Relacje

24 Czerwiec 2019
Tegoroczny Krakowski Festiwal Filmowy okazał się być świętem szeroko pojętych form filmowych. W konkursach w szranki stawały obok siebie dokumenty, fabuły i animacje, a do tego niektóre same w sobie stanowiły swoisty kolaż…
20 Czerwiec 2019
16 czerwca zakończyła się 12 edycja festiwalu Perła Baroku. Festiwal słynie ze znakomitej gorącej atmosfery, wszechobecnego piękna, różnorodności i najwyższego poziomu artystycznego. Część tej niepowtarzalnej atmosfery zdołali uchwycić na zdjęciach Anna Szarek i Wojtek Mann. 
20 Czerwiec 2019
Brukselska opera La Monnaie ma ugruntowaną renomę wyśmienitego wykonawcy rosyjskich oper, również tych rzadko granych. Można je tu usłyszeć co roku. Tym razem na koniec sezonu zaprezentowano „Bajkę o carze Sałtanie” (Сказка о царе Салтане) Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Oparte na poemacie Puszkina dzieło miało swoją premierę w 1900 r. w Moskwie. Dziś szersza publiczność z tej opery zna jedynie „Lot trzmiela”.
La Monnaie znane jest z przedstawień, które wykraczają poza schematyczne myślenie o operze. Można tutaj zobaczyć produkcje kontrowersyjnych, bezkompromisowych artystów. Takim twórcą bez wątpienia jest Dmitri Tcherniakov, który wyreżyserował „Bajkę o carze Sałtanie”.
18 Czerwiec 2019
Aldeburgh to wieś na wybrzeżu wschodniej Anglii. Mieszka w niej nieco ponad dwa tysiące ludzi, jednak latem miejsce to zmienia się w prawdziwą stolicę muzyki, a to dzięki Aldeburgh Festival, który ściąga muzyków i melomanów z całego świata. Można tutaj usłyszeć rzadko wykonywane dzieła z ostatnich dekad, lecz także odwiedzić Red House, w którym mieszkał najważniejszy brytyjski kompozytor Benjamin Britten.
15 Czerwiec 2019
„Alceste” to dzieło, które pod koniec XVIII w. wzbudzało kontrowersje - niektórych szokowało, a innych inspirowało, nikogo zaś nie pozostawiało obojętnym.
Dziś ta reformatorska opera Christopha Willibalda Glucka dość rzadko pojawia się na afiszach teatrów operowych. Nie mogłem zatem przegapić nowej produkcji „Alceste” w Bayerische Staatsoper.
Bayerische Staatsoper wystawiło ten utwór we francuskiej wersji pochodzącej z 1776 r. Jest to dłuższa, dopracowana wersja, które odniosła znaczący sukces we Francji. Podobno wkład w libretto miał filozof Jean-Jacques Rousseau, który był wiernym wielbicielem Glucka. W XX w. „Alceste” stała się znana dzięki interpretacji Marii Callas oraz późniejszemu wykonaniu Janet Baker.
10 Czerwiec 2019
Kim jest poeta? Dlaczego świat potrzebuje poezji? Pierwszy dzień 8. Edycji Festiwalu Miłosza upłynął na dyskusjach o roli poezji w kontekście władzy i społeczeństwa.
Stawka spotkania z pierwszym zagranicznym gościem była bardzo wysoka. Saleh Diab – poeta syryjski wraz z Isabelle Macor i Agatą Kozak rozmawiali o trudnej roli poezji w kontekście władzy. Dyskusja była próbą odpowiedzi na pytania: czy poeta w społeczeństwie pozostaje kimś wycofanym wobec władzy i żyje na marginesie? Czy wręcz odwrotnie - poeta może lub powinien mieć wpływ na władze?
9 Czerwiec 2019
Tegoroczny Festiwal Muzyki Filmowej był wielkim świętem muzycznego profesjonalizmu i audiowizualnej rozrywki, z edukacją filmowo-muzyczną w tle. Ale to, co naprawdę na długo pozostanie w pamięci, to z całą pewnością koncert monograficzny Alexandre'a Desplata.
8 Czerwiec 2019
Ostatnio Opera de Paris zaprezentowała przedstawienie „Die Zauberflöte” Mozarta wyprodukowane wspólnie z Festiwalem Baden Baden oraz kilkoma innymi teatrami europejskimi. Opera ta miała swoją premierę kilka miesięcy przed śmiercią kompozytora. Niektórzy uważają, że ma luki, jest niedopracowana, lecz to właśnie ona podbiła serca publiczności na całym świecie i jest jednym z najczęściej wykonywanych dzieł w historii muzyki klasycznej. Akcja „Die Zauberflöte” jest niejednoznaczna, poplątana, z pewnością nie sposób określić ją jako wartką, ale nie ma to znaczenia, gdyż muzyka Mozarta nie pozostawia nikogo obojętnym.
1 Czerwiec 2019
Paryska Théâtre national de l'Opéra-Comique korzeniami sięga początków XVIII wieku. Tutaj premiery miały dzieła takie jak Médée Cherubiniego czy też Carmen Bizeta. Dziś Opéra Comique mieści się w Salle Favart, pięknym neo-barokowym budynku. Jednak to nie tylko budynek oraz historia, Opéra Comique wciąż szczyci się przedstawieniami operowymi, szczególnie francuskiego repertuaru, na najwyższym poziomie.
Ostatnio na deskach Salle Favart mogliśmy zobaczyć Manon Masseneta. Opera ta miała swoją premierę w 1884 właśnie w Opéra Comique. Od tamtego czasu Manon była wykonywana przez Opéra Comique kilka tysięcy razy w różnorodnych produkcjach stając się bezsprzecznie jedną z najpopularniejszych paryskich oper.
30 Maj 2019
Jubileusz 35-lecia pracy artystycznej i 60-lecia urodzin Aleksandra Teligi to kolejne ważne wydarzenie w kalendarzu Opery Śląskiej. Światowej sławy bas już ponad trzy dekady śpiewa w rodzinnym mieście – Bytomiu i choć jego korzenie sięgają Lwowa, o czym zawsze z sympatią wspomina.

Strony