Tydzień wielkiej muzyki - ostatnie dni 28. Festiwalu Mozartowskiego

09.07.2018
Tydzień wielkiej muzyki - ostatnie dni 28. Festiwalu Mozartowskiego

"Requiem" Wolfganga Amadeusza Mozarta wykonane w Kościele Seminaryjnym w Warszawie w minioną niedzielę pod dyrekcją Benjamina Bayle’a, wprowadziło nas w ostatni tydzień 28. Festiwalu Mozartowskiego. A co w nim? Tradycyjnie na melomanów czeka muzyka Salzburskiego Mistrza tak różnorodna, że każdy znajdzie coś dla siebie a melomanów, zagorzałych wyznawców geniuszu sztuki Mistrza Amadeusza, czeka prawdziwa artystyczna uczta.

UPROWADZENIE Z SERAJU

Przed nami trzy wystawienia „Uprowadzenia z seraju” (10, 11, 12 lipca), które tradycyjnie poprzedzą wokalne recitale we foyer teatru Warszawskiej Opery Kameralnej – Cafè Mozart. Ten cykl można śmiało nazwać najmłodszym dzieckiem Warszawskiej Opery Kameralnej. Już sama nazwa zdaje się zdradzać wszystko. To wspaniała okazja, aby posłuchać mozartowskich arii, duetów i pieśni w atmosferze nieco już zapomnianego kameralnego muzykowania przy akompaniamencie fortepianu. Zgodnie z nazwą, ma to być spotkanie pozbawione ciężaru koncertu czy operowej prezentacji. Dla niektórych będzie to samoistny recital w urokliwej scenerii teatralnego foyer, zaś dla oczekujących na operowy spektakl będzie to chwila na łagodne zaadaptowanie się do Mozartowskiej frazy i spokojne wejście do świata tej zaczarowanej muzyk.

10 lipca wystąpią:

Anna Mikołajczyk sopran
Dariusz Machej bas
Mirosław Feldgebel fortepian

11 lipca:

Karolina Róża Kowalczyk sopran
Andrzej Lenart tenor
Aleksander Teliga fortepian

12 lipca:

Halina Dubitskaya sopran
Tomasz Piluchowski tenor
Violetta Łabanow fortepian

Cafè Mozart otwiera się na wokalną sztukę zawsze o godz. 17:30, to również znakomita okazja aby obejrzeć wystawę plakatów i programów ze spektakli mozartowskich z teatrów operowych całego świata, której kuratorem jest Adam Czopek.

W piątek (13 lipca) czeka nas prawdziwe mozartowskie święto zapisane w nutach koncertów skrzypcowych kompozytora.

WOLFGANG AMADEUSZ MOZART - KONCERTY SKRZYPCOWE

Zagrają:

Giuliano Carmignola skrzypce, dyrygent

CAPPELLA GEDANENSIS

W programie:

Koncert D-dur KV 211 na skrzypce i orkiestrę

Koncert B-dur KV 207 na skrzypce i orkiestrę

* * * * *

Symfonia g-moll KV 550

Miejsce koncertu: Bazylika Archikatedralna w Warszawie, ul. Świętojańska 8  godz. 20

To będzie prawdziwa muzyczna uczta. Czeka nas koncert w wykonaniu wirtuoza, o którym znawcy mówią, iż „tłumaczy dzieła Mozarta”, nuta po nucie ukazując geniusz kompozytorski Salzburskiego Mistrza. Jeśli szukać dzisiaj skrzypka, który z jednakową swobodą wykonuje repertuar barokowy i klasyczny, nie stroniąc od romantycznego i współczesnego, to błyskawicznie na myśl przychodzi nazwisko Giuliano Carmignoli właśnie. Olśniewający wirtuoz, artysta, który zdaje się grać całą swoją duszą, błyskawicznie zaskarbia sobie serca melomanów. Dzieje się tak nie tylko za sprawą pięknego brzmienia instrumentów, na jakich koncertuje (nadzwyczajnych skrzypiec autorstwa Floreno Guidantusa z 1739 roku oraz XVIII-wiecznego instrumentu anonimowego lutnika, którego poprzednim właścicielem był Angelo Ephrikian, znany z pionierskich prac nad przywróceniem muzyki Antonio Vivaldiego), ale również dzięki pełnemu wyczucia eksponowaniu ich barwy na tle brzmienia orkiestry (u Carmignoli dynamika wychodzi nie z natłoku decybeli, ale z intensywności barwy i artykulacji), nic więc dziwnego, że wielu mówi, że to artysta natchniony.

Urodził się w Treviso, gdzie jego grający na skrzypcach ojciec odkrył i zaczął podsycać pasję muzyczną syna. Pierwszy nauczyciel Giuliano w Konserwatorium Weneckim – Luigi Ferro – był solistą w zespole Scuola Veneziana Orchestra, który w 1947 roku założył Angelo Ephrikian, by wykonywać muzykę Antonio Vivaldiego. Następnie Ferro grał w Virtuosi di Roma, w którym to zespole Carmignola miał zostać solistą w latach 1970–1978, zastępując Ferro również na stanowisku nauczyciela w Wenecji. Kariera Carmignoli rozpoczęła się na dobre w 1973 roku, gdy zdobył nagrodę na międzynarodowym konkursie im. Paganiniego w Genui. Po ukończeniu kursów mistrzowskich u Nathana Milsteina, Franco Gulli i Henryka Szerynga, zaczął wykonywać największe dzieła skrzypcowe XIX i XX wieku pod batutą tak znamienitych dyrygentów, jak Claudio Abbado, Eliahu Inbal, Peter Maag i Giuseppe Sinopoli (w jego wykonaniu  zabrzmiała m.in. włoska premiera Koncertu skrzypcowego Henri Dutilleux). W 2001 roku, występem w nowojorskim Lincoln Center Giuliano Carmignola podbił serca tamtejszej publiczności i krytyków, a jego zjawiskowe interpretacje dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta sprawiły, że stał się odtąd częstym gościem amerykańskich estrad. Pozycję wybitnego znawcy mozartowskiej literatury skrzypcowej ugruntowała natomiast trzyletnia trasa koncertowa Artysty wraz z Claudio Abbado i Orchestra Mozart oraz współpraca ze słynną The Academy of Ancient Music, o czym zaświadczają niezliczone koncerty Artysty oraz wspaniałe albumy.

GALA FINAŁOWA 28. FESTIWALU MOZARTOWSKIEGO

14 lipca 2018 19:00 ( sobota )  Teatr Polski ul. Kazimierza Karasia 2

Prawdziwe mozartowsko-operowe crème de la crème. Podobnie jak w ubiegłym roku, tegoroczną edycję Festiwalu Mozartowskiego zwieńczy gala operowa, w czasie której usłyszymy artystów znanych z interpretacji głównych partii w Mozartowskich operach, nie zabraknie uwertur oraz porywających chórów operowych. Najlepszą rekomendacją jest program Gali – zapraszamy do zapoznania się z tym, co czeka melomanów w drugą sobotę lipca.

Soliści:

Joanna Freszel - sopran
Joanna Moskowicz - sopran
Iryna Zhytynska - mezzosopran
Jan Jakub Monowid - kontratenor
Krystian Adam Krzeszowiak - tenor
Artur Janda  - bas-baryton

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Anna Bacciarelli sopran, Ewelina Rzezińska alt, Marek Sadowski tenor, Krzysztof Matuszak bas
Krzysztof Kusiel-Moroz przygotowanie Zespołu Wokalnego

Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense”

Marcin Sompoliński dyrygent

W programie:

ORKIESTRA: Uwertura do opery „Die Zauberflöte” / „Czarodziejski flet” KV 620
JOANNA FRESZEL: „Porgi, amor” (aria Hrabiny Almaviva z opery „Le nozze di Figaro” / „Wesele Figara” KV 492) 
IRYNA ZHYTYNSKA: „Voi che sapete” (aria Cherubina z opery „Le nozze di Figaro” / „Wesele Figara” KV 492) 
ARTUR JANDA: „Non più andrai” (aria Figara z opery „Le nozze di Figaro” / „Wesele Figara” KV 492) 
JAN JAKUB MONOWID: „Non so più cosa son, cosa faccio” (aria Cherubina z opery „Le nozze di Figaro” / „Wesele Figara” KV 492) 
ORKIESTRA: Fandango z opery „Le nozze di Figaro” / „Wesele Figara” KV 492
KRYSTIAN ADAM KRZESZOWIAK: „Wenn der Freude Tränen fliessen” (aria Belmonte z opery „Die Entführung aus dem Serail” / „Uprowadzenie z seraju” KV 384) 
ARTUR JANDA & JOANNA FRESZEL: „Bei Männern welche Liebe fühlen” (duet Papagena i Paminy z opery „Die Zauberflöte” / „Czarodziejski flet” KV 620) 
CHÓR: „Godiam la pace” oraz „Placido e il mar” (chóry z opery „Idomeneo, Re di Creta” / „Idomeneusz, król Krety” KV 366)
JOANNA FRESZEL & ARTUR JANDA: „Là ci darem la mano” (duet Zerliny i Don Giovanniego z opery „Don Giovanni KV 527)
JOANNA MOSKOWICZ: Martern aller Arten” (aria Konstancji z opery „Die Entführung aus dem Serail / „Uprowadzenie z seraju KV 384)

* * * * *

ORKIESTRA: Uwertura do opery „Die Entführung aus dem Serail” / „Uprowadzenie z Seraju” KV 384
JAN JAKUB MONOWID: „Dolce d’amor compagna” (aria Ramira z opery „La finta giardinera” / „Rzekoma ogrodniczka” KV 196)
IRYNA ZHYTYNSKA: „Vedrai carino” (aria Zerliny z opery „Don Giovanni” KV 527)
KRYSTIAN ADAM KRZESZOWIAK: „Dalla sua pace” (aria Don Ottavia z opery „Don Giovanni” KV 527)
CHÓR: „Serbate, oh Dei custodi” (chór z opery „La clemenza di Tito” / „Łaskawość Tytusa” KV 621)
JOANNA MOSKOWICZ, KRYSTIAN ADAM KRZESZOWIAK: „Fuggi, crudele, fuggi” (duet Donny Anny i Don Ottavia z opery „Don Giovanni” KV 527)
ORKIESTRA: Rondo z „Musik zu einer Pantomime” / „Muzyki do pantomimy” KV 446/416d
JOANNA FRESZEL: „Ach, ich fühl’s” (aria Paminy z opery „Die Zauberflöte” / „Czarodziejski flet” KV 620)
ARTUR JANDA: „Ein Mädchen oder Weibchen” (aria Papagena z opery „Die Zauberflöte” / „Czarodziejski flet” KV 620)
KRYSTIAN ADAM KRZESZOWIAK: „Dies Bildnis ist bezaubernd schön” (aria Tamina z opery „Die Zauberflöte” / „Czarodziejski flet” KV 620)
IRYNA ZHYTYNSKA & ARTUR JANDA: „Pa pa pa” (duet Papageny i Papagena z opery „Die Zauberflöte” / „Czarodziejski flet” KV 620)
JOANNA MOSKOWICZ: „Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen” (aria Królowej Nocy z opery „Die Zauberflöte” / „Czarodziejski flet” KV 620)
CHÓR: „Bassa Selim lebe lange” (chór finałowy z opery „Die Entführung aus dem Serail” / „Uprowadzenie z Seraju” KV 384)

 Festiwalowe detale: operakameralna.pl

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.