Vanità, czyli przejmujące ujęcia Chrystusowej Męki - Misteria Paschalia 2019

Skarby dworów Tudorów i Wettynów, fot. Robert Słuszniak (MP 2018)

Muzyczny teatr, emblematyczni kompozytorzy, spora doza tajemnicy – gdyby spróbować zamknąć trzy kolejne koncerty Festiwalu Misteria Paschalia w krótkich résumés (a może lepiej: riassunti) takie byłyby najtrafniejsze. Ale w żadnym wypadku nie znaczy to, że wyczerpujące – wręcz przeciwnie, to tylko przedsmak tego, co czeka nas w Wielką Środę, Wielki Czwartek i Wielki Piątek.

W Wielką Środę 17 kwietnia z polsko-włoskim repertuarem wystąpi Capella Cracoviensis. Jan Tomasz Adamus, jej szef artystyczny, od początku pracy z zespołem kładzie nacisk na rodzime dziedzictwo muzyczne, a to w wiekach XVI i XVII ściśle splatało się z dziedzictwem włoskim. Obecność artystów z Italii na dworze królewskim i ich przemożny wpływ na tutejszych kompozytorów pokaże koncert In monte Oliveti, którego tytuł bezpośrednio nawiązuje do utworu Mikołaja Zieleńskiego. Pater si fieri potest transeat a me calix iste – wahał się w Ogrójcu Chrystus. Fiat voluntas tua, powiedział koniec końców Ojcu. I między ludzką naturą a Boską misją zawieszony będzie koncert krakowskiego zespołu wypełniony muzyką Zieleńskiego, Bartłomieja Pękiela i Asprilia Pacellego, dyrygenta kapeli królewskiej. A nadto przedstawiony w formie muzycznego teatru, wykorzystujący wspaniałą akustykę kościoła św. Katarzyny i zachwycający wynalazek La Serenissimy – polichóralne efekty.

Tymczasem Wielki Czwartek zapowiada się prawdziwie wielki – a to za sprawą trzech najwybitniejszych XVIII-wiecznych przedstawicieli trzech włoskich szkół: weneckiej, bolońskiej i neapolitańskiej. W Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków usłyszymy bowiem kolejno żarliwe wyznanie wiary, czyli Credo Antonia Vivaldiego, ascetyczną, pełną boleści i uciekającą od wirtuozerii sekwencję Stabat Mater Antonia Marii Bononciniego, wreszcie 8-głosowe Miserere Leonarda Lea, pochodzące z 1739 roku jedno z najlepszych włoskich opracowań Psalmu 51 – a przecież już wiek wcześniej Gregorio Allegri zawiesił poprzeczkę niewiarygodnie wysoko! Trzy wybitne dzieła, trzech emblematycznych kompozytorów, czworo świetnych solistów i dwa zespoły – pod pewną ręką Rinalda Alessandriniego połączą siły krakowski chór kameralny Cracow Singers i uznani interpretatorzy muzyki włoskiego Sei- i Settecenta: Concerto Italiano.

Tristes erant Apostoli, incipitem z hymnu ambrozjańskiego zatytułowany jest wielkopiątkowy koncert w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W bólu pogrążeni byli apostołowie na wieść o okrutnym męczeństwie i śmierci ich Nauczyciela, ale nie tylko wokół cierpienia, ale i nadziei na Zmartwychwstanie, zbudowany został program wieczoru. Wieczoru, który poświęcony zostanie niemal nieznanej współczesności twórczości Domenica Antonia Noli. Po tym tajemniczym kompozytorze rodem z Neapolu informacji pozostało wprawdzie niewiele, ale rekompensują ten brak liczne i wysokiej próby manuskrypty z jego twórczością, których część zaprezentowana zostanie w Krakowie po raz pierwszy od bez mała czterystu lat. Premierowe wykonania dzieł Noli zaprezentują rezydenci tegorocznego Festiwalu Misteria Paschalia, czyli Cappella Neapolitana i Antonio Florio oraz pięcioro świetnych solistów, wśród których znajdzie się krakowska sopranistka Anna Zawisza.

{info. pras}

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów