Vanitas, czyli siła muzyki o stracie. Przewodnik po Festiwalu Misteria Paschalia cz. 2/3

04.03.2018
Vanitas, czyli siła muzyki o stracie. Przewodnik po Festiwalu Misteria Paschalia cz. 2/3

Vanitas – główne pasmo tegorocznego Festiwalu Misteria Paschalia – prezentuje muzykę od angielskiego renesansu aż po wielkie oratoryjne dzieła XVIII-wieczne, sięgając zarówno po natchnione utwory religijne, pełne żałości lamenty, jak i kompozycje świeckie. By jeszcze lepiej przygotować się na wielkie muzyczne przeżycia, warto przeczytać autorski przewodnik Pawła Szczepanika – współautora programu Festiwalu Misteria Paschalia, który opowiada o muzyce XVII i XVIII wieku na antenach Off Radia (audycja Nuove musiche) i Radia Kraków (Poważna niepoważna). Oto druga z trzech części przewodnika.

Nurt, który mógłbym nazwać liturgią żałości, jest ważną częścią pasma Vanitas, nie tylko z racji jego oczywistych muzycznych walorów, ale także ze względu na ważne miejsce muzyki żałobnej w brytyjskiej kulturze dawnych wieków. Złożą się nań trzy kolejne pogrążone w mroku wieczory, które w błagalnym lamencie odwoływać się będą do Boga (niekiedy nawet i losu), jednak każdy mówić będzie zgoła innym językiem. Skarby dworów Tudorów i Wettynów to przeformatowany specjalnie dla Festiwalu Misteria Paschalia wielokrotnie oklaskiwany program a cappella z muzyką czasów elżbietańskich, pokazujący jej dwa oblicza – z jednej strony religijne skupienie, z drugiej siłę kompozycji świeckich. W Krakowie – na czym bardzo mi zależało – śpiewacy zespołu Stile Antico rozepną pomiędzy Anglią i Polską pajęczynę wspólnoty kulturowej za sprawą utworów z czasów panowania Elżbiety I oraz polskich Wazów i Wettynów. A mimo geograficznej rozłączności takie muzyczne mosty – z przęsłami postawionymi choćby we franko-flamandzkiej Belgii – były wówczas ochoczo budowane.

Jorge Jiméneza poznałem dobre kilka lat temu, kiedy przyjechał do Krakowa, by zagrać Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Josepha Haydna z trojgiem muzyków Capelli Cracoviensis. Jorge zapytał, czy nie chciałbym przeczytać w trakcie koncertu tytułowych siedmiu słów, a przy Pragnę! zagrał tak, że niemal poczułem suchość w ustach. Później słyszałem go wielokrotnie i wiedziałem, że ma do zaoferowania dużo więcej niż „tylko” skrzypcową wirtuozerię – Jorge myśli o muzyce jakby była teatrem. Toteż dałem mu carte blanche, a on w zamian za okazane zaufanie przywiezie na Festiwal Misteria Paschalia rekonstrukcję angielskich nieszporów, czyli coś, czego świat jeszcze nie widział (i nie słyszał). Pytanie, czy warto wziąć udział w tej liturgii, uważam za czysto retoryczne.

Wreszcie {oh!} Orkiestra Historyczna. Konia z rzędem temu, kto znajdzie lepszy zespół instrumentów historycznych w Polsce. Pierwszą myślą, jaka pojawiła się w propozycjach dla {oh!} była fuzja egzekwii Purcella i Schütza – pomysł świetny, ale po rozmowie z Martyną Pastuszką zrozumiałem, że przecież byłoby czystym marnotrawstwem wykorzystać tylko małą część orkiestry – tę realizującą continuo. Zachowując więc pierwotną ideę połączenia polskiego i brytyjskiego ansamblu – zaśpiewa bowiem Marian Consort (ten pomysł, notabene, dotyczy wielu koncertów festiwalu i był jedną z jaśniejszych myśli, jakie świeciły w mojej głowie, z dialogu bowiem rodzą się postęp i rozwój) – rozwinęliśmy program tak, by obejmował aż cztery całkowicie odmienne muzyczne estetyki. Dzięki temu dostajemy chronologiczną kaskadę lamentu: od Johna Dowlanda przez Henry’ego Purcella aż po George’a Friderica Handla. A przed tym ostatnim jeszcze popis instrumentalistów w Concerto grosso Francesca Scarlattiego, który sporą część życia spędził na Wyspach Brytyjskich – jest więc echem włoskiego okresu Handla, a kontrapunktem dla jego angielskich dokonań. Tyle powiązań, tyle mariaży... Satysfakcja to zbyt małe słowo.

Ciąg dalszy nastąpi…

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.