiazdy operowe prezentują swój kunszt. W tym roku dwa kontrastujące ze sobą wydarzenia szczególnie przyciągnęły moją uwagę.

Strony