Wielkie święto rozrywki [relacja z Festiwalu Muzyki Filmowej]

fot. Wojciech Wandzel

Tegoroczny Festiwal Muzyki Filmowej był wielkim świętem muzycznego profesjonalizmu i audiowizualnej rozrywki, z edukacją filmowo-muzyczną w tle. Ale to, co naprawdę na długo pozostanie w pamięci, to z całą pewnością koncert monograficzny Alexandre'a Desplata.

Orkiestra Sinfonietta Cracovia wykonała pod batutą kompozytora jego utwory koncertowe i ścieżki muzyczne do słynnych kinowych obrazów, jak np. „Dziewczyna z perłą”, „Grand Budapest Hotel”, „Kształt wody” czy „Harry Potter...”. Laureat wielu nagród w dziedzinie muzyki filmowej przyznał wprawdzie, że nie przepada za występami publicznymi, ale też oznajmił, że takiej publiczności się nie odmawia. Muzyka Desplata zagościła także na koncercie kameralnym. I to właśnie te wydarzenia przyćmiły prezentacje muzyki z filmów Krzysztofa Zanussiego, koncert z piosenkami z filmów Disneya czy punkt kulminacyjny festiwalu – „The Glamorous Show” z utworami Craiga Armstronga wyróżnionego w tym roku prestiżową Nagrodą im. Wojciecha Kilara. Pozostałe laury powędrowały do Huberta Walkowskiego (Young Talent Award FMF), którego nagrodzoną suitę do fragmentu filmu „Pokot” w reżyserii Agnieszki Holland zagrała Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia; do Bartosza Chajdeckiego (za najlepszą Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku) oraz Raya Costy (Ambasador FMF). Warto także podkreślić, że FMF jak co roku okazał się fantastyczną platformą networkingową, podczas której można było się wzajemnie inspirować czy wspólnie bawić, tańcząc do… piosenek z filmów Quentina Tarantino!

Nie zabrakło też akcentu Presto filmowego podczas jednego z paneli Forum Audiowizualnego na temat: „Jak pisać o muzyce filmowej?” Zaproszeni goście dyskutowali o kształcie tekstów poświęconych utworom filmowym i o innych formach „mówienia” o muzyce w filmie, jak na przykład tworzenie produkcji dokumentalnych czy publikowanie videorecenzji. Szeroko dyskutowany był także temat konkursu Polska Ścieżka Dźwiękowa Ręka – z jednej strony tzw. „ludzie branży” wydają się zachwyceni samą inicjatywą, z drugiej – pojawiają się głosy, że oceny powinno się dokonywać porównując ze sobą filmy, których muzyka jest nierozerwalną częścią bądź oceniając wyłącznie wydane soundtracki, tymczasem głosowanie przebiegało na podstawie przesłanych tracków. Cóż, najważniejsze, że mamy zwycięzcę!

(MB, AJ)

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów