Wokół „Pieśni wspólnej”— znamy program Nostalgia Festival Poznań 2017

„Pieśń wspólna” zrodziła się z pragnienia dotarcia do esencji śpiewu – prawdziwej energii, która powstaje między ludźmi, kiedy spotykają się i jednoczą w muzyce.

Tegoroczna, jubileuszowa edycja Nostalgia Festival Poznań po raz pierwszy nie jest poświęcona jednej postaci kompozytora. Osią 10. Nostalgii będzie temat pieśni — dawnej, współczesnej, dawnej interpretowanej współcześnie i współczesnej stylizowaną na dawną, własnej i cudzej — pieśni wspólnej.

W ramach festiwalu pieśń zostanie zaprezentowana jako gatunek demokratyczny, egalitarny i ahistoryczny, który może być rozumiany na wiele różnych sposobów, z których żaden nie będzie błędny. Festiwal rozpocznie się więc więc prezentacją „Sonetów Szekspira” i „Wyliczanki” Pawła Mykietyna, aby przenieść się do nowego projektu – Bardo – duetu Barbary Kingi Majewskiej i Bartłomieja Wąsika z premierą „Songs”, żeby powrócić do renesansowych brzmień Johna Pottera i „Alternative History” w aranżacjach m.in. Stinga, basisty Led Zeppelin John Paul Jonesa czy Tony’ego Banksa, klawiszowca Genesis.

Paweł Mykietyn — eksperymenty ze słowem i czasem

Pierwszy z koncertowych wieczorów będzie poswięcony twórczości jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki współczesnej — Pawła Mykietyna.Usłyszymy jego dwa dzieła wokalno-instrumentalne, których daty powstania dzieli 17 lat. „Sonety Szekspira” na sopran męski i fortepian, o których sam kompozytor mówi, że były właściwie ostatnim utworem, jaki napisał sam dla siebie — nie na zamówienie, zadedykował swojej żonie Kasi. „Wyliczanka”, najnowszy utwór Mykietyna, wprowadzi nas w świat algorytmów i obliczeń, a pretekstem do nich stał się tekst popularnej w przedwojennej Łodzi dziecięcej rymowanki. Wykonawcami koncertu będą polscy artyści: wokalistki Joanna Lalek, Anna Gadt i Agnieszka Kiepuszewska, kontratenor Michał Sławecki, pianistka Joanna Wicherek oraz Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

O miłości i tęsknocie w różnych językach muzycznych

Bohaterami drugiego koncertu będą John Potter i jego Amores Pasados — dzieło z wytwórni ECM, która od początku istnienia festiwalu tworzy szczególną estetykę, dzięki któremu to właśnie pieśń stanęła w centrum programu tegorocznej Nostalgii. Razem ze znakomitymi muzykami specjalizującymi się w wykonywaniu muzyki dawnej, działającymi w ramach projektu „Alternative History”, Potter na pierwszym miejscu w pieśni stawia jej emocjonalność. Artyści odnajdą ją zarówno w utworach dawnych, jak i najnowszych, stylizowanych na renesansowe. Do pracy nad Amores Pasados zaprosili wybitne postaci ze świata muzyki rozrywkowej — aranżacji tekstów na śpiew z akompaniamentem lutni podjęli się m.in. Sting, basista Led Zeppelin John Paul Jones czy Tony Banks, klawiszowiec Genesis.

Wieczór ten będzie premierą najnowszego projektu duetu Bardo, który tworzą śpiewaczka Barbara Kinga Majewska i pianista Bartłomiej Wąsik. Mając za sobą współpracę nad interpretacjami utworów współczesnych kompozytorów, zdecydowali teraz podzielić się ze światem własną, bardzo osobistą twórczością. Efektem wspólnych poszukiwań i łączącej artystów słabości do piosenek jest koncert zatytułowany „Songs”, wypełniony subtelnymi, emocjonalnymi utworami. To pieśni z nutą północnego, zimnego klimatu, ale i słowiańską tęsknotą, śpiewane klasycznym głosem, któremu bliżej śpiewowi nimfy niż diwy operowej. Łącząc impuls płynący z popularnej piosenki z językiem muzyki współczesnej, muzycy poruszają się w nich jednak poza utartymi kategoriami i gatunkami.

Filmowa pieśń wspólna

Zanim Festiwal rozpocznie się na dobre, a także wtedy, gdy echa koncertowych dźwięków rozbrzmiewać będą już tylko w naszej pamięci, jesienną zadumę będziemy kontemplować przy projekcjach filmowych wokół pieśni. Drugim filarem festiwalu jest kino, nie bez powodu zresztą nazwanego jednym z najpiękniejszych filmów wszechczasów – „Nostalgii” Andrieja Tarkowskiego z roku 1983. Oprócz trzech seansów, które odbędą się w trakcie trwania Festiwalu, zaplanowanych jest dziesięć dodatkowych pokazów między 10 listopada a 15 grudnia. Będą to oczywiście filmy o muzyce — zobaczymy m.in. takie tytuły jak „Amy”, „Dalida. Skazana na miłość”, „Control”, „Farinelli: ostatni kastrat” czy „Baryton”. Wstęp na wszystkie projekcje jest wolny, a wyświetlane będą w Fundacji Malta przy ul. Ratajczaka 44. Szczegółowy harmonogram [tutaj].

Rusza nabór na Warsztaty Krytyki Muzycznej z Meakulturą

Tradycyjnie już festiwalowym wydarzeniom towarzyszyć będą Warsztaty Krytyki Muzycznej, organizowane przez Fundację Meakultura. Do udziału w nich zaproszeni są przede wszystkim studenci kierunków muzycznych i humanistycznych, ale też wszyscy, którzy chcą mówić, pisać i słuchać o muzyce, zgłębiać swoją wiedzę, włączyć się w dyskusję i wspólnie pochylić nad tematem pieśni w festiwalowym, a więc nostalgicznym, ale merytorycznym ujęciu. Warsztaty poprowadzą muzykolodzy i krytycy muzyczni m.in. Karolina Kolinek-Siechowicz, i dr Ewa Schreiber. Zgłoszenia i CV prosimy przesyłać drogą mailową na adres: zapisy@malta-festival.pl do 10 listopada.

Spotkania z muzykami, z muzyką i przy muzyce

Festiwal Nostalgia to także spotkania i rozmowy z artystami — wykonawcami koncertów. Po oficjalnej części koncertowej w siedzibie Fundacji Malta czostanie ożywiona zapomniana tradycja café-chantant — zapoczątkowaną we Francji jeszcze w XVIII wieku kulturę kawiarnianych spotkań ze śpiewem. Fenomen café-chantant zyskał swoich amatorów w wielu krajach Europy, a także poza jej granicami. W Polsce tradycja ta przywodzi na myśl nostalgiczne wspomnienia piosenki kawiarnianej, która zniknęła z życia codziennego wraz z nastaniem drugiej wojny światowej. Na świecie jednak do dziś istnieją kawiarnie, w których muzycy i śpiewacy zabawiają publiczność, a każdy może włączyć się do wspólnych pieśni. W śpiewającej kawiarni za oprawę muzyczną i wybór tekstów odpowiadają artyści, którzy do późnych godzin nocnych będą grać dla festiwalowej publiczności.

Pieśń bez słów

Wyjątkowa podczas tegorocznej Nostalgii będzie obecność wydarzenia tanecznego. Po prezentacji na Malta Festival Poznań 2017 dwóch spektakli Laurenta Chétouane’a — jednego z najciekawszych europejskich choreografów, możemy być świadkami powstawania jego najnowszego projektu zatytułowanego Partita I. Tłem muzycznym do spektaklu jest wykonywana na żywo I Partita h-moll na skrzypce solo Jana Sebastiana Bacha. Prezentowana w Poznaniu choreografia będzie otwartą próbą przed oficjalną premierą projektu w Stary Browar Nowy Taniec, zaplanowaną na listopad w Hebbel am Ufer w Berlinie.

Wstęp na pokazy filmowe i spotkania jest wolny. Bezpłatne wejściówki na koncerty i café chantant będą dostępne w Centrum Informacji Miejskiej przy ul. Ratajczaka 44 od 30 października. Na Warsztaty Krytyki Muzycznej oraz Partita I obowiązują wcześniejsze zapisy — liczba miejsc jest ograniczona. Pełen program festiwalu dostępny na: www.nostalgiafestival.pl.

{info. pras}

 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów