Stabat Mater Haydna na 40-lecie Polskiego Chóru Kameralnego

40 lat historii, ponad 80 nagranych płyt i niemal 650 prawykonań na koncie. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, należący do światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych, obchodzi w tym roku swój jubileusz.

Takie wydarzenia stanowią zawsze okazję do podsumowań, dają też pretekst do podejmowania nowych twórczych działań. Ani jednych, ani drugich nie zabraknie w jubileuszowym roku 2018.

Na inaugurację obchodów jubileuszu wybraliśmy Stabat Mater Josepha Haydna na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany oraz orkiestrę. Utwór napisany w 1767 jest dziełem bez wątpienia wybitnym. Pierwsze wykonanie zrobiło duże wrażenie na słuchaczach i doczekało wielu pochwał wśród recenzentów, którzy określali je jako „kwiat w centralnej Europie”. Koncert odbędzie się w Archikatedrze Oliwskiej w piątek 16 lutego o godz. 20:00.

Stabat Mater Haydna to utwór napisany na czworo solistów (sopran, alt, tenor, bas), chór 4-głosowy, dwa oboje/rożki angielskie, instrumenty smyczkowe i basso continuo – co stanowiło instrumentarium dość obszerne. Istniały co prawda inne opracowania na dwa chóry czy z dodatkowymi instrumentami dętymi, jednak zawsze pełniły one funkcję akompaniamentu dla skrzypiec, altówki i kilku głosów solowych, jak w słynnym Stabat Mater G. B. Pergolesiego napisanego na dwóch solistów.

Haydn nie zamierzał naśladować Pergolesiego w kształcie partytury, ale wyraźnie zauważalne są pewne podobieństwa w charakterze i formie muzycznej. Już ówcześni słuchacze rozpoznawali – poprzez wyraźne wpływy szkoły neapolitańskiej, niezwykłą śpiewność niektórych części – stylistyczne odniesienia do wciąż popularnego wówczas wiekopomnego dzieła Pergolesiego.

W odniesieniu do dość licznej obsady, Haydn sam w katalogu z 1805 zaklasyfikował swoje Stabat Mater jako oratorium. Utwór trwa około 60 minut, został podzielony na 14 części, prezentując niezwykłe bogactwo różnorodności muzycznego języka. W ekspresyjnych ariach, duetach, częściach chóralnych Haydn używa wielu różnych form muzycznych. Poszczególne części, które spala zawsze figurowana linia basso continuo, odnoszą się jedna do drugiej, budując całościowy sens i gradując napięcie opowieści. Chociaż Niezwykłe dźwiękowy świat Stabat Mater jest niezwykle bogaty i zróżnicowany, to wszystkie części utworu łączy niesamowicie optymistyczny wydźwięk, który ma podkreślać doniosły sens ofiary krzyżowej Chrystusa. Ostateczny wyraz nastawienia kompozytora pokazuje finałowa, majestatyczna, niemal ekstatyczna fuga Paradisi gloria, która stanowi ukoronowanie dzieła.

16.02.2018 | piątek | godz. 20:00 | Archikatedra Oliwska w Gdańsku | ul. Bpa Edwarda Nowickiego 3

W PROGRAMIE

Joseph Haydn Stabat Mater

 

WYKONAWCY
Laura Mitchell (USA) - sopran
Ewa Marciniec - alt
Jorge Navarro Colorado (Hiszpania) - tenor
Jarosław Bręk - bas
Polski Chór Kameralny
Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis
Jan Łukaszewski – dyrygent

Bilety w cenie 40zł/30zł do nabycia w biurze Polskiego Chóru Kameralnego (ul. Opata J. Rybińskiego 24, tel. 58 552 41 73) w godzinach 9:00–16:00 oraz w miejscu koncertu na godzinę przed rozpoczęciem. Obowiązuje zniżka dla posiadaczy Karty do Kultury.

{info. pras}

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów