Wszyscy znamy Akademię Pana Kleksa [Weekend z muzyką Andrzeja Korzyńskiego w FINA]

fot. Przemek Pomarański

Za nami wspaniały marcowy weekend z muzyką Andrzeja Korzyńskiego. W warszawskim kinie Iluzjon oraz w FINA odbyły się dwa fantastyczne wieczory poświęcone jednemu z najważniejszych, choć paradoksalnie wcale nie najbardziej znanemu z polskich kompozytorów...

Tak naprawdę jednak każdy zna Andrzeja Korzyńskiego, nawet jeśli wydaje się, że niezbyt dobrze. Bo każdy z nas choć raz oglądał „Akademię Pana Kleksa” w reżyserii Krzysztofa Gradowskiego albo „W pustyni i w puszczy” w reżyserii Władysława Ślesickiego. Dlaczego więc nie kojarzymy twórcy muzyki do tych obrazów? Na pytania o taki stan rzeczy, a także jak można temu zaradzić, próbowali odpowiedzieć rozmówcy podczas spotkań i paneli dyskusyjnych towarzyszących projekcjom i koncertom z okazji 80. urodzin kompozytora, które odbyły się 6 i 7 marca 2020 r. W kinie Iluzjon rozmowę z twórcą poprowadził Grzegorz Brzozowicz, wcześniej widzowie mogli obejrzeć film dokumentalny „Andrzej Korzyński. Zagubiony diament” w jego reżyserii. Dokument okazał się ciekawy przede wszystkim z uwagi na barwną postać głównego bohatera i zawarte w nim liczne branżowe opowieści, trudno było natomiast dopatrzyć się w nim piękna filmowej narracji albo artyzmu obrazu; raczej miał on charakter rzetelnego telewizyjnego reportażu pełnego walorów czysto informacyjnych, niewątpliwie potrzebnych. Dzięki projekcji i rozmowie można było się dowiedzieć m.in., dlaczego międzynarodowa kariera Andrzeja Korzyńskiego została przez ówczesne władze państwowe przedwcześnie przerwana. Z kolei dzień później w FINA, po koncercie kompozytora Stefana Wesołowskiego, z muzykiem dyskutowali szef wytwórni GAD Records Michał Wilczyński oraz publicysta Bartek Chaciński wraz z gospodarzem spotkania Janem Błaszczakiem. Podobnie jak film, dyskusja urzekła zebranych ciekawymi anegdotami na temat pracy kompozytorskiej. Niemniej najcudowniejsze było usłyszenie wcześniej unikatowej muzyki, która czerpie z dorobku Korzyńskiego pełnymi garściami – Stefan Wesołowski, autor ścieżki dźwiękowej do dokumentu „Ucieczka na Srebrny Glob” w reżyserii Jakuba Mikurdy, w towarzystwie kwartetu wiolonczelowego dał upust swojej improwizatorskiej wyobraźni kreowanej przez dzieła jubilata. Melancholijno-ambientowy klimat idealnie wpasował się w ten sobotni wieczór.

Magiczne wieczory zapoczątkowały cały przegląd filmów z muzyką Andrzeja Korzyńskiego (m.in. „Opętanie” w reżyserii Andrzeja Żuławskiego, „Wszystko na sprzedaż” w reżyserii Andrzeja Wajdy, „Jorg Ratgeb, malarz” w reżyserii Bernharda Stephana, „Wielki Szu” w reżyserii Sylwestra Chęcińskiego) w kinie Iluzjon. Niestety z powodu pandemii koronawirusa wszystkie wydarzenia FINA od 12 marca zostały zawieszone. Niecierpliwie oczekujemy wznowienia, bo zdecydowanie – zarówno z perspektywy filmowej, jak i muzycznej – jest to jeden z ważniejszych przeglądów ostatnich lat!

(MB, KT)

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów