WARSZTATY „GŁOS BUTOH”, czyli głęboka praca z ciałem

03.07.2019
<p>grafika: Patrycja Mastej</p>

Taniec butoh stwarza możliwości bezpośredniego, totalnego wyrażania siebie. Od pół wieku inspiruje tancerzy, aktorów i psychosomatyków, stymulując do głębokiej „obserwacji” własnego ciała i umysłu i adoptując w tym celu rozmaite metody treningu. Wbrew pozorom nie jest "tylko" japoński,  o pracy z ciałem już na łamach Presto. Muzyka Film Sztuka pisaliśmy, a o samej sztuce butoh niebawem napiszemy więcej w naszym najnowszym numerze, tymczasem...

...między 22-26 lipca 2019 w Jagniątkowie (Jelenia Góra) odbędą się szczególne warsztaty tańca butoh, łączące zarówno pracę z ciałem, jak i z głosem, prowadzący to Krzysztof Jerzak i Damian Borowiec. Warsztaty stawiają na odkrywanie własnego potencjału i autentycznego wyrazu poprzez ruch i głos. Są skierowane do osób zainteresowanych samorozwojem oraz pogłębianiem i poszerzaniem świadomości ciała i głosu. Będą przydatne dla osób zainteresowanych teatrem: aktorów, tancerzy, performerów; osób trenujących jogę, sztuki walki itp. a także osób zainteresowanych terapią poprzez ciało, niezależnie od stopnia zaawansowania.

Warsztaty będą także połączeniem kilku różnych metod pracy z ciałem i głosem (z naciskiem na pracę ciała), tworzących spójną całość:
- Aikishintaiso (gimnastyka wewnętrzna Aikido) i Noguchitaiso (gimnastyka Noguchi Michizo),
- taniec i śpiew: indywidualny, w relacji z partnerem oraz w grupie,
- taniec z obrazem/bez obrazu,
- wyrażanie emocji i zamysłu artystycznego w tańcu i śpiewie,
- improwizacja,
- medytacja i głęboka relaksacja.

Dzięki takiemu podejściu, uczestnik warsztatów będzie mógł pogłębić doświadczenia: elastyczności, rozluźnienia i “naenergetyzowania” ciała oraz wypracować techniki i metody autokreacji (twórcze wyrażanie siebie w tańcu/głosie).

Taniec butoh:

Pełen skupienia i powściągniętej ekspresji nurt teatru ruchu, powstały w drugiej połowie XX w. z inspiracji ekspresjonizmem niemieckim oraz kulturą japońską, inicjując swoisty dialekt spuścizny europejskiej i wschodniej. Taniec ten, stymulujący do głębokiej „obserwacji” własnego ciała i umysłu oraz adoptujący w tym celu rozmaite metody treningu, od pół wieku inspiruje tancerzy, aktorów czy psychosomatyków do poszerzania języka sztuki oraz metod arteterapii i samorozwoju przez sztukę. W tańcu Butoh ciało staje się tekstem, zapisem ludzkiego doświadczenia odkrywanym przez ruch. Taniec ten stwarza możliwości bezpośredniego, totalnego wyrażania siebie.

Praca z głosem:

Warsztat uświadamiający i wydobywający rozległe możliwości głosu. Korzystając z szerokiego repertuaru, m. in. pieśni tradycyjnych (bałkańskich, polskich, gruzińskich) oraz ćwiczeń głosowych i teatralnych poddamy ciało laboratorium wzbudzania dźwięku we wszystkich jego rezonatorach, wsłuchamy się w siebie wzajemnie oraz spróbujemy dostroić naszą uwagę, ruch i fizjologię do naturalnego, zakodowanego w anatomii wzoru, który pozwoli każdemu uczestnikowi na wyrażanie się dźwiękiem.

Prowadzący:

KRZYSZTOF JERZAK – tancerz Butoh, choreograf, aikidoka. W 1987 rozpoczął trening Aikido, a od 2003 naucza prowadząc regularne zajęcia. Obecnie posiada stopień mistrzowski 4 dan. Jest założycielem i nauczycielem Krakowskiej Akademii Aikido Kobayashi Hirokazu.
W 1999 rozpoczął naukę japońskiego tańca Butoh. Pobierał lekcje u: Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Atsushi Takenouchi, Imre Thormann, Kan Katsura, Minako Seki, Yuri Nagaoka. W swym dorobku ma kilka solowych spektakli: „Szczery?” (2002), „Poza” (2005), „Straw-butoh” (2009) oraz „Podzielenie (się)” (2019) z muzyką Mai Baczyńskiej, którego premiera odbyła się w ramach Butohpolis. I Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh w Warszawie.
W 2004 prowadził całoroczny projekt pod nazwą "Integracja w terapii tańcem", w którym uczestniczyły również osoby głuchonieme – dla uczestników, napisał i wyreżyserował spektakl "Kwiaty na chodniku”. W latach 2005-2011 wielokrotnie współpracował z niezależnymi artystami: muzykami, aktorami, tancerzami, filmowcami współtworząc prezentacje sceniczne i filmowe. W 2008 wraz z grupą Do-Teatr współtworzył spektakl „Aite” (choreografia i taniec).
Obecnie regularnie prowadzi warsztaty w kilku miastach w Polsce. (https://www.facebook.com/KokoroKJ/

DAMIAN BOROWIEC - kompozytor, pianista i instruktor pracy z głosem poprzez ciało. Studiował Fortepian na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Dyrygenturę Chóralną we Wrocławiu. Uczestnik wielu warsztatów teatralnych i projektów w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2006-2016), m. in. z Zygmuntem Molikiem, Reną Mirecką, Daisuke Yoshimoto, Eugenio Barbą.
Pracował jako instruktor i twórca muzyki w teatrach, m. in. w ośrodku “Nowy Świat” przy Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (2010-12), w Ośrodku Praktyk Teatralnych "Gardzienice" (2012/13), współpracował z Teatrem Brama w Goleniowie (2011, 2016), Fundacją Zarzewie i Studio „Kokyu” (2016/17). Zbiera pieśni i wątki starych tradycji, m. in. w Beskidzie Niskim, na Dolnym Śląsku i Radomszczyźnie.

Szczegóły:

https://www.facebook.com/events/440172790075684/

 

(na podst. mat. prasowych, grafika: Patrycja Mastej)

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.