Wiosenne różności fonograficzne

DR JACEK KORNAK: Anita Rachvelishvili od dekady krok po kroku budowała swoją pozycję w świecie opery występując na deskach najlepszych europejskich teatrów. Obecnie ukazał się jej debiutancki album zatytułowany po prostu “Anita”.

Artystce towarzyszy tutaj Orchestra Sinfonica Nazionale Della Rai pod batutą Giacomo Sagripantiego. Nagranie to zawiera kolekcje najbardziej znanych XIX i wczesno-XX wiecznych arii na mezzosopran. Rachvelishvili ma imponujący, krągły głos. Jej wykonanie na przykład arii Verdiego porywa swoją mocą i wyrazistością. Rachvelishvili brzmi naturalnie, ale zarazem inteligentnie i ekspresyjnie buduje napięcia i oddaje emocje w ariach, które wykonuje.

Anita Rachvelishvili, Orchestra Sinfonica Nazionale Della Rai, Giacomo Sagripanti, Sony 2018

 

“Blue Maqams” to ostatni album Tunezyjczyka Anouara Brahema. Ten mistrz, arabskiej lutni gra tutaj wspólnie z brytyjskim pianistą Django Batesem, Davem Hollandem basistą, również brytyjskiego pochodzenia oraz amerykańskim perkusistą Jackiem DeJohnette. Muzycy ci znani są jako eksperci improwizacji. Każdy z nich ma indywidualny styl, ale na tym nagraniu razem tworzą oni niezwykłą hipnotyzującą mieszankę. Elemeny z muzyki arabskiej przenikają się tutaj z tradycyjnym oraz nowoczesnych jazzem, a nawet z motywami z bossa novy. Efekt jest porywający. “Blue Maqams” udowadnia, że muzyka jest ponad kulturowymi podziałami. To unikalny album, pełen energii i świetnie zagrany.

Blue Maqams, Anouar Brahema, ECM 2017

Odejście na emeryturę austriackiego pianisty Alfreda Brendela w 2008 było jedną z najgorszych wiadomości ze świata muzyki. Jednak ostatnio Decca wydała album z jego dwoma nigdy wcześniej nie opublikowanymi nagraniami: Koncertem fortepianowym op 54 Roberta Schumanna z towarzyszeniem Wiedeńskich Filharmoników pod batutą Simona Rattle’a oraz Wariacjami handlowskimi Johannesa Brahmsa. Wykonanie Brendela koncertu Schumanna jest niezwykłe. Przywykliśmy zapewne do tego, że ten koncert jest bardzo ekspresyjny, często wykonywany mocno i dramatycznie. Brendel odnalazł w tym utworze złoża poezji. Jego wykonanie wydaje się dość refleksyjne, jakby filozoficzne. Również Wariacje Brahmsa wykonuje on w intelektualny, ale zarazem poruszający swoim pięknem, sposób.

Alfred Brendel, Live in Vienna, Decca 2018

Ostatnio nakładem Aparte Music ukazało się nagranie oratorium Telemanna Seliges Erwaegen. Wśród wykonawców możemy usłyszeć Annę Lucię Richter, Hannę Zumsande, Julienne Mbodje, Colina Balzera, Michaela Feyfara oraz Petera Harveya. Orkiestrą Freiburger Barockorchester dyryguje Gottfried von der Goltz. W swoim czasie to oratorium-pasja było niezwykle popularne. Dziś prawie nie jest wykonywane, a szkoda, bo najnowsze nagranie Aparte dowodzi, że jest to piękny, poruszający utwór. Telleman czerpie z tradycji pasji, stąd skupia się on tutaj na głosach, chorały pociągają swoim bogactwem chromatycznym, również orkiestra ma tutaj bardzo bogate brzmienie. Freiburger Barockorchester to mistrzowie niemieckiego baroku, wykonują oni muzykę Telemanna stylowo, a zarazem ekspresyjnie.

Telemann, Seliges Erwaegen, Freiburger Barockorchester, Aparte Music 2018

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów