Zanurz się w świat renesansu z Coriną Marti

Corina Marti, fot. Dirk Letsch

26 października w Warszawie odbędzie się koncert Coriny Marti, uznanej na świecie wirtuozki klawesynu. Artystka promuje swój najnowszy album, w którym odczytuje najcenniejszy zabytek muzyczny polskiego renesansu – tabulaturę Jana z Lublina. To pierwsze nagranie tej muzyki prawdziwie oddające brzmienie epoki – wykonane na replice renesansowego klawesynu i oparte na dokładnej kopii rękopisu. Podczas występu szwajcarska specjalistka w dziedzinie muzyki dawnej zaprezentuje wybrane utwory z nowej płyty.

Corina Marti, znana z niezwykle innowacyjnych i ekspresyjnych interpretacji dzieł od średniowiecza do baroku, przygotowała solowy album na renesansowym klawesynie, poświęcony w całości pochodzącej z Polski księdze. W nowym wyjątkowym projekcie, jakim jest płyta „Johannes de Lublin Tablature: Keyboard Music from Renaissance Poland”, światowa mistrzyni dawnych instrumentów klawiszowych na nowo odkrywa, uznawany za najcenniejszy zabytek muzyczny XVI-wiecznej Polski, rękopis Jana z Lublina.

Tytułowy Joannes – Jan, do którego najwyraźniej należała księga, był prawdopodobnie kanonikiem w oddalonym o niecałe 60 kilometrów kraśnickim klasztorze. Nie wiadomo, czy był autorem niektórych fragmentów, czy może tylko głównym skryptorem. Pewne jest to, że księga została oprawiona w 1540 roku i powstawała przez ponad 10 lat (1537‒1548). Powleczona skórą drewniana oprawa kryje ponad 230 utworów, dwie rozprawy teoretyczne i ponad 250 przykładów muzycznych.

Z tego bogatego zbioru, uchodzącego za największą kolekcję muzyki na instrumenty klawiszowe szesnastowiecznej Europy artystka wybrała 39 utworów, zgrupowanych w pięć części.

Repertuar tabulatury obejmuje oryginalne kompozycje na instrumenty klawiszowe, również o polskich tytułach, które prawdopodobnie były pierwotnie pieśniami. Na płycie Coriny Marti znalazły się m.in. Jeszcze Marczynye, Zaklolam szÿa tharnem i Schephczyk ÿdzÿe po ulÿczÿ schÿdelka noschacz. Wśród autorów zachowanych przez Jana kompozycji lub opracowań, badaczom udało się zidentyfikować tak znanych polskich kompozytorów, jak Mikołaj z Krakowa (Nicolaus Cracoviensis) czy Seweryn Koń (Severinus Konij). Wśród wybranych przez Corinę kompozycji są także opracowania polifonicznej muzyki europejskiej, w tym chansons Josquin des Prez, Claudina de Sermisy czy Pierre’a Sandrina oraz motetów Johanna Waltera i Antoine’a Brumela, wokalnych utworów liturgicznych i świeckich pieśni.

Słuchając utworów z nowej płyty Coriny Marti, możemy wraz z artystką zanurzyć się w fascynujący świat renesansowej Polski Jana z Lublina. To pierwsze nagranie tej muzyki prawdziwie oddające brzmienie epoki – wykonane na replice renesansowego klawesynu i oparte na dokładnej kopii rękopisu. Aby jak najlepiej oddać charakter kompozycji, specjalnie na potrzeby płyty powstał klawesyn na wzór XVI-wiecznego neapolitańskiego instrumentu, zbudowany przez Volkera Platte.

Koncert Coriny Marti odbędzie się 26 października br., o godz. 19.00, w Centralnej Bibliotece Rolniczej w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 66). Wstęp jest bezpłatny.

Płyta „Johannes de Lublin Tablature: Keyboard Music from Renaissance Poland” została wydana przez „Brilliant Classics”. Projekt został sfinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza i sygnowany jest jego flagową marką Culture.pl. 

Patronem koncertu jest Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz Culture.pl.

 

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów