Aktualności

23 Kwiecień 2019
Centrum Nauki Kopernik inicjuje ogólnopolską akcję #KochamNaukę. - Zależy nam na tym, żeby rola nauki w Polsce rosła i by coraz więcej osób miało z nią pozytywne skojarzenia. Zapraszamy naukowców, popularyzatorów nauki, polityków, influencerów, osoby publiczne i dziennikarzy, a przede wszystkim zwykłych ludzi, żeby powiedzieli za co kochają naukę albo czym dla nich jest nauka. Osobiście, krótko i bardzo zwyczajnie - piszą organizatorzy.
Dlaczego?
Bo nauka nas potrzebuje.
Sama nie zapewni sobie miejsca w prasie, środków w budżecie i sympatii społecznej. Bez naszego wsparcia i zaangażowania nie wywalczy głosu w debatach publicznych, a jej osiągnięcia nie będą mieć wpływu na dyskusje i poglądy.
23 Kwiecień 2019
Centrum Nauki Kopernik inicjuje ogólnopolską akcję #KochamNaukę. - Zależy nam na tym, żeby rola nauki w Polsce rosła i by coraz więcej osób miało z nią pozytywne skojarzenia. Zapraszamy naukowców, popularyzatorów nauki, polityków, influencerów, osoby publiczne i dziennikarzy, a przede wszystkim zwykłych ludzi, żeby powiedzieli za co kochają naukę albo czym dla nich jest nauka. Osobiście, krótko i bardzo zwyczajnie - piszą organizatorzy.
Dlaczego?
Bo nauka nas potrzebuje.
Sama nie zapewni sobie miejsca w prasie, środków w budżecie i sympatii społecznej. Bez naszego wsparcia i zaangażowania nie wywalczy głosu w debatach publicznych, a jej osiągnięcia nie będą mieć wpływu na dyskusje i poglądy.
23 Kwiecień 2019
Sala koncertowa Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach
To program, w którym chcemy zachęcić artystów do tworzenia scenariuszy. Uważamy że z utworów muzyki polskiej można stworzyć bardzo dobre programy koncertowe. Najlepsze utwory zostaną zaprezentowane w Narodowej, w Kielcach i w Olsztynie – tłumaczy dyrektor IMiT Maxymilian Bylicki.
23 Kwiecień 2019
Po marcowym pierwszym w Polsce występie izraelskiego dyrygenta Daniela Orena 26 kwietnia czeka nas pierwszy na estradzie Filharmonii Śląskiej koncert wielkiej gwiazdy pianistyki, triumfatorki XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 2010 roku - Julianny Awdiejewej.
22 Kwiecień 2019
Gianni Schicchi | fot. M. Grotowski / Opera na Zamku
KINGA WOJCIECHOWSKA: Jacy oni niedopasowani – pomyślałam, patrząc na głównych bohaterów. Nedda zbyt obfita, Canio za niski, Silvio chudy jak patyk. A zaraz potem uświadomiłam sobie, że gdyby Michał Znaniecki chciał mieć w rolach głównych zjawiskową mimozę i osiłka, to miałby ich. Ale on potrzebował prawdziwych ludzi.
[czyli kilka zdań o premierze w Operze na Zamku w Szczecinie]
19 Kwiecień 2019
Orkiestrownik - Fortepian - Aleksander Dębicz
Dobra wiadomość dla miłośników muzyki klasycznej i fanów nowoczesnych technologii w jednym. Jest dalsza część Orkiestrownika, aplikacji stworzonej przez zespół Instytutu Muzyki i Tańca i współpracujących z nim ekspertów.
Aplikacja jest już rozpoznawalna wśród osób zainteresowanych najpiękniejszą ze sztuk. Mateusz Cieślak, koordynator projektu: Na początku nie wiedzieliśmy, co z tego wyjdzie, ale filmy zostały dobrze przyjęte przez młodzież, ale i – przez muzyków! Do dziś została pobrana ponad 20 tysięcy razy.
Nowości:
19 Kwiecień 2019
mat. pras. KBF | Misteria Paschalia
Monika Patryk: Od 35 lat Rinaldo Alessandrini wraz z założonym przez siebie zespołem Concerto Italiano przeciera szlaki i wyznacza standardy w historycznym wykonawstwie muzycznym. Domeną artystów jest włoski barok na czele z dwoma jego wybitnymi przedstawicielami: Claudiem Monteverdim (którego komplet oper zrealizowali w mediolańskiej La Scali i paryskiej Opéra Garnier w reżyserii Boba Wilsona) oraz Antoniem Vivaldim. I właśnie Credo e-moll RV 591 tego drugiego zaprezentowali – wraz z Chórem Polskiego Radia - melomanom zgromadzonym w Wielki Czwartek w Centrum Kongresowym ICE Kraków; na pozostałych czekają retransmisje w Programie 2 Polskiego Radia i francuskiej telewizji Mezzo.
19 Kwiecień 2019
rys. Dorota Pietrzyk
Dorota Pietrzyk: Kościół św. Krzyża w Krakowie. Noc. Deszcz. Ciemność. Przed ołtarzem trzech mężczyzn i kilka gitar. Nie takich, które wszyscy znamy, czyli kopii hiszpańskiego modelu Torrèsa, mających kształt ósemki lub, jak twierdzą niektórzy – kobiety. Jest malutka chitarra battende o metalowych strunach, z pękatym jak lutnia pudłem rezonansowym. Przybyłe ze Wschodu colascione, z długą szyjką i trzema strunami. Dziesięciostrunna teorba, z dodatkowymi strunami burdonowymi, które dostraja się do utworu, realizująca basso continuo – swoisty rodzaj głosu akompaniującego. Oraz pięknie zdobiona intarsjami gitara barokowa.
19 Kwiecień 2019
Podczas najbliższego koncertu Sinfonii Iuventus będziemy mieli okazję usłyszeć młodych, szczycących się wieloma sukcesami na prestiżowych konkursach uczniów szkół muzycznych II stopnia. Występ z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus - również młodym, lecz w pełni już profesjonalnym zespołem absolwentów muzycznych akademii - jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też sprawdzianem ich umiejętności.
18 Kwiecień 2019
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłosiło 16. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na utwór twórczo nawiązujący do barokowej tradycji muzycznej na skrzypce z towarzyszeniem od jednego do czterech dowolnych instrumentów.
Konkurs kierowany jest do młodych kompozytorów posiadających obywatelstwo polskie. Udział mogą brać w nim osoby pełnoletnie, które do dnia 16 października 2019 roku (włącznie) nie ukończą 30. roku życia. Termin nadsyłania prac upływa 16 października 2019 r.
Oceny nadesłanych prac oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona Jury w składzie:
• prof. Kaja Danczowska
• Agata Szymczewska
• Paweł Mykietyn
• dr Daniel Cichy

Strony