Trzy wymiary „Radiówki”, czyli Jubileusz 2.0 Chóru Polskiego Radia

Maria Piotrowska-Bogalecka, obecna szefowa zespołu, fot. arch. org

MATEUSZ CIUPKA: Program jubileuszowego koncertu w sali teatralnej ICE Kraków z okazji 70-lecia Chóru Polskiego Radia był mądrze ułożony – pokazał tożsamość zespołu w trzech wymiarach, opowiadając jednocześnie o jego barwnej historii.

Wymiar 1 – ŹRÓDŁA

W poniedziałkowy wieczór we współpracy z muzykologiem, szefową Ensemble Peregrina, wybitną specjalistką od muzyki średniowiecza i renesansu, Agnieszką Budzińską-Bennett, Chór sięgnął w przeszłość i zaprezentował kilka utworów z Melodii na psałterz polski Mikołaja Gomółki. Był to przedsmak nagrania kompletu Melodii (dzisiaj ukazują się dwie z dziesięciu płyt). A jeśli przedsmak, to przyznaję – zaostrzył mi apetyt. Chór w okrojonym, 12-osobowym składzie pokazał, że tworzą go dobre jednostki. Swoboda, naturalne brzmienie i dobre wyczucie intencji Budzińskiej-Bennett – to właśnie zaprezentowali chórzyści.

Gomółka napisał w przedmowie do swoich psalmów, że są łacniuchno uczynione / Prostakom nie zatrudnione / Nie dla Włochów, dla Polaków / Dla naszych, prostych domaków. Pomyślałem, że wcale nie tak łatwo dobrze zaśpiewać to, co jest tak prosto napisane. Tym niższy ukłon, bo od pierwszych minut upewniłem się w przekonaniu, które zawsze mi towarzyszy przy występach Chóru Polskiego Radia – tu nie stanie się nic złego.

Wymiar 2 – współczesność

Przed przerwą zabrzmiały jeszcze trzy utwory Krzysztofa Pendereckiego. Z Pendereckim „Radiówka” ma długi, pełen szczęśliwych momentów romans. Zaczęło się od premiery Diabłów z Loudun w Marsylii w 1972 r.. Z kolei w ubiegłym roku Chór wykonał Pasję według św. Łukasza w Royal Albert Hall z London Philharmonic Orchestra pod batutą Vladimira Jurowskiego. Penderecki stwierdził, że to najlepsze wykonanie mojego utworu, jakie słyszałem od wielu lat.

Wymiar 3 – polskość

1000-lecie Państwa Polskiego, kanonizacja Jana Pawła II, wejście Polski do Unii Europejskiej, szereg rocznic i jubileuszy – ważne momenty w polskiej historii łączy obecność Chóru.

Sztandarowo i dumnie rozumianą polskość udało się pokazać w Litaniach ostrobramskich I i II Stanisława Moniuszki. Dzieło rzadziej grywane – jeśli w ogóle, to III Litania bywa częściej spotykana. Sytuacja się pewnie zmieni w przyszłym roku, ponieważ wtedy przypada 200. rocznica urodzin Moniuszki. Można mieć obawy, że za rok będziemy znali jego muzykę aż za dobrze...

***

Gdy w 2012 roku pojawiła się w informacja, że Chór Polskiego Radia jest przeznaczony do likwidacji, jego ówczesny kierownik, prof. Stanisław Krawczyński mówił: Polska będzie jedynym krajem, zrzeszonym w Europejskiej Unii Nadawców, który nie będzie miał radiowego chóru. Będziemy nawet za Albanią. – Zespół przetrwał, a poniedziałkowy występ tylko potwierdził, że ci, którzy o Chór walczyli, mieli rację.

Całość recenzji można przeczytać na blogu SZAFA MELOMANA

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów