Zakopane kocha sztukę

24.04.2019
fot. arch. org.

Filmy dokumentalne o sztuce to doskonała okazja do obserwacji pracy mniej lub bardziej znanych artystów oraz filmowych interpretacji ich twórczości. Reżyserzy językiem obrazu opowiadają o malarzach, rzeźbiarzach, literatach, muzykach, a każdy z nich ma to swój własny pomysł.

Przegląd Filmów o Sztuce w Zakopanem stwarza fantastyczną możliwość porównania pomysłowości poszczególnych dokumentalistów w sposobie ukazania bohaterów-artystów. Podczas tegorocznej, 22-giej, edycji wydarzenia (notabene uroczyście zainaugurowanego pokazem fantastycznego dokumentu „Koncerty na dwoje” o Jerzym Maksymiuku w reżyserii Tomasza Drozdowicza) jury pod przewodnictwem Kingi Dębskiej (m.in. „Moje córki krowy” czy „Zabawa, zabawa”) przyznało aż sześć nagród. Pierwsze miejsce wraz z nagrodą główną – Grand Prix Burmistrza Miasta Zakopane przypadło „Śladom mojego istnienia” w reżyserii Pauliny Ibek. Dokument jest pełną ciepła opowieścią o jednej z gwiazd Piwnicy pod Baranami, Annie Szałapak. Film ukazuje bohaterkę z różnych perspektyw, dzięki temu ukazuje także te fakty, które przeciętnemu widzowi dotąd mogły pozostawać nieznane, jak to, że Anna Szałapak doktoryzowała się...z szopek krakowskich, a ponadto była miłośniczką kotów, kapeluszy i białych sukni. Nie zabrakło też akcentów związanych z muzyką klasyczną – II nagrodę Zakopiańskiego Centrum Kultury otrzymał film „Mieczysław Karłowicz. Samotna wędrówka” w reżyserii Tomasza Knittla, znanego dotąd przede wszystkim z dokumentów poświęconych muzyce tradycyjnej oraz cenionego „Uniwersam Grochów”. Film ukazuje kompozytora przez pryzmat jego miłości do gór, w których ostatecznie przyszło mu tragicznie zginąć. III nagrodę Miejskiej Galerii Sztuki w Zakopanem przyznano dokumentowi „Przemijanie w obrazach Stanisława Baja” w reżyserii Hanny Kramarczuk, pozostałe wyróżnienia trafiły do: Krzysztofa Wierzbickiego za film „Jonasz w brzuchu Lewiatana” (nagroda specjalna Stowarzyszenia Filmowców Polskich), Roberta Piotra Kaczmarka za „Jazz na Kalatówkach, czyli wolność improwizowana” (nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS), Katarzyny Kotuli, Pauliny Ibek i Macieja Dźwigaja za „Plewiński, spojrzenia” (nagroda specjalna, medal im. Grzegorza Dubowskiego, ufundowana przez Salon Dzieł Sztuki Connaisseur). Co ciekawe, wśród pozostałych propozycji festiwalowych znalazły się dokumenty osadzone dodatkowo w kontekście historycznym, jak np. „Fotograf Solidarności” o Erazmie Ciołku, oraz filmy niepozbawione poczucia humoru, jak np. „Łazuka dzieckiem podszyty”, dzięki czemu program był bardzo zróżnicowany. A wszystko w otoczeniu cudownych tatrzańskich pejzaży, w mieście, które już dawno umiłowali polscy artyści. Bez wątpienia rokroczna inicjatywa Przeglądu Filmów o Sztuce to strzał w dziesiątkę!

(MB, PS)

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.