Relacje

19 Październik 2019
W tym roku La Monnaie otworzyło sezon światową premierą opery Pascala Dusapina „Macbeth Underworld”. Dusapin to jedno z nazwisk, które ostatnio przewijają się wszędzie w świecie muzyki klasycznej. Kompozytor, znany z techniki mikrotonalnej, kompleksowej orkiestracji i oryginalnej struktury swoich utworów, nie jest eksperymentatorem dostępnym jedynie dla przeintelektualizowanych elit. Jego muzyka jest pełna energii. Łączą się w niej różne tradycje, od Xenakisa po jazz.
„Macbeth Underworld” można określić jako dzieło awangardowe, ale nie jest to muzyka hermetyczna. Słychać tutaj echa Wagnera, ale tak naprawdę porównania są całkowicie zbędne. Jest to przedstawienie oryginalne, a zarazem emocjonalnie poruszające.
17 Październik 2019
5 października w Studiu Koncertowym Polskiego Radia miał miejsce jubileuszowy koncert z okazji 85. rocznicy urodzin i 65-lecia pracy artystycznej Tadeusza Strugały oraz 80. rocznicy urodzin Krzysztofa Jakowicza. Wykonując utwory Bacha, Maxa Brucha i Roberta Schumanna (plus bis), artyści uczcili swoje jubileusze w dobrym stylu.
16 Październik 2019
6 października zakończył się festiwal Muzyka Królów Polskich. Podczas pięciu festiwalowych wydarzeń rozbrzmiewały dźwięki, które towarzyszyły Kazimierzowi Wielkiemu, Zygmuntowi Augustowi – ostatniemu z Jagiellonów, Władysławowi IV Wazie i Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu.
Więcej informacji na temat wydarzenia znajdziecie TUTAJ
Autorem fotorelacji jest Maciej Czerski.
14 Październik 2019
ilustracja: Dorota Pietrzyk
Za nami kolejne Sacrum Profanum. Siedemnaste… I kolejne, siódme wydarzenie tego festiwalu, którego naczelnym zadaniem jest zacieranie granic pomiędzy muzyką współczesną i alternatywną. Nową koncepcją, wdrażaną od kilku lat, jest prezentacja muzyki Europy Wschodniej.
Pragnąc przybliżyć nam prawie zupełnie nieznaną, najnowszą muzykę litewską, organizatorzy zaprosili jako rezydenta Antona Lukoszevieze, wybitnego wiolonczelistę, który podczas całego festiwalu postanowił zaprezentować się w roli solisty, dyrygenta, muzyka i kierownika artystycznego.
13 Październik 2019
„Médée” Luigiego Cherubiniego wystawiona na Festiwalu w Salzburgu została przygotowana we współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Sam fakt takiej koprodukcji sytuuje stołeczny Teatr Wielki w elitarnej lidze. Dodam tylko, że w historii Wielkiego jest to już druga produkcja zrealizowana wspólnie z Festiwalem.
Luigi Cherubini to obecnie nieco zapomniany klasycystyczny twórca oper. „Médée” jest jego największym dziełem, które wciąż jest wystawiane i znane z nagrań choćby Marii Callas. Salzburger Festspiele zaprezentowało jego oryginalną francuską wersję.
11 Październik 2019
Na tym festiwalu mogło nas nie być. Nie tylko dlatego, że liczne obowiązki ekipy redaktorów Presto nie pozwalają nam na bycie wszędzie, gdzie byśmy chcieli. I również nie dlatego, że Zakopane daleko, a słynna zakopianka zniechęca korkami. Tak naprawdę, jeszcze wiosną nie było wiadomo, czy kolejna, jedenasta edycja festiwalu będzie miała miejsce. Miasto przez wiele miesięcy żyło smutnymi wieściami, że ubiegłoroczny festiwal, jubileuszowy, był ostatnim. Z tym większą radością i ulgą wszyscy jego miłośnicy dowiedzieli się, że i w tym roku stolica Tatr na jeden wrześniowy tydzień stanie się też stolicą muzyki.
8 Październik 2019
W wilanowskiej Oranżerii trwa wystawa „Katedra ormiańska we Lwowie i jej twórcy” . Jest ona niepowtarzalną okazją do zwiedzania jednego z najstarszych i najbardziej zabytkowych kościołów Lwowa.
8 Październik 2019
1 października 2019 roku – w Międzynarodowy Dzień Muzyki – „Halka” Stanisława Moniuszki wybrzmiała w wersji koncertowej w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie – w Filharmonii Berlińskiej.
Dzieło zostało wykonanie przez solistów, chór i orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu pod kierownictwem maestro Gabriela Chmury. Chór przygotował Mariusz Otto.
7 Październik 2019
Anna Józefiak: Inauguracja 5. Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego w Toruniu zbiegła się z obchodami Międzynarodowego Dnia Muzyki.
6 Październik 2019
Jako pierwszą nową produkcję w tym sezonie na deskach Royal Opera House możemy zobaczyć „Agrippinę” Haendla. Jest to jedno z pierwszych dojrzałych dzieł tego kompozytora. Mająca swoją premierę w 1709 r. opera podobno zdobyła uznanie współczesnych, ale rzadko była wystawiana nawet w czasach Haendla, a później całkowicie zniknęła, aby powrócić dopiero w XX w. Obecnie śpiewacy i muzycy specjalizujący się w baroku coraz chętniej wykonują to dzieło, gdyż daje ono możliwość wykazania się niebywałą wirtuozerią.

Strony