Wygraj bilety na Jubileusz 50-lecia Chóru Filharmonii Łódzkiej

fot. arch. org.

Nie każda filharmonia może się poszczycić profesjonalnym zespołem wokalnym. Chór FŁ stał się zespołem zawodowym w 1969 r. dzięki staraniom Stefana Marczyka, ówczesnego szefa instytucji.

Marek Jaszczak, dyrygent chóralny i kompozytor, z FŁ związany przez ponad 40 lat, przygotował z zespołem wiele monumentalnych dzieł oratoryjno-kantatowych, wpływając trwale na jego artystycz­ne emploi. Od kilku lat chórmistrzem FŁ jest Dawid Ber, ceniony dyrygent, doświadczony w kierowaniu różnorodnymi zespołami wokalnymi. Chór liczy 54 osoby, lecz dla potrzeb niektórych utworów występuje w powiększonym składzie. Dysponuje bogatym i wszechstronnym repertuarem, obejmującym wiele gatunków muzycznych, stylów i epok, przeznaczonych dla wokalistów z towarzyszeniem orkiestry sym­fonicznej, zespołów kameralnych oraz śpiewających a cappella. Zespół szczyci się występami w ramach festiwalu Wratislavia Cantans we Wrocławiu, Gaude Mater w Częstochowie, Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana. W roku 2014 obchodził jubileusz 45-lecia – z tej okazji otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. Chór odbył wiele zagranicznych tournées, dokonał szeregu nagrań. Jedną z nowszych produkcji z jego udziałem jest płyta z utworami Witolda Lutosławskiego na głos i orkiestrę (DUX), nominowana w 2015 r. do nagrody „Fryderyk”.

Podczas inauguracji obchodów jubileuszu 50-lecia muzycy pod kierunkiem Dawida Bera wykonają utwory od renesansu aż po czasy najnowsze. „Magnificat” Mikołaja Zieleńskiego pochodzi z jedynego jego dzieła zachowanego do czasów dzisiejszych: monumentalnego zbioru „Offertoria et Communiones totius anni”. Został on wydany drukiem w 1611 r. w Wenecji, co dowodzi wielkiego uznania. Motet „Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf” został napisany przez Johanna Sebastiana Bacha do słów nowotestamentowego Listu do Rzymian („Duch przychodzi z pomocą naszej słabości”) z okazji pogrze­bu luterańskiego filozofa Johanna Heinricha Ernesti. Dziękczynny magnificat – kantyk Panny Maryi z Ewangelii wg św. Łukasza – inspiruje także kompozytorów współczesnych, czego dowodzi „Magnifi­cat and nunc dimittis” Pawła Łukaszewskiego (ur. 1968). Z twórczości związanego z Łodzią Krzysztofa Grzeszczaka (ur. 1965) wybrano „Tongeren Mass”, której prawykonanie odbyło się w 2016 r. Utwór Jamesa Whitbourna (ur. 1963) „Son of God Mass” również należy do kręgu muzyki religijnej, stanowiąc przy okazji ciekawy przykład nietypowego zastosowania saksofonu.

***

Napiszcie do nas dlaczego chcielibyście się wybrać na ten koncert! Autora najciekawszego listu nagrodzimy zaproszeniem dla dwóch osób. Na Wasze zgłoszenia czekamy pod adresem redakcja@prostoomuzyce.pl

***

Filharmonia Łódzka
17 lutego 2019, 17.00

Wykonawcy:

Paweł Gusnar – saksofon
Krzysztof Urbaniak – organy
Dawid Ber – dyrygent / przygotowanie chóru
Chór FŁ
Prowadzenie koncertu: Elżbieta Stępnik

Program:

Mikołaj Zieleński - Magnificat
Johann Sebastian Bach - Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf, BWV 226
Krzysztof Grzeszczak - Tongeren Mass
Paweł Łukaszewski - Magnificat and Nunc dimittis
James Whitbourn - Son of God Mass

{red + info. pras}

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów